lkpgrobert
Hej! Jag är en kille på 19år med nollkoll på växter, mitt problem är då att jag fick en hoya australis i födelsedagspresent för två månader sedan och nu den senaste veckan har den börjat tappa väldigt mycket blad, skulle uppskatta cirka 30-35st..

Vad beror det oftast på?

Har jag övervattnat den tro? Jag har aldrig gett den någon näring om man nu ska det, den står "mitt i" vardagsrummet.

Hur ska man vattna dessa? Ska jag låta den få suga upp det senaste vattnet och låta den vara några dagar tills den blivit torr och sedan vattna den nu eller är min kära planta helt påväg att dö?
skånepåg
Det är vanligt nu för vinterhalvåret att blad vissnar, inget att oroa sig för den tar igen sig i vår tummenupp.gif
Du kan tillföra en svag näringsblandning men bättre att vänta och se hur den mår till sommaren.
Nu i vintertider med dåligt ljus och värme så dricker de mindre, ungefär 1 gång i veckan räcker flirting.gif
Kan vara placering med, hur står den i för fönster?
Hoya gillar oftast inte att flytta, men kan gynna om man ger de det bästa behoven wink.gif
lkpgrobert
CITAT (skånepåg @ 24-11-2012, 04:12) *
Det är vanligt nu för vinterhalvåret att blad vissnar, inget att oroa sig för den tar igen sig i vår tummenupp.gif
Du kan tillföra en svag näringsblandning men bättre att vänta och se hur den mår till sommaren.
Nu i vintertider med dåligt ljus och värme så dricker de mindre, ungefär 1 gång i veckan räcker flirting.gif
Kan vara placering med, hur står den i för fönster?
Hoya gillar oftast inte att flytta, men kan gynna om man ger de det bästa behoven wink.gif

Tack så mycket för all info, den står alltså inte i något fönster, den är cirka 1,5m hög och på en stor ställning, den står på golvet cirka 2m ifrån ett fönster.
pejori
CITAT (lkpgrobert @ 24-11-2012, 12:53) *
Tack så mycket för all info, den står alltså inte i något fönster, den är cirka 1,5m hög och på en stor ställning, den står på golvet cirka 2m ifrån ett fönster.

Flytta den närmare fönstret.
Den står för mörkt.
Alla Hoyor behöver ljus (inte att förväxla med sol) Så ställ den ljusare och låt den torka upp någon dag, mellan vattningen.
lkpgrobert
CITAT (pejori @ 24-11-2012, 14:58) *
Flytta den närmare fönstret.
Den står för mörkt.
Alla Hoyor behöver ljus (inte att förväxla med sol) Så ställ den ljusare och låt den torka upp någon dag, mellan vattningen.

Har flyttat den så den får solljus tack för tipsen och hoppas han återhämtar sig
Bassam
Hej

Det är bättre att ge extra belysning i denna här tiden.
H.Bassam
varghem
CITAT (Bassam @ 25-11-2012, 01:11) *
Hej

Det är bättre att ge extra belysning i denna här tiden.
H.Bassam

Alla mina hoyor står i fönster, ingen extrabelysning, dom flesta blommar året om
_Skruttan_
Hej!
Placera din Hoya Australis i bästa ljus, i ett fönster.
Skydda den ev. mot gassande sol sommartid.
Vattna förslagsvis en gång per vecka och ge näring vår-höst, t.ex.
Substral.
Har en H. Australis själv sedan ca 4 år och den växer ungefär som
ogräs - och den har full sol hela åretn. Den har till och med
klättrat uppför gardinen och ut på andra sidan (i köket) såg jag
när det var dags att julputsa fönstren smile.gif. Nu är den nerklippt och
sticklingar på rotning. Jätteroligt.
Det som gäller egentligen alla växter är att låta den vara ifred,
inte greja för myclet.
Är relativt ny när det gäller Hoyor men detta funkar.
Lycka till och berätta gärna hur det går.
Skruttan
lkpgrobert
CITAT (_Skruttan_ @ 25-11-2012, 14:36) *
Hej!
Placera din Hoya Australis i bästa ljus, i ett fönster.
Skydda den ev. mot gassande sol sommartid.
Vattna förslagsvis en gång per vecka och ge näring vår-höst, t.ex.
Substral.
Har en H. Australis själv sedan ca 4 år och den växer ungefär som
ogräs - och den har full sol hela åretn. Den har till och med
klättrat uppför gardinen och ut på andra sidan (i köket) såg jag
när det var dags att julputsa fönstren smile.gif. Nu är den nerklippt och
sticklingar på rotning. Jätteroligt.
Det som gäller egentligen alla växter är att låta den vara ifred,
inte greja för myclet.
Är relativt ny när det gäller Hoyor men detta funkar.
Lycka till och berätta gärna hur det går.
Skruttan

Haha min sitter på en ställnings så får se hur mycket den klättrar, jag ska updatera när den börjar må bra igen, om den nu gör det. Tappar fortfarande löv men det kan ju inte ske över en dag.
Bassam
Hej
Problemet är att ljus och kalt starkaste orsakerna till nedgången blad, andelen belysning på fönstren skillnad från år till år, och på hur mycket växter står på fönster, bladen ramlar när miljö är omkring växter dåligt vatten, ljus, grader och kalt, man kan kola själv, vad som händer.
Obs
En gång hände med min citron, men när jag bytte plats från plats som får mera kalt till skydd plats, växter blir bra igen.
Och det är ofta under hösten och vinter tid ljus inne räcker inte till växter, så det är bra om man lägga extra belysning. ni Kan gå och se butiker som säljer växter

H.Bassam
Crazy4Flowers
Jag skulle kolla om det finns ohyra på den kolla med tex en ficklampa vid bladfästet om du hittar små små pytte röda minispindlar som kallas spinn. Dom är jättesvåra att se men det är rätt typiskt att om man får spinn så tappar dom löven och det kan gå väldigt fort. Annars skulle det även kunna vara att den blivit lite blöt och den börjar ruttna vid basen kolla vid jordytan om stammen ser frisk ut.
lkpgrobert
CITAT (Crazy4Flowers @ 25-11-2012, 22:40) *
Jag skulle kolla om det finns ohyra på den kolla med tex en ficklampa vid bladfästet om du hittar små små pytte röda minispindlar som kallas spinn. Dom är jättesvåra att se men det är rätt typiskt att om man får spinn så tappar dom löven och det kan gå väldigt fort. Annars skulle det även kunna vara att den blivit lite blöt och den börjar ruttna vid basen kolla vid jordytan om stammen ser frisk ut.

Kollade precis med ficklampa och kunde inte se några röda prickar, jag kollade
Även vid jorden och vad jag (med den lilla kunskap jag har) kunde se så såg det bra ut smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon