Peyote
Ja visst är dem? Är så fascinerade att koden för att skapa ett nytt kan ligga i viloläge i form av ett frö! Till exempel. Bolmört som kan ligga i jorden i hundra år och fortfarande kunna gro! Men det är inte den värsta, man har lyckats få frön från Silene stenophylla att gro efter 32 000 år!

Att de sedan har utvecklats i stor variation är också intressant. Jämför Dubbelkokosnöten (Lodoicea maldivica) storlek...

...med Opiumvallmo (Papaver somniferum)...

... eller hur många frön som det går in i en bjässe som denna! laugh.gif

Sedan finns det såklart lömska frön som Ricin, vars gift är dödligt redan vid doser på 0,2 milligram!

Trots att de är gjorda för samma sak skiljer det sig så mycket. Fascinerade eller hur?
EKLO
Håller med!
Eva 33c
Jaaa! Håller med. Varje gång jag sår ett frö tänker jag på hur konstigt det är att denna lilla (för det mesta då...) tingest som ser så död ut kan förvandlas till något levande som växer. "Tillsätt bara vatten...." Ett mirakel varje gång. smile.gif
Kanske är det just det som gör att man blir frönörd?
Peztis
Det är verkligen helt fascinerande!

En fd arbetskollega till mig sa någongång att "Hur kan det bli så olika, jag häller ju på samma vatten! Upp kommer Det tomater, atlasblommor, lök..."

Nej, hon var inte knasig! biggrin.gif Bara helt fascinerad.
Peyote
En annan intressant sak är att ett sånt här litet frö...

...Kan bli en såhär stor växt!

Mammutträd (Sequoiadendron giganteum) för er som undrar.
Helen i Piteå Zon 5
Jaaaa! Kan bara hålla med om att frön ÄR fantastiska yes.gif
RitRat
Frö-miraklet är fantastiskt, jaaaa!
Ett under som man får nöjet att följa - det blir aldrig tråkigt!
Inte undra på att det finns fröberoende och frö-addikter.... det är inte bara jag.
Min samlig frön sträcker sig kanske 5-6 år tillbaka, och det är väl några hundra påsar. Jag vet att vissa av dem inte gror längre, men att kasta bort - nej nej, det gör jag inte! Bara vetskapen om vilket super-potential det kan finnas i dem, eller ens har funnits, får mig att ha dem kvar!
hattstugan

Ja frön är små/stora mirakel!

Kan inte heller slänga frön! Har massor sparade som kanhända sås om/när jag hittar någonstans för dem! Annars får de ligga och sova!
Peztis
CITAT (RitRat @ 05-12-2012, 21:05) *
Frö-miraklet är fantastiskt, jaaaa!
Ett under som man får nöjet att följa - det blir aldrig tråkigt!
Inte undra på att det finns fröberoende och frö-addikter.... det är inte bara jag.
Min samlig frön sträcker sig kanske 5-6 år tillbaka, och det är väl några hundra påsar. Jag vet att vissa av dem inte gror längre, men att kasta bort - nej nej, det gör jag inte! Bara vetskapen om vilket super-potential det kan finnas i dem, eller ens har funnits, får mig att ha dem kvar!

Det var därför några av oss hade skåprensning för några år sedan, kan det ha varit 2010?
Vi tog alla våra gamla fröer och skakade om i en påse och så skickade vi ut det till vi som var med. Det var mycket som grodde!

Tror vi var 7-8 st och alla fick en ruta i min rabatt. Har fortfarande blommor kvar där ifrån skåprensningen.

Kul var det och ett sätt att göra något skoj av en osäkerhet, så att säga.

Oj, dålig svenska! Men jag är lite trött...

d010.gif
maramara
Mirakulöst är det som med babysar wub.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon