Anna-Karin Lundberg
25-11-2012, 09:23
Jag har fått två rätt stora tujor som står i varsin jättestor platskruka. Jag har ingen möjlighet att ta in dem, så de måste stå ute hela vintern. Hur gör jag det lättast för dem? Jag har läst att man ska packa in krukan i trasmattor och ställa krukan upp på något för att "skydda" dem mot kylan.
Men jag förstår inte hur en trasmatta skulle skydda, eftersom allt står ute i samma temperatur. Det blir ju inte varmare än det är ute, även om jag skulle vira in den i en sovsäck, eftersom det inte finns något som alstrar värme inne i krukan.
Jag kan ställa krukorna på altanen eller på marken, det som är bäst för växten. Jag har grunnat på skillnaden och har hört att man måste få upp krukor från "kalla marken". Men luften blir väl kallare än marken på vintern? Eller hur är det?
Jag har aldrig haft barrväxter i kruka förr och eftersom växterna är fina vill jag gärna att de ska klara sig. Nån som har råd och erfarenhet om detta?
Huggorm
25-11-2012, 11:34
Det bästa är om man kan gräva ned krukan så man får en jämn temperatur. Annars kommer temperaturen att skifta mycket på vårvintern när solen lyser på krukan under dagen och det fryser till igen på natten. Just vårvintern är också värst för barrträd, eftersom solen lyser på barren och det börjar avdunsta vatten från dem, men eftersom rötterna är i frusen jord kan de inte suga upp något nytt vatten. För etablerade barrträd är det inget problem eftersom de har djupa rötter som går under tjälen, men det är något du får tänka på med krukan.
Jag har två tujor i varsin stoor kruka vid ingången till altanen. Dom planterades i oktober 2009 och jag har inte gjort ett dugg med dom mer än vattnat och gett dom näring. Vi har haft både snörika och snöfattiga vintrar men det har inte bekommit dom.
Jag skulle föreslå TS att ställa krukorna i marken, gärna i jord och kanske lite vindskyddat. Det är ju vårsolen som är värst som redan påpekats. Men jag tycker inte det är nödvändigt att gräva ner krukorna.
Det här med att ha trasmattor (utmärkt idé) under krukorna om man har dom på altanen är för att krukorna inte skall spricka. Jag brukar sätta frigolit under de krukor jag har på altanen och på plattorna på framsidan.
kerstin z5-6
25-11-2012, 22:15
Går fint till z 4 men inte över det
Vet inte var du bor, men jag bor i zon 2 och grannen har en tuja i kruka utanför garaget som stått där i alla år sen jag flyttade hit, 6 år minst alltså och den överlever utan vare sig trasmattor eller annat.
Helén
Anna-Karin Lundberg
03-12-2012, 08:00
Jag bor utanför Stockholm och tror vi har "mild zon III" här.
Krukorna är stora, det skulle bli svårt att gräva ned dem, men om det är vårsolen som är värst så kanske det är vits att baxa krukorna i skuggan bakom huset? Där de står nu är det ljust och sol en stund, men inte full sol då de står under en hög ek som silar solljuset och ger lätt skugga.
Tidigare har de stått på en balkong inne i Stockholms city, här är ute i skogen nära havet, så det går inte att jämföra deras tidigare vintrar med den som kommer erbjudas här.
Monarda
04-12-2012, 18:46
Min syster har flera stora tujor som övervintrat utan problem i zon 5. Dom är planterade i ganska stora träbaljor.
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 03-12-2012, 08:00)

Jag bor utanför Stockholm och tror vi har "mild zon III" här.
Krukorna är stora, det skulle bli svårt att gräva ned dem, men om det är vårsolen som är värst så kanske det är vits att baxa krukorna i skuggan bakom huset? Där de står nu är det ljust och sol en stund, men inte full sol då de står under en hög ek som silar solljuset och ger lätt skugga.
Tidigare har de stått på en balkong inne i Stockholms city, här är ute i skogen nära havet, så det går inte att jämföra deras tidigare vintrar med den som kommer erbjudas här.
Täck dem med juteväv mot värsta solen om du tror det är problem med att de kommer få för mycket vårsol. Och håll koll när våren kommer och jorden tinar att de inte torkar ut utan får lite vatten om det behövs.
Helén
Hej
Problem att vatten går ut mycket från bladen, medan vatten frusit i marken, så rötterna kan inte suga tillräckligt vatten som växter behöver,
Vad ska vi göra:
1 täcka växter och marken om ni kan.
2 vattna växten och spreja dem med vatten, för att vatten vandla till is i marken så publicerad temperatur som hjälper oss För att mildra de negativa effekterna av jord frossa.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.