Full version: 1-0 till rådjuren
Eva 33c
Jag har ett köksland som har ett ordentligt staket runt. Där hade jag sparat några grönkålsstånd. Jag tänkte att jag skulle göra en sån där grönkålspaj med ost och valnötter av dem.
Igår tittade jag ut genom fönstret och såg att alla stånd var avätna intill den grova stammen! Men har jag glömt stänga grinden, tänkte jag. Fast jag har ju inte varit i kökslandet på jättelänge.. Hm vid närmare betraktande såg jag att där fanns ingen grind alls... Ut och leta, och hittade den i en rabatt ca 20m bort. Den består av en bit rutat armeringsnät, ganska stor (80x80cm)
De rackarns rådjuren har alltså lyckats lyfta av grinden, och sen har nån av dem tydligen fastnat och sprungit iväg med den en bit. Man skulle ha en kamera som filmar allt som händer på nätterna i trädgården.
Lite sur blev jag, men lite impad också.
Och föresten, hur god är egentligen en grönkålspaj....
kerstinbern
I Tyskland och Polen har man system där jakträttsinnehavarna får ersätta odlarna (främst bönder! ) för de skador som viltet orsakar. Det är jakträttsinnehavarna som får inkomsten från viltet, och de skall då naturligtvis också betala dess kostnader. Vore jakträttsinnehavarna ersättningsskyldiga, så skulle de ANTINGEN se till att viltstammarna anpassas till en rimlig nivå, ELLER hjälpa till att skydda odlingarna!
Eva 33c
CITAT (kerstinbern @ 25-11-2012, 09:33) *
I Tyskland och Polen har man system där jakträttsinnehavarna får ersätta odlarna (främst bönder! ) för de skador som viltet orsakar. Det är jakträttsinnehavarna som får inkomsten från viltet, och de skall då naturligtvis också betala dess kostnader. Vore jakträttsinnehavarna ersättningsskyldiga, så skulle de ANTINGEN se till att viltstammarna anpassas till en rimlig nivå, ELLER hjälpa till att skydda odlingarna!

Fast det finns ju ingen som har jakträtt på en villatomt...
Undrar hur stor ersättning man skulle kunna få för en grönkålspaj smile.gif
Vi ska göra bättre grindar till våren, som inte går att lyfta av, sen blir det nog lugnt igen. Eller så får jag väl följa ett förslag som nån här på forumet gav, odla ett litet bestånd av varg...
EKLO
De är listiga, och sugna - det är då ett som är säkert!

Och jo, tyvärr, grönkål är ju himla, himla gott, så nog får man lov att bli sur. Men affärer finns ju som tur är (antar att du ätit långkål - det är ju världens bästa! Och finstrimlad färsk grönkål med valnötter parmesan o en dressing m grädde ist. för olja - mmm - iväg till affärn med dig)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon