|
Fy f-n vad ilsk jag blir när jag läser att Bobbys styvpappa är utsläppt. Han borde ju sitta inne resten av livet. Så medveten gjorde han livet till ett helvete för den lille grabben. Hoppas han åker på storstryk så fort han visar sig ute. Det finns faktiskt onda människor. Så tycker jag i alla fall. Har man sonat sitt brott så ok, men efter bara sex år? Icke sa Nicke.
andersen
25-11-2012, 13:14
CITAT (gnon49 @ 25-11-2012, 13:08)  Fy f-n vad ilsk jag blir när jag läser att Bobbys styvpappa är utsläppt. Han borde ju sitta inne resten av livet. Så medveten gjorde han livet till ett helvete för den lille grabben. Hoppas han åker på storstryk så fort han visar sig ute. Det finns faktiskt onda människor. Så tycker jag i alla fall. Har man sonat sitt brott så ok, men efter bara sex år? Icke sa Nicke. Fast din ilska borde du väll lägga på dom som har utdömt straffet.
Ja i vissa fall 'är vår straffskala rena hånet mot offren. Här borde livstidsstraff utdömts. Har ju ingen med human fångvård att göra, den skall vi ha.
andersen
25-11-2012, 13:42
CITAT (gnon49 @ 25-11-2012, 13:39)  Ja i vissa fall 'är vår straffskala rena hånet mot offren. Här borde livstidsstraff utdömts. Har ju ingen med human fångvård att göra, den skall vi ha. Håller med.
malcolm
25-11-2012, 14:24
Jag tycker att livstid verkligen skall vara just det.
Elisabeth-Västkustkolonisten
25-11-2012, 14:46
Bägge, även mamman som ju var med på det hela, skulle ha fått livstid
Piccante
25-11-2012, 15:12
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-11-2012, 14:46)  Bägge, även mamman som ju var med på det hela, skulle ha fått livstid Mamman var väl förståndshandikappad? När det gäller henne så har ju de sociala skyddsnätet runt henne brustit. Hon borde ha haft en kontaktperson eller assistent. Om hon är berättigad till LSS hade hon fått det. Generellt är jag emot att straff ska bygga på allmänhetens begär på vedergällning. Straffet ska stå i relation till brottet och inte bero på hur illa man tycker om förövaren. Men i fallet med Bobbys styvfar så borde man ha särskild prövning av utskrivning innan han släpps. Norge verkar ju ha ett sådant system. Det diskuterades om Breivik att är han psykiskt sjuk så får han först avtjäna sin behandling för att sedan sitta av ett straff med prövning innan han kan anses vara kapabel att återanpassa till samhället. Det är fel att ge tidsbestämt straff till någon som uppenbart var sadistiskt lagd när brottet begicks.
Elisabeth-Västkustkolonisten
25-11-2012, 15:50
Ja straffet skall stå i relation till brottet och inte som här 6 år när man torterar ett barn till döds.
Så förståndshandikappad är inte mamman att hon inte visste vad hon gjorde.
Huggorm
25-11-2012, 15:55
CITAT (Piccante @ 25-11-2012, 15:12)  Mamman var väl förståndshandikappad? När det gäller henne så har ju de sociala skyddsnätet runt henne brustit. Hon borde ha haft en kontaktperson eller assistent. Om hon är berättigad till LSS hade hon fått det. Hon borde ha haft samma besvär som Bobby, alltså fragil X-syndrom eftersom det är ärftligt. Intressant exempel att ta upp i tråden om barnafödande bland förståndshandikappade kanske? CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-11-2012, 15:50)  Ja straffet skall stå i relation till brottet och inte som här 6 år när man torterar ett barn till döds. Straffet var trots allt tio år, men av någon anledning sitter man inte tiden ut i Sverige. Dessutom dömdes de inte för mord, utan för vållande till annans död, grov misshandel och brott mot griftefriden och då går det inte att ge mycket mer än tio år.
*Stintan*
25-11-2012, 16:26
Förstår inte varför gärningsmän ska släppas ut innan dom suttit den tid de är dömda till. Döms de till 10 år bara för att det ser bättre ut än 6-7 eller varför ska fångar ha rabatt på strafftid? Man blir ju bara förbannad när man hör sånt här.
Ugglemormor
25-11-2012, 16:27
Knappt inget ursäktar det att dessa föräldrar släpps mera på fri fot. De borde ruttna i sin håla!
Har man sådana tendenser att man har gjort så illa ett osyldigt barn, borde man inte gå lös längre.....
Det jag ångrar, är att jag inte lät polisen ta hand om mina egna föräldrar när jag hade både vittnen och hjälpen att kunna göra det, men som barn jag var, försökte man förlåta det mesta ens föräldrar gör och tror på dem att felet var mitt...... precis som man blev matad med det ....
Jag blir rätt så upprörd av dessa onda saker vuxna gör mot sina barn ..... man blir påmint om igen det man gick igenom själv. Stackars, oskyldiga, små barn! Men jag vet ju att detta förekommer mer än vi vet om och vad gör man åt det, det vet jag inte.....men det är ett jäklans daltande med det här i landet .......
Frågan är väl om han nu skaffar sig ett nytt offer att plåga. Eller har han blivit friskförklarad. Ren o skär ondska tror jag inte man kan bli frisk ifrån. Det är ett personlighetsdrag. Brott där man orsakar andra människor lidande, typ rån, överfall, avsiktlig skada, vapenbrott mm borde rendera rejäla straff. Om inte annat för att ev. offer kan få något som liknar upprättelse. Senast var det väl en 87-åring som blev nerslagen för att hon hade mod att säga ifrån. Vart är vi på väg.
Ugglemormor
25-11-2012, 19:25
Det är det sorgliga i det hela att de fortsätter med sitt så fort de känner sig tillräckligt säkra efter de korta straff som de ger här i landet. Man undrar hur tänker man egentligen när en sådan skitstövel, sjuk i huvudet får ett kort straff och någon annan kan få långa straf där det inte handlar om människors liv, utan ex. de som smygit lite med skatt ex, .....
Innerst inne vet jag att jag hade räddat mina syskon från mycket...... så länge jag fanns i familjen, var jag den som fick alla slagen, inte de andra 2, de var ju de "goda barnen", men när jag lämnade hemmet, riktades onskan mot dessa kvarvarande syskon och livet blev förstört åt dem.......
Känner en (numera död) pedofil som plågade sin son och följden blev att sonen blev pedofil --- suttit inne, men fortsatt så fort kommit ut och inte enbart barn, även våldtäkter.... Han var också på sin egen son tills han togs bort fr. familjen....... men livet blev förstörd för honom.
Här hade jag starkt önskat en medicinsk kastrering av honom. Han fortsätter med sina offer och det inom en församling numera....... sen är det bara att be om förlåtelse, men han menar det inte .......
Han kommer att hålla på så länge han kan ----och fler offer lämnar han efter sig och det känns så hjälplöst!!"!".
Piccante
25-11-2012, 20:51
CITAT (Huggorm @ 25-11-2012, 15:55)  Hon borde ha haft samma besvär som Bobby, alltså fragil X-syndrom eftersom det är ärftligt. Intressant exempel att ta upp i tråden om barnafödande bland förståndshandikappade kanske? Straffet var trots allt tio år, men av någon anledning sitter man inte tiden ut i Sverige. Dessutom dömdes de inte för mord, utan för vållande till annans död, grov misshandel och brott mot griftefriden och då går det inte att ge mycket mer än tio år. Den defekten verkar vara vanlig orsak till autism och andra störningar. Jag vill minnas från tiden då de dömdes att hon hade väldigt svårt för det sociala samspelet. Hennes mamma vittnade om att hon var lite egen och ganska naiv då hon inte förstod att hon manipulerades av mannen. Undrar om man inom mvc informerar föräldrar med detta syndrom om riskerna med att skaffa barn?
kerstin z5-6
25-11-2012, 21:08
Läs mitt senaste inlägg i den tråden,Kvinnor med Fragil x har ingen större problematik med det.Hon hade antagligen psykiatriska störningar också,men främst var hon rädd för dåren hon levde med.Tror jag.
Hur skulle den infon ha kunnat ske? dels vet man inget om kromosomstörningen utan ett dna test, dels ger det sällan några särskilda besvär hos kvinnor. De kanske är lätt ledda , ja så är en stor del normalbegåvade med.I händerna på en psykopat.Som dessutom är sadist.
Piccante
25-11-2012, 21:43
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-11-2012, 21:08)  Läs mitt senaste inlägg i den tråden,Kvinnor med Fragil x har ingen större problematik med det.Hon hade antagligen psykiatriska störningar också,men främst var hon rädd för dåren hon levde med.Tror jag. Hur skulle den infon ha kunnat ske? dels vet man inget om kromosomstörningen utan ett dna test, dels ger det sällan några särskilda besvär hos kvinnor. De kanske är lätt ledda , ja så är en stor del normalbegåvade med.I händerna på en psykopat.Som dessutom är sadist. Jag tror hon bedömdes som handikappad och jag anser att det ska vägas in i straffbeläggandet.
kerstin z5-6
25-11-2012, 21:53
Jag har inte läst domen så jag vet inte..bara mina teorier.Baserade på min erfarenhet
Ugglemormor
26-11-2012, 03:26
Det är nog rätt typiskt svenskt att man letar nålar i höstacken och inte ser att "höstacken är en farlig pedofil", som jag försökte berätta i mitt inlägg. Kanske vill man inte se det? Kanske känner man illa berörd av det? Jag mår pyton av det i alla fall.... Och vill ha dem ur samhället, så de inte skadar fler människors liv.......hur det nu kan bli som det daltas med dom ......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|