Full version: Höstanemon
naemi
Hej, grannen skall bygga ut och skall gräva bort sina höstanemoner. Jag kommer att få dem, men eftersom det är snart december och de har varnat för kyla o frost, så undrar jag om det överhuvudet taget är möjligt för mig att lagra rötterna ute eller inne, för plantering i vår sen.
HelénE
Om marken inte är frusen nu så skulle jag gräva ner dem direkt nu. Kan du inte sätta dem på rätt plats nu så plantera dem i krukor och gräv ner hela krukorna på nån ledig plats.

Helén
octachoron
Höstanemon är en av de växter som är känslig för sen höstplantering. Även krukodlade höstanemoner har svårt att etablera sig och överleva vintern vid höstplantering.
Men om du får stora jordbitar med rötter i så skulle jag säga att det är bäst att plantera dem nu på en gång!
HelénE
Jag har helt ovetande om att höstanemoner inte gillar sen plantering, flyttat höstanemoner sen höst och de har klarat sig, men jag kan haft stor tur.

En tanke som slog mig är om du har möjlighet att förvara dem i kruka frostfritt under vintern? Typ i ett garage eller jordkällare eller liknande och enbart ge dem minimalt med vatten då och då. Ungefär som man gör med pelargoner.

Om inte så då får du chansa på att gräva ner dem direkt.

Helén
Bassam
Hej

Du kan göra båda.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon