Full version: Citronen blommar nu
jax_74
Jag tog in mitt citronträd för vintern i mitten av oktober. Under sommaren har den endast fått lite ny jord på toppen och knappt någon näring. Bladen är ganska blekta efter att blivit chockade i solen i våras. Står nu i ca 16-18 grader med extraljus, och nu är det blommor på gång. Jag trodde den skulle vila? Det kom lite blommor på vintern även förra året, men inga under sommaren. Ska jag börja göda och vattna mer nu för att kanske få frukt, eller blir det stressande för den att inte få vintervilan? Jag kan tyvärr inte sätta den kallare, har stängt av värmen i rummet men har inget garage eller uterum.
Alexander-VG-zon3
Den har redan fått vintervila,,,, då den var ute i höstas. En månad med varierande väder och temperaturer under hösten räcker för citrusar för att dom ska gå in i vila.

Vill man ha blommor till våren-sommaren måste man fortsätta att ha den svalt hela vintern. Annars vill den blomma och därefter bilda frukt och nya skott. Det gör den för att den dels har fått tillräcklig vila och dels för att när man tar in den blir det varmare och med extraljus så blir det ''vår''.

Ja du får vattna den lite mer än om den skulle ha vilat. Låt dock jorden torka upp lätt innan du vattnar igen. Näring måste du också ge så länge den växer så att den orkar. Blommar den mycket och växer mycket ger du fulldos en gång i veckan, är det lite mindre aktivitet så ge halvdos och slutar den växa helt så ge ingen näring.

Sedan till våren måste du ta det försiktigt med vårsolen, vira in den i väv så att den vänjer sig. Och jag skulle rekommendera att ge den näring hela sommaren igenom. Citrus är näringskrävande för att orka bära frukt och få fina blad och bra tillväxt tummenupp.gif
EKLO
Spännande verkar detta - men jag har en följdfråga: Måste man pensla blommorna inne för att ev. få frukt, eller är den självfertil?
Åsa K, zon 1
Om bladen är bleka/gula beror det på näringsbrist = järn. Citrus behöver mycke näring och du kan använda i stort sätt vilken gödning du vill bara den innehåller mikronäring + järn!

Citrusen blommar hela året till skillnad av apelsinen som blommar en gång och sätter sedan frukt.

Citrusar brukar ha både blommor och kart samt mogna citroner samtidigt.

Mitt stora träd (15 år) har nu några blommor och nästan mogna citroner.

"Du behöver inte pollinera själv"
Alexander-VG-zon3
Många namnsorter får frukt utan att man behöver hjälpa till, andra inte. De flesta citrusar behöver man dock bara en för att pollineringen ska fungera antingen är det perfekta blommor eller han och honblommor skilda på samma planta. Ser man pollen, så ta pollen från en blomma till en annan blomma och placera pollen på den klibbiga pistillen i mitten. Bland annat Tahitiapelsin och Papeda behöver bli pollinerad. Står dom kallt hela vintern så man får blomningen ute till våren-sommaren så händer det av sig självt, citrusar är populärt bland insekter yes.gif

Citron och Apelsin har en huvudblomning så som många andra citrusar, och det är denna blomningen som ger mest frukt. Sedan kan man få blommor lite när som under sommaren-hösten som dock inte alltid ger frukt.
Lady Hamilton
Citrus Lemon (vanliga Citroner) Vintervilar inte De kan blomma året om och sätter även frukt samtidigt. Det "finurliga" är att trädet själv ser till att det inte bär mer frukt än det klarar av Så du behöver inte bry dig om varken antalet "kart" eller pollineringen. Även minicitrusar fungerar på liknade sätt.
Citrus Retiqula ( clementin) är lite "kinkigare" de är inte lika blomvilliga, de blommar oftast bara ett eller ett par gånger varje år. Men det är inte alltid de träden sätter kart.
Eftersom det brukar ta ca 6-9 mån från blomning till mogen frukt är det bra att Citrusträden sätter frukt vid olika årstider, på så vis kan man ha lite färsk frukt året runt om man har tur
jax_74
Tack för alla svar. Om den själv bestämmer vad den orkar med i fruktväg är det nog inte konstigt att det inte blivit något tidigare, för jag är dålig på att ge näring. Skärpning med det nu så kanske det blir hemodlade citroner på sikt. Jag har en clementinliknade planta också, där blev det lite nya frukter förra året men de försvann i en frostknäpp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon