Motti
För mig är är det "Alla vi barn i Bullerbyn" och Emil i Lönneberga smile.gif man känner igen så mycket av sin egen barndom i dom smile.gif
Aqvakul
Emil var ju Astrids egen favorit och det är svårt att ha någon annan uppfattning... Annars är det väl bredden, med så många olika barnpersonligheter..
dahla
Mio min Mio
malarmaster
saltkråkan- är uppväxt i samma miljö under samma tidsperiod.sedan är det ju härliga karaktärer i filmerna. ulf
Eva i Skåne
Saltkråkan är nummer ett för mig också. Trots att de visas så ofta på tv så älskar jag filmerna.
Sen finns det så många andra som jag också tycker om, ingen jag ogillar, men Saltkråkan leder.
gunsta
Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt, från 1957. Rorövovarorsospoproråkoketot äror fofinontot smile.gif
Biggan_
Det är svårt att välja eftersom alla är favoriter! Men Saltkråkan kommer nog först, sedan Emil och därefter Madicken på junibacken.
Ugglemormor
Mina favoriter är förstås " Emil", som påminner om mig som barn och sedan förstås de 2 filmerna min dotter spelade huvudrollen ---" Alla vi barn i Bullerbyn", blev ju så involverad i dem under tiden hon var med, men hade inte läst de böckerna innan dottern kom in i de filmerna ....... lite dåligt, men de påminner också mig om min barndom samma gång...... tummenupp.gif

Astrid själv var en mycket speciell och härlig person även rent privat.
malcolm
Saltkråkan
Klint
Jag har jättesvårt att välja Astrid Lindgrens filmer är ju bara så bra......Fast Pippi jag tar nog Pippi om jag måste välja alltså
hattstugan

Emil och Saltkråkan!
Motti
Alla vi barn i Bullerbyn! är ju också en klenod smile.gifpåminner mig mycket om min barndom innan alla maskiner kom till i jordbruket och innan alla sat och glodde på TV wink.gif Hur mycket man var ute och lekte och hittade på saker själv och innan all färdigmat kom .
Ugglemormor
Helt enig med dig Motti,
Man fick ju sysselsätta sig så gott det gick utan leksaker, och det gick ju bra, har massor av roliga minnen om den tiden hos mina kusiner med stora landbruk och fiska gjorde man ju, det gillade jag, även att det nappade dåligt, men pappa sade att jag bladdrade för mycket så fiskarna hade fullt upp att lyssna på mig .... giggle.gif
Somrarna var fina och vi barn fick vara med om så mycket annat som dagens barn missar.......
mari_tres
Ronja är nog en av mina favoriter. Den och Rasmus på luffen. Men dottern älskar Allrakäraste syster så det är den som går oftast här.
malcolm
Flera av Asrid Lindgrens berättelser är ju filmatiserade i flera upplagor, Barnen i Bullerbyn och Rasmus på luffen tex. och jag måste säga att jag föredrar de äldre versionerna. I de nyare varianterna ser barnen alldeles för välmående och den nya Rasmus ser ju nästan lite lönnfet ut samt att Åke Grönberg var en trovärdigare luffare än Allan Edvall.
Aqvakul
Saltkråkan är ju unik i det avseendet att den skrevs direkt för TV och inte med en bok som förlaga. Maria Johansson är Tjorven, medan Inger Nilsson är den "tredje varianten" av Pippi, efter böckerna och en tidigare film.
Motti
Det är svårt att plocka ut en Astridfilm eller hur ?jag älskar" Rasmus på luffe"med Allan Edwall ! ömheten i den filmen är underbar smile.gif
Aqvakul
Allan Edwall var en förunderlig skådespelare och människa! wub.gif
Motti
Ja !och sällan skådad :)skulle vilja säga att han är genom tiderna den bästa karaktärsskådespelaren vi någon sin haft i Sverige ! Som i Hemsöborna som Karlsson eller i Utvandrarna för att inte tala om hans rollspel i Astrids filmer Ronja Rövardotter mm .Man saknar sådana som han i dagens filmer.
pejori
Saknar också Allan Edwall. sad.gif
gnon49
Visst saknar man dom "gamla" skådespelarna. Tänker på Hedebyborna och alla olika rollkaraktärer som gjorde serien så rolig att titta på. Länsman, handelsman för att bara nämna några. Emil i Lönneberga är nog min favorit avseende Astrid Lindgrens verk.
Cacki
Bland filmatiseringarna är Emil i Lönneberga också favoriten för mej. Jag tycker att alla skådespelarna som gjorde de olika karaktärerna var som skapta för sina roller. Ingen kändes malplacerad.

Men när det bara handlar om vilka böcker man hade mest behållning av, så är det Pippi som gäller. Jag har faktiskt sparat några sedan jag var liten och det händer faktiskt att jag läser om dem och skrattar lika gottvarje gång åt Astrid Lindgrens humoristiska underfundigheter.
herkules
jag är inte speciellt förtjust i någon filmatisering. älskar däremot böckerna, bok i världsklass är mio min mio.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon