Hej,
Jag odlar på en naturtomt, och har börjat spetta upp rabatter för lite perenner och annat vackert (vid sidan av alla mina framgrävda grönsaksland).
Nu visar det sig att markbitarna som ligger bra till för blommor - soligt och synligt - ofta innehåller ett bastant lager av småsten under en yta av blåbärsris och gräs och småsly.
Jag tror inte jag orkar göra i ordning detta på vanligt sätt (det är helt enkelt för mkt småsten o rötter), utan skulle vilja göra lite ramar och bygga bäddarna uppåt istället. Nu är frågan om det skulle räcka med dubbla lager blöta tidningar i botten, eller om vedartade växter ( som blåbär, ettårssly och lite ljung) är för kraftiga för att stoppas av tidningar på ett par år?
Någon som har erfarenhet tro?
tacksam för tankar och råd
Eva i Västerås
28-11-2012, 08:46
Hm - jag skulle ju vara jätterädd om ljung och blåbär. Dom är mina favoriter!
Men sly är svårt. Asp och rönn, t.ex skickar upp skott långt ut på sitt stora rotsystem. Täcker man dom kommer skott bredvid, och när tidningarna multnat kommer dom i rabatten. Det finns bara två icke-giftiga sätt: att röja ofta, flera gånger per år i kanske 3 år, eller att gräva.
Eva 33c
28-11-2012, 09:01
CITAT (EKLO @ 27-11-2012, 10:56)

Jag tror inte jag orkar göra i ordning detta på vanligt sätt (det är helt enkelt för mkt småsten o rötter), utan skulle vilja göra lite ramar och bygga bäddarna uppåt istället. Nu är frågan om det skulle räcka med dubbla lager blöta tidningar i botten, eller om vedartade växter ( som blåbär, ettårssly och lite ljung) är för kraftiga för att stoppas av tidningar på ett par år?
Jag tror att det kan gå, speciellts om du tänkt göra upphöjda bäddar. Ta bort allt som växer tätt jäms med marken, eftersom det är vedartat så är det annars risk att det petar hål i tidningarna sen. Sen tidningarna och sen kanske i alla fall 30cm jord, gärna mer. Jag har svårt att tänka mig att något ska kunna överleva sedan i det kompakta mörker som blir där under. Du får väl göra ett test-projet och rapportera till oss hur det gick. Jag har gjort många rabatter med täcka-metoden fast kanske inte i direkt skogsmark. Men jag har sett andra som gjort sånt.
Här är en artikel ur
Trädgårdsamatörernas tidning som handlar om att göra uppbyggda odlingsbäddar, sk våtbäddar, på problemställen. Man använder presenning i botten, men jag tror ändå du kan få lite inspiration!
Tack Eva, okidok, jag gör ett försök i miniskala...
Du råkar inte bo i Stockholmstrakten? I så fall kommer jag gärna och gräver upp lite blåbärsris.
Margith
28-11-2012, 13:57
Jag har egen erfarenhet.
Jag bor också "i skogen" och har givit upp alla försök att gräva tillräckligt djupt neråt.
Jag trampande ner lingonris, blåbärsris och diverse småsly. La ut 4-5 lager med tidningar och blötte ordentligt. Kanten gjorde jag av torvblock, så det rymdes nog iaf 4 dm jord.
Det här gjorde jag för 5-6 år sedan. Inget rotogräs har hittat upp ännu
Hur jorden ser ut vet jag inte, jag har perenner i min rabatt så jag gräver inte runt dess mer där.
Ogräset som jag hittar i den här rabatten har så korta rötter att de definitivt måste ha kommit "från ovan"
Men det finns ju en risk att jorden i den här rabatten är fylld av diverse rötter, det vet jag inte. Men växterna mår alldeles utmärkt än så länge
Prova!
Gör som Margith och lägg på några lager till. Vill du kan du ju under lägga ett tjockt lager med löv också.
Tack för alla svar, och dina erfarenheter, Margith, verkar ju ge grönt ljus för att testa, med tjockare tidningstäcke...
Jag kommer också att odla perenner på de där plättarna, så inte heller jag tror att jag ska behöva gräva i det så värst när det väl är klart.
Men nu kommer kylan, får väl ge mig till tåls ett litet tag, till nästa töväder...
Huggorm
29-11-2012, 15:46
Ljung och blåbär är ju karaktärsväxter för jord som är mager och kemiskt sur, och ljung växer dessutom bara där det är ljust och torrt. Jag uppfattar ingen av dem som jobbiga ogräs, de är egentligen bara konkurrenskraftiga under just de omständigheterna. Upphöjda odlingsbäddar brukar vara nödvändigt för att kunna odla något där dessa båda växter trivs, och jag tror inte de kan ta sig igenom tidningspapper och ett jordlager på åtminstone ett par decimeter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.