CITAT (Gudahov @ 27-05-2008, 01:41)

Har också hört att det kan dröja 10 år för augustipäron att blomma och bära frukt.
Men jag har haft tur. Planterade ett litet träd (2 år brukar de väl vara; de små från plantskolan) år 2005 och redan i år 2008 kom den första blomklasen! Dock hyser jag ingen större förhoppning om frukt. Trädet står vid torpet i glesbygd och över 500 meter till närmaste granne och jag tror inte ens att de har päronträd. Det är inte otroligt att det det är flera kilometer till närmaste pollinerande päronträd. Så det är bara att vänta till det samtidigt planterade Esperens Herre börjar blomma......
Men skulle Augustipäronträdet blomma i massor nästa säsong och Esperens är utan blommor, då kanske man skulle skaffa pollen från stan och pensla på själv! Någon som har erfarenhet av detta gällande päronträd?
I år har augustipäronträdet från 2005 (planteringsåret) ett drygt dussin blomklasar. Men inget av de andra päronträden blommar och det är säkert flera kilometer till närmaste päronträd. Jag har därför gjort följande:
1) Fått en kvist från ett blommande päronträd från en granne i stan. Denna kvist har jag satt i en vattenkanna bredvid augustipäronträdet. Dock vet inte grannen vilken sort han har; så det kanske inte pollinerar.
2) På Plantagen i Göteborg fanns några Gråpäronträd (2-3 år gamla). Och de blommade! De skall ju inte kunna blomma förrän efter 13-14 år. Frågade en trädgårdsmästare på Rångedala Plantskola och han hävdade att det var omöjligt - att Gråpäronträdet måste ha varit felmärkt. Men jag tror inte det; det var flera Gråpäronträd, samtliga blommade. Hur det gått till förstår jag inte dock. Någon som har en uppfattning om varför ett 2-3-årigt Gråpäronträd kan blomma?