Full version: Seglivade sticklingar
RitRat
En del växter är extremt seglivade, som krukväxter förstås, men även som klippta sticklingar.

Många höstar har jag klippt blommor av kärleksört och haft dem i vas. De dör aldrig!! Lika många vårar har jag funnit de vaserna fulla med rötter och planterat nya kärleksörter i rabatterna.

Nu har jag sticklingar av "mini-hoya" - vad heter den..... med hängande grenar. Jag fick dem tidigt i våras av en bekant. De har varit i sitt vattenglas sen dess. Rötter har bildats ganska mycket. Många gånger har jag funnit gölaset tomt på vatten, fyllt på igen, och sticklingarna är lika pigga som alltid. De får nog vänta till kommande vår på plantering.

Likadant har jag nu sticklingar från en succulent, Pedilanthus (eller Euphorbia) tithymaloides - skobuske, brokbladig - i ett glas sen i våras, verkar överleva allt.

Välkänt är ju att s.k. lyckobambu kan leva i bara vatten i åratal. Många som köper dem planterar dem aldrig i jord.

Har ni andra egna erfarenheter?
Kryddhagen
Hej!
Jag visste inte vad pedilanthus var för växt och slog upp den. Jag har den också och nu vet jag namnet.
Tack för hjälpen hälsar Ragnhild
RitRat
CITAT (Kryddhagen @ 28-11-2012, 22:35) *
Hej!
Jag visste inte vad pedilanthus var för växt och slog upp den. Jag har den också och nu vet jag namnet.
Tack för hjälpen hälsar Ragnhild

Den heter skobuske på svenska därför att blommorna ser ut som små skor. Tyvärr svår att få i blom i Sverige.
På engelska har den många namn, bl.a. Devil's backbone för att stammarna är knöliga som en ryggrad. Även zig-zag-plant.
Chili Linkan
Kaktusar och succulenter är extremt seglivade, sticklingar kan klara sig många månader utan vatten eller ens rötter. Har just nu några aloe blad liggandes, har nog legat 3-4 månader och är lika fina då som nu. smile.gif
mari_tres
Jag har en H. carnosa som har stått i en glasvas i minst 13 år. Den står lite halvmörkt till och får inget annat än vatten, den brukar blomma någon gång per år ändå wub.gif
RitRat
CITAT (mari_tres @ 30-11-2012, 21:39) *
Jag har en H. carnosa som har stått i en glasvas i minst 13 år. Den står lite halvmörkt till och får inget annat än vatten, den brukar blomma någon gång per år ändå wub.gif

Jag undrade vad H. betydde i ditt inlägg.
Googling med H. carnosa gav svar: Det är Hoya!
De verkar tåla vad som helst......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon