Full version: Snö över rosorna
Kajsa
Så var det snö idag över rosorna här i Västerås, och det blir kallt i helgen. Har snott in min klängros Alchymist då den inte blommar på grenar som fryser, annars har jag blivit mera sträng med åren, det som fryser, eller dör får göra det i rosväg.
Hoppas det nu inte blir som dom tuffa vintrarna -09 - 11 då så många rosor tog stryk, mycket fick klippas i botten som gallica och alba rosor, det var inte klokt. Ett bigarråträd sprack upp i stammen och dog.

Alchymist, i sommar, en klen zon 4 ros som jag fjäskar lite extra för än idag.
Färgen är för grann !

Skyddar ni era rosor, någon favorit ni tycker lite extra om ?
octachoron
Jag har slutat ge extraskydd tilll rosor. De känsliga rosorna (Austin, tehybrider) har ändå till största del försvunnit under de senaste vintrarna. Dock så lägger jag ut kompostjord runt stammarna på vissa rosor så de inte fryser ner så mycket, t ex rosor ur amerikanska Easy Elegance-serien.
Förut så kämpade jag med mycket täckning för att få Kordes Rose Aloha att inte frysa ner till backen varje vinter men nu är det sista exemplaret av den uppgrävt och ersatt av kanadensisk explorerros.
Kajsa
Min första Kordes Rose Aloha dog också, men jag har köpt en ny och planterat närmare huset, så vi får se med åren ? Annars har vi samma erfarenhet, man tröttnar på att dutta en massa extra, bättre köpa rosor som tål mer kyla. Har dock kvar många Austinrosor, som visat sig klara sig bättre här än många rabattrosor.
Ezereht
-25 i Gävle nu, men jag har lyft in min enda Austinros i jordkällaren, tror det var en Abraham Darby. Min Mary Rose gav jag bort till en vän innan jag flyttade i höstas. Min make fick lyfta in den, för det bor en grottspindel där, och jag är rädd för spindlar (den är JÄTTESTOR och har en äcklig äggsäck som innehåller JÄTTEMÅNGA spindelbäbisar crying.gif ). Min man gillar spindlar och han tycker den är häftig och vill ha kvar den där. I alla fall, hoppas den klarar sig (rosen, spindeln får gärna dö).

Vi var till Gran Canaria en vecka, ingen snö när vi åkte och när vi kom hem på söndag tiiiidig morron hade det kommit 50cm snö. Men det är ju bra för övriga rosorna som jag som tur var hann gräva ner innan vi åkte. Dom är ordentligt gosade där under snön. Hoppas min nya mossros Little Gem klarar det här.

Kajsa
Vad gulligt med spindeln, vi brukar få in stora på höstarna i badrummet, jag brukar ta dom i en burk och ta ut dom , men dom tar sig in igen när man har fönstret på glänt jämnt. Skulle aldrig trampa ihjäl dom, dom gör väl nytta på sitt sätt.

Little Gem har aldrig frusit här och det har varit - 25 här många ggr. genom åren, vi håller tummarna men visst har du flyttat ? Vi hade - 18 här i går och nu skulle det komma en massa snö.
Mary Rose ska klara zon 5 den finns i WIJ trädgådar. Austinrosorna är mycket tuffare än man trodde det såg jag efter vintrarna 09 - 11, ett fåtal dog.
Ezereht
Vad bra att Little Gem låter lite tuffare smile.gif Den såg så himla fin ut på dina foton, jag beställde den en gång förut men då var den slut men nu fick jag den äntligen. Jo jag flyttade från Umeå till Gävle i höstas. Umeå har inte alls lika kallt som oss, jag tror mina blommor där skrattar lite åt mig nu wink.gif

Vi har massor MASSOR av stora svarta spindlar runt huset och i huset också, fast bättre nu när det är vinter. Jag tror dom trivs här för vi bor vid vattnet och i ett 1800-talshus. Jag vill inte ens veta vad som kan dölja sig i väggarna. En läbbig harskrank vinglade sig nedför trappen i går. *brr Men dom är ändå inte riktigt lika läskiga som grottspindeln, det finns olika nivåer av fasa. Ute får dom gärna vara men inne är jag inte lika generös. Jag vet att spindlar är bra och nyttiga djur, men vi har så jättemånga så jag tror inte det gör nått om några stryker med.

Pelletspannan la av i natt så var +5 inne i morse.
octachoron
CITAT (Kajsa @ 04-12-2012, 10:44) *
Mary Rose ska klara zon 5 den finns i WIJ trädgådar. Austinrosorna är mycket tuffare än man trodde det såg jag efter vintrarna 09 - 11, ett fåtal dog.

Jag förlorade en Mary Rose efter de hårda vintrarna 09 - 10. Den kom aldrig riktigt igen efter första vintern och efter andra så var den död. Den planterades på våren men det verkade inte räcka för etablering trots att den var snötäckt hela vintern.
Kajsa
Jo, den vintern tog många rosor för mig med, men teorin i Rosenbladet var att november var så mild och så fick vi sträng vinter direkt ända till mars, rosorna hann aldrig förbereda sig. Jag trodde all snö skulle skydda men icke, klippte ner det mesta våren -10 och nu idag känner jag lite oro att samma ska upprepa sig. Både Alba och Gallica rosor frös den vintern ( men dog inte ) Det var mest rabattrosor, moderna buskrosor som dog.
Och vårt Bigarråträd dog, hela stammen sprack upp.
Idag har vi snöstorm och snön bara vräker ner, isen har lagt sig på Mälaren.
Bassam
Hej
Därför råder jag alltid, att man måste skydda rötterna och plantera djupare i väldränerad jord, för att skydda växterna från Sverige dåligt väder, så räcker det inte att man bara köpa växter, men man måste tänka hur man ska ordna bra miljö till dem, det behöver mera jobb och pengar men på slutet man ska vinna mycket.

Till exempel:
Om jag bor i zon 3 , jag ska välja växter som kan klara i zon 5 eller zon, och täcka rötterna på höst blad eller andra saker under vinter och vår tider.

Som ordspråket säger:
Ett uns av förebyggande är bättre än tusen botemedel.

H.Bassam
Kajsa
Så sant Bassam, här ser jag det tydligt plussar man på två zoner, har en frysmarginal så får man behålla rosen. Men är man lite rosgalen så måste man ändå testa, äga lite tjusiga rosor, det kan gå några år. Jag är väldigt sträng med inköpen idag, mycket har dött.
IdaNilsson86
jag har nog haft tur med mina rosor. Jag brukar täcka över dem men det är det enda och varje vår kommer de upp lika fina som innan. Bor visseligen i södra sverige där vintern inte är lika kall.
Pauline/Sthlm
Ezereht: Beklagar pannstoppet....
Efter att ha varit (insnöad ett extra dygn) i Gävle förra veckan och i Stockholm denna känner jag att jag fått preciiiiiis för mycket snö och beställer nu april till på tisdag. OK, alla?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon