Full version: Minipaprika
duo2010
Hej
hur övervintrar man paprikaplantor? Första året jag försöker och har tre plantor i 8 l krukor. Weibulls liten buskpaprika Red Skin som gav en hel del trots sen plantering. Nu står de inne och bladen börjar se vissna ut. Skall jag ställa de svalt och klippa ner både buskar och rötter eller hur gör man? Har ingen extra växtbelysning och de står i västfönster så det är ju inte så ljust. Vanligt lysrör funkar väl knappast vad kan man sätta in ist?
confused.gif
gunilla
EKLO
Hej,

Jag odlar själv inte paprika (men en massa andra grönsaker) men har förstås vänner som gör. Har aldrig hört talas om att de övervintrar / eller försöker övervintra paprika - de sår år från år. Men eftersom många håller t ex en chiliplanta i flera år förstår jag din tanke. Antar då att den ska skötas som chili? Kolla de trådarna kanske ger hjälp?
Viktormalm
Övervintra likadant som chili eftersom de är i samma släkte! ca tio grader och ljust och mindre vatten så klarar den sig förmodligen!

/B
HelénE
Bäst är ju om de kan stå svalt, men de klarar även att stå i vanlig rumstemperatur, men ser lite mer hängiga ut då. Men de piggar till sig till våren.

NU står mina paprikor i gäststugan ca 8 grader men chilisarna fick inte plats så de får stå inne i värmen.

Vattna vid behov, inte för mycket men glöm inte bort dem.

Helén
Eva 33c
CITAT (duo2010 @ 29-11-2012, 23:46) *
...Vanligt lysrör funkar väl knappast vad kan man sätta in ist?
confused.gif
gunilla

Vanliga lysrör fungerar jättebra som tillskottsbelysning, men måste hänga nära växten, ca 10 cm över översta bladen. Största problemet för mig när jag tagit in nån paprika eller chiliplanta för vinterförvaring inomhus är att de ganska snart får löss... I år har jag en Jamaican Bell (chili ) inne eftersom den hade så mycket frukt på gång när jag stängde växthuset. Och ser nu att det börjar bli lite löss på den rackarn.. Om jag lyckas hålla den i vid liv till andra sidan nyår så tänkte jag att man kanske i alla fall kan sticklingsföröka den och få lite tidigare plantor än vid sådd. Men kanske tröttnar jag och slänger den, vi får väl se innocent.gif
duo2010
Hej o tack för svar
ja då får de stå kvar i tvättstugan svalt 15 grader o sparsam vattning och lysröret tänt 10 tim så får jag se hur det blir. Sticklingar, ja det är kanske en idé när tar man dem och då måste det väl finnas blad kvar? I värsta fall får jag så om, har 3 frön kvar men det tar ju mckt längre tid att få ngt att skörda.
gunilla
RitRat
CITAT (duo2010 @ 01-12-2012, 21:14) *
ja då får de stå kvar i tvättstugan svalt 15 grader o sparsam vattning och lysröret tänt 10 tim så får jag se hur det blir.
gunilla

Har du särskilt lysrör till paprikaåplantorna? Om det bara är tvättstugans vanliga lysrör i taket är de inte just till någon nytta för plantorna. Som en annan skrev här ovan, måste växtbelysning, tex lysrör vara bara ca 10 cm ovanför plantans topp för att hjälpa.

Men hoppas verkligen att dina plantor överlever vintern, utan ohyra!
Jag har alltid slängt paprikaplantor före vintern, för mig har de bara varit ettåringar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon