malmomackan
Hej,

I september kpte jag en FICUS MICROCARPA GINSENG frn IKEA. I brjan var den precis som en av bilderna visade helt fantastiskt fin med sina blad. I med jag r rtt ny med hur sdana hr vxter ska sktas vervattnade jag trdet rejlt till en brjan. Vilket gjort att majoriteten av blad har fallit sad.gif

I med grenar har vxt lnga har jag dock klippt av en den kvistar fr att jag vill den ska vara som den var frn brjan. Jag vattnar kanske en halv dl i veckan, och som vxten ser ut nu r jorden fuktig ner till men ytan av jorden r snustorr, frklaring?

Jag har ven placerat den i fnster fr att f s mycket ljus som mjligt (utan att fr den delen st i direkt ljus).

S min frga till er r om jag br byta jord och i s fall till vilken jord. Som ni ser p bilderna ser den inte alls s rolig ut lngre, vad r era tips p att f liv i den igen? sktselrd osv, alla tips r vlkomna.

tack p frhand!

med vnliga hlsningar
Marcus
Jerrie
Jag knner igen mig. Jag har samma vxt, ocks kpt p IKEA, och det formligen regnade blad frn den en tid efter det att jag hade kpt den. Bladregnet upphrde pltsligt en dag, efter ett tag brjade nya blad komma och ett par skott har skjutit ut frn stammen. Inte vet jag exakt vad jag gr bttre nu, men jag har planterat den i vanlig blomjord bara. Den str rtt ljust, dock ej i fnster, och jag vattnar p den en-tv ggr i veckan, men rtt lite vatten varje gng, och jorden r aldrig drnkt med vatten, endast lite smfuktig en dag efter vattningen. Jag duschar den med blomspruta varje dag. S gr jag och nu mr den bra.
Chili Linkan
Mnga plantor r knsliga fr klimatbyte och kan vara p.g.a acklimatisering som den fller blad d den blir stressad, nr den vant sig vid sitt nya klimat terkommer tillvxten. Vet inget om exakt denna planta, men detta gller fr mnga vxter.
UffePuff
Hej,

Detta har jag hittat p en hollndsk odlarsajt:

Din citronfikus Ginseng (Ficus microcarpa) vxer bra om du vattnar den tv gnger i veckan under sommaren och en gng i veckan under vintern och blandar nring fr grna vxter i vattnet varannan vecka.

Jorden ska alltid vara lite fuktig, men lt inte verfldigt vatten stanna kvar i krukan eller p fatet. Citronfikus tl lg luftfuktighet alldeles utmrkt.

Du kan beskra din citronfikus. Eventuella kala grenar kan klippas bort. Om din citronfikus str p rtt plats och trivs kommer den att producera nya grenar och blad.
Fler tips
Citronfikusen (Ficus microcarpa Ginseng) uppskattar om den fr st utomhus p en varm och regnig dag. Den kommer verkligen att piggna till efter en dusch!

Under normal tillvxt r det naturligt att plantan tappar sina blad. Det faktum att det finns gula blad gr inte s mycket s lnge fikusen bildar nya blad. Dessa gula blad kan klippas bort med en sekatr eller sax. Med detta tips vxer din citronfikus fortfarande och ser frsch ut!
Bassam
Hej

De behver vattna en gng p vecka undvika ver flodiga vatten, och de behver extra ljus just nu.
Obs
det r viktigt att man vattnar bra, nu behver de inte gdsel, gdsel kan man ge p vren och sommar
H.Bassam
denisb
Jag kpte samma vxt p Ikea fr ett par veckor och ven hos mig s regnar det blad av den. Jag vattnar den en gng per vecka med ungefr en halv liter vatten.

S hr ser den ut. www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80234547/
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon