malmomackan
Hej,

I september köpte jag en FICUS MICROCARPA GINSENG från IKEA. I början var den precis som en av bilderna visade helt fantastiskt fin med sina blad. I med jag är rätt ny med hur sådana här växter ska skötas övervattnade jag trädet rejält till en början. Vilket gjort att majoriteten av blad har fallit sad.gif

I med grenar har växt långa har jag dock klippt av en den kvistar för att jag vill den ska vara som den var från början. Jag vattnar kanske en halv dl i veckan, och som växten ser ut nu är jorden fuktig ner till men ytan av jorden är snustorr, förklaring?

Jag har även placerat den i fönster för att få så mycket ljus som möjligt (utan att för den delen stå i direkt ljus).

Så min fråga till er är om jag bör byta jord och i så fall till vilken jord. Som ni ser på bilderna ser den inte alls så rolig ut längre, vad är era tips på att få liv i den igen? skötselråd osv, alla tips är välkomna.

tack på förhand!

med vänliga hälsningar
Marcus
Jerrie
Jag känner igen mig. Jag har samma växt, också köpt på IKEA, och det formligen regnade blad från den en tid efter det att jag hade köpt den. Bladregnet upphörde plötsligt en dag, efter ett tag började nya blad komma och ett par skott har skjutit ut från stammen. Inte vet jag exakt vad jag gör bättre nu, men jag har planterat den i vanlig blomjord bara. Den står rätt ljust, dock ej i fönster, och jag vattnar på den en-två ggr i veckan, men rätt lite vatten varje gång, och jorden är aldrig dränkt med vatten, endast lite småfuktig en dag efter vattningen. Jag duschar den med blomspruta varje dag. Så gör jag och nu mår den bra.
Chili Linkan
Många plantor är känsliga för klimatbyte och kan vara p.g.a acklimatisering som den fäller blad då den blir stressad, när den vant sig vid sitt nya klimat återkommer tillväxten. Vet inget om exakt denna planta, men detta gäller för många växter.
UffePuff
Hej,

Detta har jag hittat på en holländsk odlarsajt:

Din citronfikus ’Ginseng’ (Ficus microcarpa) växer bra om du vattnar den två gånger i veckan under sommaren och en gång i veckan under vintern och blandar näring för gröna växter i vattnet varannan vecka.

Jorden ska alltid vara lite fuktig, men låt inte överflödigt vatten stanna kvar i krukan eller på fatet. Citronfikus tål låg luftfuktighet alldeles utmärkt.

Du kan beskära din citronfikus. Eventuella kala grenar kan klippas bort. Om din citronfikus står på rätt plats och trivs kommer den att producera nya grenar och blad.
Fler tips
Citronfikusen (Ficus microcarpa ’Ginseng’) uppskattar om den får stå utomhus på en varm och regnig dag. Den kommer verkligen att piggna till efter en dusch!

Under normal tillväxt är det naturligt att plantan tappar sina blad. Det faktum att det finns gula blad gör inte så mycket så länge fikusen bildar nya blad. Dessa gula blad kan klippas bort med en sekatör eller sax. Med detta tips växer din citronfikus fortfarande och ser fräsch ut!
Bassam
Hej

De behöver vattna en gång på vecka undvika över flodiga vatten, och de behöver extra ljus just nu.
Obs
det är viktigt att man vattnar bra, nu behöver de inte gödsel, gödsel kan man ge på våren och sommar
H.Bassam
denisb
Jag köpte samma växt på Ikea för ett par veckor och även hos mig så regnar det blad av den. Jag vattnar den en gång per vecka med ungefär en halv liter vatten.

Så här ser den ut. www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80234547/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon