Full version: Hängig kaffeväxt
Jerrie
Min kaffeplanta, Coffee arabica, har mått alldeles utmärkt under sommaren och hösten. Den växte väldigt fort och var yvig och fin. Nu är den plötsligt hängig och flera underblad har blivit bruna och torra. Den står i ett fönster, men inte väldigt ljust, och den torkar aldrig ut eftersom jag har läst att den inte ska det. Varför har den blivit risig nu när vintern har kommit? Ska den ha mindre vatten nu, eller behöver den mer ljus? Tacksam för svar från er växtexperter. smile.gif
CillaM
Mer ljus, men inte direkt stark sol är vad jag rekommenderar. Iofs det sistnämnda är ju inte svårt, finns ju för fan ingen sol i vårt land längre devil.gif Och så skulle jag låta den torka ut lite granna iaf, en fuktighetsmätare är bra att ha, köps på Blomsterlandet, Plantagen eller liknande ställen. Lätt att använda och ovärderlig.
Jerrie
Tack för svar. Jo jag skulle kanske ställa växten lite ljusare så här under vinterhalvåret. Lite knivigt kan det bli eftersom lägenhetens solsida är belamrad med allsköns andra växter whistling.gif , men jag får försöka frigöra en plats till den. Och kanske lite mindre vatten också under vinterhalvåret, så löser det sig förhoppningsvis. Jag tyckte att den växte på så snabbt tidigare att det här hängiga tillståndet gjorde mig lite nedslagen.
vanjalarsa
Ett stort problem är säkert att det är för torr luft. Det märks mest nu när man har varmare innetemperatur. En duschflaska att använda varje dag skulle jag rekommendera.
Lycka till!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Scout
Kaffe är ökänt svåra att få snygga. De tappar väldigt lätt bladen nerifrån när det står inomhus i Sverige. Resultatet efter ett tag brukar bli en smal och gänglig stam med kala grenar och blad i topparna. Tror att det till stor del är på grund av torr luft och på tok för dåligt med ljus på vintern. Men jag tror även att den gör det med flit för att jävlas.

Jag fick min att både blomma och sätta frukt flera år i rad, Trots att den tappade massor av blad och såg riktigt risig ut. Tillslut åkte den ut.

Ett insidertips är att plantera flera plantor av lite olika storlek i samma kruka (jag satte tre stycken i en kruka). då kan lägre plantor dölja de kala stammarna på sina kamrater och allt ger ett lite mer fluffigt och friskt intryck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon