Viceversa
Hej!

Jag har aldrig odlat förut, men till våren tänkte jag försöka få till en rejäl köksträdgård på landstället. Jag har planerat för åtta pallkragar, och frön är inköpta. Vet att jag egentligen borde börja i mindre skala, men jag är för otålig och förbereder mig i stället på att göra så många misslyckanden som möjligt redan i år.

Till landstället, som ligger i stockholmstrakten där vi bor, brukar vi komma under några helger på våren, och sedan flytta ut för semester vid midsommar ungefär. Det betyder väl att förkultiveringen enklast görs hemma i lägenheten, och nu är det så lyckligt att vi är begåvade med en stor balkong som är bra solbelyst. Jag planerar att installera ett växthus där (ett sånt som man lutar mot väggen) som är på cirka 3 kvadratmeter.

I växthuset går det nog lätt att få cirka 10 grader på tidiga våren (med lite hjälp av ett element som håller värmen på nätterna). Men några av grönsakerna verkar behöva förkultivering inomhus. Även där finns förutsättningar då vi har två stora breda fönster mot söder.

I de fönstren skulle jag alltså vilja montera planteringslådor. Är det någon som har förslag på bra lådor som man kan skruva fast i fönsterkarmen på något sätt, utan att borra (den är i sten)? Gärna med ordentlig bredd, alternativt att det är modulärt på nåt sätt så att man kan bestämma bredd själv. En annan fördel vore om det gick att montera två lådor ovanpå varann, ska jag räkna med att det behövs för de volymer grönsaker jag planerar odla?

Sen skulle jag gärna ha lite åsikter på hela mitt projekt, är det något som verkar galet eller onödigt med hur jag planerat?

Stort tack från en nybörjare som behöver hjälp!
RitRat
Härligt att läsa hur entusiastisk du är!!
Det är bara att önska lycka till. Uppmuntran behövs naturligtvis, men jag tänkte först ge lite uppbyggande kritik.....

Åtta pallkragar låter nästan galet mycket, om du aldrig har odlat förut.
Varför inte börja lite mer försiktigt, så blir inte besvikelserna så stora och så många.

Om du flyttar till lantstället först vid midsommar, har många förodlade grönsaksplantor redan blivit så stora att de blir svåra att flytta och plantera om till pallkragar.

I din situation skulle jag istället satsa på några få förodlade grödor, och så det mesta på plats vid midsommar. Väldigt mycket hinner ändå skördas, fast man sår sent. (förutom kalla somrar som 2012 var) Olika sallader, bönor, morötter, dill, och mycket mer hinner du så vid midsommar. Sätta potatis likaså.

Någon annan kan säkert ge dig mer detaljerade tips, och kanske är jag alldeles för negativ.
Hoppas du får många goda råd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon