Hej!
Jag har aldrig odlat förut, men till våren tänkte jag försöka få till en rejäl köksträdgård på landstället. Jag har planerat för åtta pallkragar, och frön är inköpta. Vet att jag egentligen borde börja i mindre skala, men jag är för otålig och förbereder mig i stället på att göra så många misslyckanden som möjligt redan i år.
Till landstället, som ligger i stockholmstrakten där vi bor, brukar vi komma under några helger på våren, och sedan flytta ut för semester vid midsommar ungefär. Det betyder väl att förkultiveringen enklast görs hemma i lägenheten, och nu är det så lyckligt att vi är begåvade med en stor balkong som är bra solbelyst. Jag planerar att installera ett växthus där (ett sånt som man lutar mot väggen) som är på cirka 3 kvadratmeter.
I växthuset går det nog lätt att få cirka 10 grader på tidiga våren (med lite hjälp av ett element som håller värmen på nätterna). Men några av grönsakerna verkar behöva förkultivering inomhus. Även där finns förutsättningar då vi har två stora breda fönster mot söder.
I de fönstren skulle jag alltså vilja montera planteringslådor. Är det någon som har förslag på bra lådor som man kan skruva fast i fönsterkarmen på något sätt, utan att borra (den är i sten)? Gärna med ordentlig bredd, alternativt att det är modulärt på nåt sätt så att man kan bestämma bredd själv. En annan fördel vore om det gick att montera två lådor ovanpå varann, ska jag räkna med att det behövs för de volymer grönsaker jag planerar odla?
Sen skulle jag gärna ha lite åsikter på hela mitt projekt, är det något som verkar galet eller onödigt med hur jag planerat?
Stort tack från en nybörjare som behöver hjälp!