Full version: Lägga parkett
BigDaddy
Hej

Jag kör en egen tråd om själva läggandet av det nya golvet.

Jag har hört att man ska lägga en kil mellan vägg & golv så det blir en lucka för att golvet ska kunna röra på sig.
Typ 5mm
Stämmer det?

En fråga dock på detta. Jag har en vägg som satts upp efter att det förra golvet lades. På ena sidan väggen är ett rum där jag låtit det gamla golvet vara kvar.
På andra sidan vardagsrum som jag tagit bort golvet på. Har alltså sågat golvet intill väggen.
Behöver jag även här lämna denna lucka?
Tidigare satt ju allt ihop men nu blir det alltså två delar, två olika golv.
Hoppas ni förstår...
*Stintan*
Ja det nya golvet måste kunna röra sig så därför ska man lämna några mm mellanrum vid väggarna. Detta oavsett du har gamla golvet kvar under eller inte. Golvlisten runt täcker sedan mellanrummet.
BigDaddy
CITAT (*Stintan* @ 04-12-2012, 12:55) *
Ja det nya golvet måste kunna röra sig så därför ska man lämna några mm mellanrum vid väggarna. Detta oavsett du har gamla golvet kvar under eller inte. Golvlisten runt täcker sedan mellanrummet.

Ok tack.

Jag har inte det gamla golvet kvar under dock utan intill. Sågade itu det så det blir två golv intill varandra nu än ett helt. (golvet fortsatte tidigare in till rummet intill & kapade det nu vid den väggen som satts upp)
Men jag fick det svar jag sökte, tackar & bockar. smile.gif
Huggorm
Du måste ha glipan för att det skall kunna utvidga sig när luftfuktigheten är hög. Annars reser det sig istället, och det är inte alls bra
BigDaddy
CITAT (Huggorm @ 04-12-2012, 13:04) *
Du måste ha glipan för att det skall kunna utvidga sig när luftfuktigheten är hög. Annars reser det sig istället, och det är inte alls bra

Bugar & tackar.
Ni är fantastiska! smile.gif
malcolm
Utan springan kan golvet börja knarra då parkettbrädorna gnider mot väggen. Det finns kilar i lagom tjocklek att köpa, annars kan man tälja till egna.
BigDaddy
CITAT (malcolm @ 04-12-2012, 15:11) *
Utan springan kan golvet börja knarra då parkettbrädorna gnider mot väggen. Det finns kilar i lagom tjocklek att köpa, annars kan man tälja till egna.

5mm - är det lämpligt avstånd?
malcolm
Ja
Bengalow
Det kan man inte avgöra utan att veta 1) hur stort är golvet och 2) åt vilket håll lägger du parkettbräderna och 3) Är det parkettbräder (och inte laminatgolv) samt om du har golvvärme

Huvudregeln är att parkettgolv rör sig på bredden. Man lägger dem alltså längs med längsta väggen, för att minimera svällning. Är rummet mindre än 2-3 meter åt bägge hållen, så lägg parketten längs med ljusinfallet. Då betyder inte svällning så mycket, och du ser inte tvärskarvarna så tydligt i släpljuset.
Om det är "riktig" träparkett du lägger, så bör du ha "svälldämpare" av t.ex. korkbitar, mellan väggen och parketten, på långsidorna. Om du limmar varje fog, vilket jag tycker du skall göra, så kan du strunta i korkbitarna, men lämna mellanrum, så som Malcolm skriver, men använd inte trä- eller plastkilar. Dom sviktar inte, och tar därmed inte upp rörelserna.
Har du golvvärme så gäller, att golvet torkar ut, och knappast någon svällning förekommer. Såvida värmen är på hela tiden, även på sommaren, då luftfuktigheten/svällningen är som störst. Under parkettgolvet bör du lägga en stötdämpare, för att inte stegljuden skall transporteras till bjälklaget och vidare i hela bjälklaget, en tunn skiva av polyeten, eller "skumgummi".
Lägger du "laminatgolv" så kan du lägga det hur du vill...det rör sig nästan inte alls. Men är fult som attan, och låter illa att gå på...även med stegljudsdämpare.
malcolm
CITAT (Bengalow @ 04-12-2012, 15:44) *
Det kan man inte avgöra utan att veta 1) hur stort är golvet och 2) åt vilket håll lägger du parkettbräderna och 3) Är det parkettbräder (och inte laminatgolv) samt om du har golvvärme

Huvudregeln är att parkettgolv rör sig på bredden. Man lägger dem alltså längs med längsta väggen, för att minimera svällning. Är rummet mindre än 2-3 meter åt bägge hållen, så lägg parketten längs med ljusinfallet. Då betyder inte svällning så mycket, och du ser inte tvärskarvarna så tydligt i släpljuset.
Om det är "riktig" träparkett du lägger, så bör du ha "svälldämpare" av t.ex. korkbitar, mellan väggen och parketten, på långsidorna. Om du limmar varje fog, vilket jag tycker du skall göra, så kan du strunta i korkbitarna, men lämna mellanrum, så som Malcolm skriver, men använd inte trä- eller plastkilar. Dom sviktar inte, och tar därmed inte upp rörelserna.

Kilarna skall tas bort när golvet är lagt. Det skall inte finnas någon kontakt med golv och vägg.
Peztis
CITAT (malcolm @ 04-12-2012, 16:09) *
Kilarna skall tas bort när golvet är lagt. Det skall inte finnas någon kontakt med golv och vägg.

Helt korrekt.

För att mellanrummenska bli så rätt som möjligt från början bör golvet ligga i sina förpackningar några dagar i det rum det ska läggas så att det acklimatiseras.
Bengalow
Nåja, nu skall vi tala om golvläggning...lägg först en parkettbräda, som ju är ca 10-13 mm, på högkant längs ena långväggen. Ta en bunt parkettbrädor, 6-8 stycken, dra isär dom så att dom överlappar 30-40 centimeter, såga rakt igenom hela bunten. Res hela brädhögen på högkant, zig-zagga lim på noten/fjädern. Börja med att lägga längsta brädan i hörnet, därefter näst längsta utåt i rummet osv. Nu har du fördelat tvärskarvarna, så att dom inte kommer för nära varandra, vilket är viktigt, även ur estetisk synpunkt. Fyll på med parkett ned till kortväggen. Fortsätt så hela tiden, tills du har lagt hela golvet, utom sista brädan. Spillet kan bli lite större, än om man lägger på amatörsätt, d.v.s. bräda efter bräda på längden. Det kan man också göra, men spill kommer ändå, för att man måste anpassa avståndet mellan tvärskarvarna... Den "sista" brädan lägger du rätt uppepå den nästsista. Lägg nu ytterligare en parkettbraäda uppepå denna, kloss mot väggen, och rita på den "sista" var du skall klyva den. Gamla väggar är ofta lite sneda, och det kan bli springer, som inte golvlisten täcker, om du bara mäter med tumstock.Tag nu bort den stående brädan, som är där du började. Bryt tillbaka golvet mot första väggen, och lägg in den "sista, kluvna brädan på sin plats. Bryt tillbaka golvet från första väggen, tills det ligger med lika avstånd till väggen
Som ovan har jag lagt 1000-tals kvm ekparkett
malcolm
CITAT (Peztis @ 04-12-2012, 19:32) *
För att mellanrummenska bli så rätt som möjligt från början bör golvet ligga i sina förpackningar några dagar i det rum det ska läggas så att det acklimatiseras.

Helt rätt, brädorna skall ha samma temperatur som rummet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon