Som nybliven husägare vill jag nu skaffa en varmkompost för att ta vara på hushållsavfallet. Samtidigt vill jag ju ta vara på trädgårdsavfallet. Jag undrar nu om det är ok att blanda i obegränsat med trädgårdsavfall, eller om det ställer till det på något vis i komposten? Hur i så fall? Jag har annars läst om förhållandet 3 delar hushållsavfall och 1 del trädgårdsavfall... Måste man förhålla sig så eller är det bara att ösa i av det som uppkommer och se till att blanda väl bara? Tacksam för hjälp om någon har erfarenhet av detta =)
Pauline/Sthlm
07-12-2012, 22:49
Hej och grattis till hus!
Utan så mycket vetenskap men desto mer beprövad erfarenhet:
Som glad kompostamatör och -entusiast skulle jag bara blanda i vad jag hade, så finfördelat som är rimligt, se till att det är mittemellan-fuktigt och lufta/gräva/röra om regelbundet.
Grenar förstås mer problem, brukar blanda ner kvarntuggade "fimpar" av böjbara grenar/kvistar men de tar lite mer tid att bryta ned. De hjälper till att lufta under tiden.
Har du någon jord/kompost att lägga i från början hjälper det också.
När det blir mycket eller du vill vittja: Gräv ur, separera sådant som uppenbart inte är färdigt (och lägg tillbaka i komposten sedan), använd resten var dig lyster.
Jag har en varmkompost med två lådor. När den ena är full så kan jag använda den andra medans den första förmultnar. Det har fungerat bra. Jag lägger i mindre trädgårdsavfall, små kvistar bara, lite löv mm.
Resten av trädgårdsavfallet läggs på en ren trädgårdskompost (stora grenar, rester efter beskärning av buskar). Problemet är annars att min varmkompost blir full direkt, och det är inte meningen. Jag är ju ute efter att ta vara på matresterna. För många löv på en gång går inte heller, det blir en kompakt massa. Du kommer att märka vilken som är den perfekta mixen för din kompost.
Men som sagt, det är bra att ha en öppen trädgårdskompost utöver varmkomposten.
Tack för era svar! Blir till att prova i sommar =) Tror att det blir både en varmkompost och en öppen trädgårdskompost!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.