|
Trampendal
08-12-2012, 00:58
Finns det att köpa en mobiltelefon till en person som aldrig sms:ar, ringer några gånger i månaden, men behöver vara nåbar för ingående samtal.
Nuvarande telefon, som är minst tio år, fungerar utmärkt för det mesta, men ibland går den ej att ringa till av okänd anledning, den beter sig som om den vore avstängd fast den är på.
Kontantkort finns, så abonnemang är överflödigt.
Begagnade finns ju säkert, men finns nya nånstans?
Tror Samsung har en sådan enkel !att ringa på ta emot samtal på thats it ;)tror den har extra stora knappar också .
Trampendal
08-12-2012, 01:07
CITAT (Motti @ 08-12-2012, 01:02)  Tror Samsung har en sådan enkel !att ringa på ta emot samtal på thats it ;)tror den har extra stora knappar också . Tack för tipset! Ska googla och se om jag kan hitta nåt.
malcolm
08-12-2012, 01:12
Är övertygad om att El Giganten har något passande.
Good Hunt
Trampendal
08-12-2012, 01:53
CITAT (malcolm @ 08-12-2012, 01:12)  Är övertygad om att El Giganten har något passande. Jag letar hos dem då.  Men jag undrar, om man köper en med kontantkort och då får den, typ, 300:- billigare än utan, kan man använda sitt gamla kontankort med samma operatör, för att slippa byta nummer?
Halaj!
Telnumret ”sitter” i SIMkortet och har inget med luren att göra.
//T
Trampendal
08-12-2012, 02:58
CITAT (Tapio @ 08-12-2012, 02:45)  Halaj!
Telnumret ”sitter” i SIMkortet och har inget med luren att göra.
//T Jo, det vet jag ju, men jag tänkte att man kanske måste använda det simkortet som följer med, med nytt nummer, och att det gamla inte funkar. Men sen när jag tänkt lite till förstår jag att det var en dum tanke.
skånepåg
08-12-2012, 04:22
Om telefonen är operatörslåst kan du bara använda simkort från den operatören som Comviq typ men vilket Comviq kort som helst funkar, lite enkla mobiler finns det för några hundralappar http://www.jula.se/search-result/?q=marqua.../TILLBEH%C3%96R
Natur liv
08-12-2012, 06:03
Den här duger bra att ringa och svara i. Enklast tänkbara, jag har en själv och blev imponerad av hur länge batteriet håller. Jag tycker att det är onödigt att köpa mobiler med funktioner man inte vill använda. 199 kronor räcker bra och den är inte operatörslåst heller: http://www.elgiganten.se/product/mobil-tel...iltelefon-svart
malcolm
08-12-2012, 06:56
Även om man byter operatör kan man behålla sitt gamla nummer numera.
Elisabeth-Västkustkolonisten
08-12-2012, 07:12
Om det är en äldre person som kanske ser dåligt så har Doro några bra telefoner.
malcolm
08-12-2012, 08:26
Tillverkar Doro verkligen mobiltelefoner...?
Aqvakul
08-12-2012, 08:33
CITAT (malcolm @ 08-12-2012, 08:26)  Tillverkar Doro verkligen mobiltelefoner...? Jo, då..
Natur liv
08-12-2012, 08:33
CITAT (malcolm @ 08-12-2012, 08:26)  Tillverkar Doro verkligen mobiltelefoner...? Det verkar så: http://www.phonehouse.se/Mobiltelefoner/Do...CFfJ2cAod1R0AMA
08-12-2012, 08:36
Dom har många seniortelefoner och dom är bra.
Jag tror att Doro var den första som kom med telefoner med lite större knappar
Aqvakul
08-12-2012, 08:38
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-12-2012, 08:36)  Dom har många seniortelefoner och dom är bra Min 86-åriga mamma med synproblem hanterar sin Doro med bravur!
Huggorm
08-12-2012, 09:03
Något att tänka på är att olika tillverkare har olika menysystem. Är man van vid en kan det vara jobbigt att få en annan. Jag hade haft nokia i många år, och fick sedan en begagnad ericson gratis, men den var ju helt omöjlig att hantera. Så jag återgick till nokia, och kommer inte byta igen. Jag köper en billig och använder ett par år till den går sönder, sedan köper jag en annan billig.
08-12-2012, 09:26
CITAT (Aqvakul @ 08-12-2012, 08:38)  Min 86-åriga mamma med synproblem hanterar sin Doro med bravur!  Min sambo är ju inte så gammal men behöver nu till allt glasögon och då blev det lite jobbigt med den gamla telefonen. Därför fick han för ett år sedan en ny av mig i julklapp. Men han ville ju absolut ha en med kamera och vad tror du hu rmånga bilder han har tagit under 1 år????? Hela 2
Trampendal
08-12-2012, 22:58
Tack för alla tips! Finns ju några vettiga alternativ.
CITAT (Huggorm @ 08-12-2012, 09:03)  Något att tänka på är att olika tillverkare har olika menysystem. Är man van vid en kan det vara jobbigt att få en annan. Jag hade haft nokia i många år, och fick sedan en begagnad ericson gratis, men den var ju helt omöjlig att hantera. Så jag återgick till nokia, och kommer inte byta igen. Jag köper en billig och använder ett par år till den går sönder, sedan köper jag en annan billig. Halaj! Min erfarenhet av sony/ericsons och Nokias menysystem är att de suger lika mycket fett båda två! Ju fler features och lull-lull, desto mindre intuivitet har de, båda två. Jag hatar verkligen menysystemet hos konventionella telefoner. De får mitt blod att koka. Tacka vet jag smartfånar. Där kommer det vettiga tillbaka igen. Ikoner man klickar på och så bara händer det man vill skall hända. Aldrig mer en vanlig lur. //T
skånepåg
09-12-2012, 00:46
Allt hull i lull, så kanske du inte gillar nya Nokia Lumia? http://www.nokia.com/se-sv/produkter/lumia...v-1todtmt4273edFunderar starkt på att köpa den, w8 temat vande man sig efter beta testerna så Men precis som allt annat så styr man allt med mobilen och allt är ju tillgängligt från var som helst
Nu kanske den är köpt, men jag köpte en icke operatörslås åt min mamma för 150 kr på Rusta förra veckan. Den hade SMS funktion men det var också allt. Claes Olsson hade enkla billiga sist jag kollade också. Ej operatörslåsta.
Trampendal
13-12-2012, 03:17
CITAT (Wilmer @ 13-12-2012, 00:17)  Nu kanske den är köpt, men jag köpte en icke operatörslås åt min mamma för 150 kr på Rusta förra veckan. Den hade SMS funktion men det var också allt. Claes Olsson hade enkla billiga sist jag kollade också. Ej operatörslåsta. Jo, den är köpt. Blev en Nokia för 189:- på Elgiganten. Den går att ringa och SMS:a med, dessutom kan man lyssna på radio och så har den ficklampa (det har man alltid nytta av när man bor i skogen)!
Mamma kan ta emot MMS därför bytte vi, viktigt nu när det finns barnbarn...
malcolm
13-12-2012, 12:55
Tänka sig att det går att köpa en mobil för 189:-, det var inte så länge sedan de kostade en förmögenhet och kallades för yuppinallar.
Doro PhoneEasy 600-serien är toppentelefoner. Enkla och tydliga. Både min far och svärfar har modellen utan kamera i. Fungerar alltid perfekt. De har den med larmknapp på baksidan. Signalen går till de närmast anhöriga tills någon av dem svarar. En trygghet både för dem själva och oss anhöriga.
Huggorm
14-12-2012, 15:02
CITAT (malcolm @ 13-12-2012, 12:55)  Tänka sig att det går att köpa en mobil för 189:-, det var inte så länge sedan de kostade en förmögenhet och kallades för yuppinallar. Det var min tanke också, det är ju egentligen fantastiskt billigt. När butikens provision, mellanhänders förtjänst, frakt och moms är borta kan det inte bli många kronor kvar till tillverkaren att handla komponenter för. Fantastiskt att det går att bygga så billigt.
*Stintan*
14-12-2012, 15:10
CITAT (Huggorm @ 14-12-2012, 15:02)  Det var min tanke också, det är ju egentligen fantastiskt billigt. När butikens provision, mellanhänders förtjänst, frakt och moms är borta kan det inte bli många kronor kvar till tillverkaren att handla komponenter för. Fantastiskt att det går att bygga så billigt. Det tar dom säkert igen på något annat.
CITAT (Huggorm @ 14-12-2012, 15:02)  Det var min tanke också, det är ju egentligen fantastiskt billigt. När butikens provision, mellanhänders förtjänst, frakt och moms är borta kan det inte bli många kronor kvar till tillverkaren att handla komponenter för. Fantastiskt att det går att bygga så billigt. Moderna tidens slavarbete möjliggör låga priser. Egentligen inget fantastiskt i det, snarare beklämmande. H&M går i bräschen med 2 kr i timmen till sömmerskor i tredje världen. På H&M kommer jag aldrig att köpa något.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|