Full version: Potatisfråga
Monarda
Hur länge kan man ha skalad, rå potatis i vatten utan att smaken påverkas?
Peztis
Oj, det var en bra fråga!
Jag tror inte att det bara är smaken som är frågan utan även bakterier osv.
Och sedan beror det ju även på om det står kallt, svalt, rumstemp, varmt...

Jag skulle tro att om du förvarar det svalt och mörkt samt byter vattnet emellanåt så borde det väl funka i alla fall några dagar.
Monarda
Då borde den väl klara sig ett dygn i alla fall. Vi ska ha julkalas på jobbet med knytis och ingen ville stå och skala potatis till 17 personer samma dag.
Tack, Peztis.
EKLO
En erfarenhet jag gjort är att ju längre skalad potatis ligger i vatten, desto längre tid tar den att koka. Som sagt - jag har inga riktiga belägg för det, men tycker det har blivit så för mig... Något att tänka på kanske.
Monarda
Det var intressant, kanske det har med stärkelsen att göra? Vet ej, jag bara gissar.
Peztis
Eller så får alla skala sin potatis själva...
pejori
CITAT (Monarda @ 09-12-2012, 11:29) *
Då borde den väl klara sig ett dygn i alla fall. Vi ska ha julkalas på jobbet med knytis och ingen ville stå och skala potatis till 17 personer samma dag.
Tack, Peztis.

Ett dygn klarar dom sig gott.
Tänk på, att dom "svartnar" så lägg i citronsyra i vattnet. tummenupp.gif
(c-vitamin bus, askorbinsyra eller pressad citron)
Peztis
Fast svartnar de om de ligger helt dränkta i vatten? Det är väl när de kommer i kontakt med luften som de "rostar"?
pejori
CITAT (Peztis @ 09-12-2012, 17:03) *
Fast svartnar de om de ligger helt dränkta i vatten? Det är väl när de kommer i kontakt med luften som de "rostar"?

Svartnar även i vatten... mad.gif
Men citron fungerar. tummenupp.gif
Peztis
Ah, ok.

Vet att jag brukar ha i citron el citronsyra när jag skalar äpplen i massor, de rostar ju också.
Monarda
Tack för tipsen! Man kanske kan slänga i en Treo också. yaay.gif
Peztis
För att motverka huvudvärken efter julfesten?

SMART TÄNKT! biggrin.gif
Peztis
Hur gick det med dina potatisar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon