Full version: Rosfrågor!
Mi70
Hej! Jag är en glad rosamatör som köpte mina första barrotade rosor via nätet från danmark förra hösten, jag hade några rosor sedan förut. Min Maigold är nu ca 1,5 m hög, men har fortfarande fullt av förra årets löv kvar.... Skall man klippa bort dem, det ser ganska fult ut, eller faller de av? Likadant med min New Dawn som har en del knoppar som ej hann blomma och en del löv kvar - klippa bort eller ej?

En fråga till, i höstas anlade jag en rosenhörna på min framsida som har vandrande skugga, med skuggtåliga rosor: rose de rescht, belle de crecy, tour de malakoff, cardinal de richelieu, och souvenir de malmaison. De avgränsas mot en intilliggande stengång med en låg häck av blåblommande isop. Jag skulle vilja ha tips på en skuggtålig marktäckare som sprider sig lätt, och kan passa runt rosenfötterna. Jag bor i zon II.
Mi70
Kommer med en följdfråga, kollade runt och hittade en hel del om skuggtåliga marktäckare i arkivet!

Kom fram till att kanske ormöga eller vintergröna skulle funka - vilken är bäst?????? Rosorna lär väl landa på ca 70-120 cm höga i slutändan med isophäcken kanske är 40-50 cm hög. unsure.gif unsure.gif blink.gif
kerstin z5-6
Bladen kan du repa eller klippa bort -de fyller ingen funktion nu -de faller av sen -men om du vill snygga till
Ang marktäckare till rosor -se mitt inlägg till lelle -rabatt med rosor frågan lite längre ner smile.gif
Mi70
Tackar för svaret!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon