strandskatan
11-12-2012, 15:06
Har börjat grunna på årets fröbeställning. Lite sugen på känguruäpple, men skulle först gärna vilja veta om den säkert hinner blomma första året? Erfarenheter?
Irene_L
11-12-2012, 15:43
Ja Känguruäpple, Solanum laciniatum, hinner blomma första året. Jag har den som en ettåring.
Här kan du läsa om den i min blomster-tips blogg:
http://blomster-tips.blogspot.se/2009/11/k...laciniatum.html
strandskatan
11-12-2012, 15:54
Tack snälla Irene! Snabbt svar och såråd på köpet! Fint foto på ditt känguruäpple! I ett desperat försök att begränsa mitt tvångsmässiga sående försöker jag i år (eller egentligen nästa år då) begränsa mig till: det måste vara blått/blålila eller dofta! Inte lätt det här när man drabbats svårt av fröbacillen och har noll fröimmunförsvar!
Eva i Skåne
11-12-2012, 17:02
Snygga bilder Irene!
Detta är väl en annan variant av potatisblomma än den som varit så populär att köpa som sommarblomma de senaste tio åren? Den man ofta ser uppstammad.
Jag gillar dina flikiga blad och att där blir frukter. Får kanske satsa på att så själv...
strandskatan
11-12-2012, 17:42
Snopet! Impecta har den inte i sortimentet i år - och jag hittar ingen annan som har den heller - inte Irene heller enligt frölistan på bloggen! Så om någon som läser det här har frön till övers, vill jag gärna byta eller köpa - de mer "exklusiva" frön jag kan byta med är väl blå blyblomma och Midnight candy (egna frön, 2012 års skörd).
Helen i Piteå Zon 5
11-12-2012, 17:48
CITAT (strandskatan @ 11-12-2012, 17:42)

Snopet! Impecta har den inte i sortimentet i år - och jag hittar ingen annan som har den heller - inte Irene heller enligt frölistan på bloggen! Så om någon som läser det här har frön till övers, vill jag gärna byta eller köpa - de mer "exklusiva" frön jag kan byta med är väl blå blyblomma och Midnight candy (egna frön, 2012 års skörd).
Jag har kvar lite frön från 2011 som du kan få ifall du vill.
Maila mig bara din adress så skickar jag
strandskatan
11-12-2012, 18:01
Helen du är en ängel! Jag har mailat dig!
Lady Hamilton
16-12-2012, 18:29
Skulle det gå "snett" för dig är det bara att höra av sig i Mars/April för då brukar jag ha en "trilljard" små plantor över
Känguruäpple har en viss förmåga att först INTE gro och när man sedan "gett upp" och sått nya frön så gror ALLA frön x10 plötsligt!........
det brukar som sagt var alltid bli en hel del över
strandskatan
16-12-2012, 22:58
Jättesnällt, Lady H! Har jag kanske några fröer du vill ha, jag menar även om jag inte behöver några plantor sen! Ungefär vilka sorters växter är du intresserad av? Har ovan nämnda, annars mest ettåriga blommor, plus rosaröd blomsterlönn Benary´s Giant.
Lady Hamilton
17-12-2012, 14:08
CITAT (strandskatan @ 16-12-2012, 22:58)

Jättesnällt, Lady H! Har jag kanske några fröer du vill ha, jag menar även om jag inte behöver några plantor sen! Ungefär vilka sorters växter är du intresserad av? Har ovan nämnda, annars mest ettåriga blommor, plus rosaröd blomsterlönn Benary´s Giant.
Benary´s Giant. låter intressant
strandskatan
17-12-2012, 16:33
Lady H! PM:a mig din adress så kommer frön, men jag postar dem nog inte förrän onsdag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.