cocosboll
Hej!

Behöver hjälp med tips och ideér till vår gård!

Nu är det mest grus och ytan behöver piffas upp rejält.
Vill gärna ha lite höjd på det som ska sättas och gärna en mix av färg och vintergrönt.
Buskarna (hassel tror jag att det är) ska behållas för att hålla kostnaderna nere.
Vill givetvis ha det rätt lättskött också.

Läget är halvsol och rätt skyddat från vind. Området där gården ligger är sjönära så växter från sådan miljö kanske kan passa?
Hela ytan är ungefär 22x6 meter men jag har riktiga mått än.
(Den svarta kanten upptill och nertill på ritningen är en låg "mur" som ska vara kvar)

Ge gärna förslag på sammansättning på rabatter som kan vara fint, ni kanske har nån fin rabatt hemma jag kan kopiera wink.gif

Och ni får mer än gärna tipsa om sidor där jag kan hitta större kärl och annat som kan komma väl till pass.

Ledorden ska dock vara:
Enkelt
Färg
Höjd

Tack på förhand

[attachment=73881:g_rden_panit_org.jpg]

kerstin z5-6
Tips:
Perenner i lätt upphöjda rabatter,när de vuxit samman bra är det lättskött mer lättskött än en gräsmatta.
Återkommer vart år och blir bara finare,ger färg bladformer o blom tidig vår till sen höst
Bygg rabatterna direkt på gruset med kanter.Håll formen mjukare än de strikt geometriska buskraderna som kontrast.Bra dränering på våta höstar o vårar med grus i botten.Ska du odla väldigt törstiga växter som vill ha mkt fukt är det förståss en annan sak.Finns sätt för det med.

dina perenner själv,lätt ekonomiskt och roligt! Sätt dem i grupper i rabatterna,måla med stora penseln,inte en o en utan 5,7 11,av var sort så det gör" sig lite

Tänk inte bara på blommningen utan bladen är minst lika viktiga.

Minimera antal sorter ,svårt när man kommit igång men går

Välj gärna färgtema för rabatten om du så vill men låt våren spraka med lökar o knölar i olika färger.

En del av mina rabatter finns i mitt album_gamla album med kameraikonen i min profil.
Jag bör också nära en sjö.Spontant känns tex strandiris,smalbladigt fackelblomster som bra perenner för dej

Vilken sorts kärl menar du?
cocosboll
Tack Kerstin!
Du har nog rätti att man ska ha runda former på rabatterna för att bryta av lite, det hade jag inte ens tänkt på ...
Måste nog begränsa sorter och färger, har du några förslag på perenner som är lätta att odla själv?

kerstin z5-6
Ja, de varmgroende är enklast att börja med.Dvs de kan sås inne under ljus tex vanliga lysrör i mars,eller ute när tempen börjat ligga över + 4 nattetid.
Så i sålådor,skola ut i småkrukor och plantera ut när de är tillräckligt stora.

Exempel på lättsådda perenner varmgroende är:
Delpinium/riddarsporre,lammöra,vallmo den vanliga,nattljus.
Släktet campanula,klockor, har många varmgroende, coreopsis, heliopsis, samt 2 åringar som Digitalis och stockros går fint.Likaså de krypande sandmarört, taklök,många sedum öht,Lavendel, alpmartorn, lundviva, jordviva, bollviva, japansk viva ,Malva, Akleja(den gror kanske lite fortare av lite kyla,men så tidigt o ställ ut så går det om du vill ha den.)Bergvallmo, Lewisia och Kungsljus,Anisisop,stäppsalvia och många diantus smile.gif

Sen finns alla de sorter som vill stå lite kallt eller tom under snön ett tag,de som behöver kallstratifieras 4-6 veckor i +4-4 .Dit hör till ex Stormhatt mfl.
Frö kan man beställa på ettt flertal ställen på nätet.Finns en hel avdelning om frösådder (sådd och förökning)där vi även har en frögivarlista".Man kan delta i.Även om man själv saknar frö att ge kan man vara med i sista utdelningen.
Du kan även efterlysa fröslag du skulle vilja ha,de flesta är mycket givmilda här:)
cocosboll
Tack för svar.
Tror dock att jag kommer köpa plantorna, kommer nog bli en hel del plantor. Det är vår brfs gård och inte min egen och folk vill ha snabbt resultat....
Men jag ska absolut kolla upp dina förslag smile.gif
Lavin
om det är en brf så känns kanske inte perennrabatter är så självklart. det kan ju bli lite slitage.

Om det inte går att plantera träd i backen skulle jag satsa på ett par pergolor, och låta klätterväxter klättra upp på dom. helst sådana som ser trevliga ut på vintern, murgröna om det är söderut annars så är pipranka och smultronhortnesia fina slingrare tycker jag. Pergolor kan ju vara rätt enkla, fyra stolpar i en kvadrat om ca 3-4meter, beroende på proportionerna och en höjd på ca 4 meter. Kanske att man lägger ett enklare plasttak på intill en grillplats så att man får en regnskyddad uteplats? här ett exempel på en mer avancerad variant som jag hittat hos en firma i stockholm, kommer inte ihåg namnet dock, har elgat på datorn länge.

lite mjuka perennplanteringar i hörnen, och runt pergolorna, hade varit fint. Gärna en kruka eller tre i mitten så att det blir lite höjd på det. En enkel plantering som en matta av alunrot, och en stor vacker kruka i planteringen, med samma alunrot, kan vara väldigt effektfullt. lite vita tulpaner på det så blir det fint på våren också. Om det är lite mörkt så är vitbrokiga blad, tex en hosta, fint.

Att ha enkla, tåliga växter behöver nite ge intryck av torgplantering om det görs med lite kärlek, egna former och kanske kompletteras med något extra. Jag älskar danska stadsinnergårdar, mest betongplattor och murgröna, men så lummigt, intimt och eget gör det väldigt spännande.
kerstin z5-6
Ok en offentlig plantering blir ju en helt annan sak,även om jag vidhåller behovet av både mjuka och raka linjer samt blommande växter även i en sådan

[attachment=73961:DSC02043.JPG]

[attachment=73962:DSC01948.JPG]

[attachment=73963:DSC01979.JPG]
addo
Hur rör ni er på gården? Vad vill ni använda gården till?
smuleborg
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-12-2012, 19:38) *
Ok en offentlig plantering blir ju en helt annan sak,även om jag vidhåller behovet av både mjuka och raka linjer samt blommande växter även i en sådan

Vad fint.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon