Inga från Närke
12-12-2012, 18:47
kan man förvara den. Städade ur frysen idag och upptäckte att jag hade glömt en festskinka rimmad som var daterad 2011-05-26. Det har legat där sedan dess. Vågar man göra iordning den eller är det bara att kasta tror ni?
Jag hade nog inte ätit den. Kollar man på rimmad skinka i butik så har den inte så lång hållbarhet och fläskkött brukar man ju säga 3 månader i frysen.
malcolm
12-12-2012, 19:20
Släng den.
Eva i Skåne
12-12-2012, 19:25
Töa upp den och lukta/smaka först.
Griskött kan smaka illa efter lång tid i frys, men lite beroende på hur kallt den legat. Långt ner i en box ger längre hållbarhet är en frys där man öppnar dörren nästan varje dag.
Jag fick en vildsvinsskinka av min bror idag. Den har legat längre i frysen än din, men jag ska i alla fall ge den en chans. Sen håller ju vilt i allmänhet längre än vanligt fetare fläskkött.
Biggan_
12-12-2012, 20:25
Jag skulle tro att fettet i skinkan har härsknat. Jag hade slängt den!
Gossen Ruda
12-12-2012, 21:23
Fast fettet är ganska lätt att skära bort. Jag hade låtit näsan avgöra, någon fara för bakterier eller liknande finns knappast med både fryst och salt.
Frystiden för fläsk är ett halvår och är det saltat så halveras tiden .Tyvär är det nog bara att slänga den .
Inga från Närke
12-12-2012, 22:31
Tack för era svar. Slänger den nog.
Detta skulle passa i argatråden också för jag är arg på mig själv att jag glömt bort den.
GOD JUL o GOTT NYTT ÅR på er alla.
Biggan_
12-12-2012, 22:34
CITAT (Inga från Närke @ 12-12-2012, 22:31)

Tack för era svar. Slänger den nog.
Detta skulle passa i argatråden också för jag är arg på mig själv att jag glömt bort den.
GOD JUL o GOTT NYTT ÅR på er alla.
Tack detsamma Inga! Ha det gott!
Tror alla hittar en gammal fläskbit i botten på frysen som gick ut för länge sedan

Men visst är det "surt"
*Stintan*
12-12-2012, 22:57
Så här säger Svensk köttinformation.
Lagringstider i frysen
Hur länge köttet kan ligga i frysen varierar
med köttslag, fetthalt, frystemperatur och
förpackningssätt. Magert kött håller sig längre
i frysen än fetare.
Griskött: 3 – 6 månader (för de magraste
delarna gäller den längre tiden)
Nötkött: 8 – 12 månader
Lammkött: 6 – 12 månader
Inälvsmat: 3 månader
Charkvaror: 1 – 2 månader (rimmade och
rökta varor har kortare hållbarhet än o-
behandlade.)
Charkvaror är färskvaror och ska förvaras i
kylskåp. Kom ihåg att rökta produkter lätt
ger smak och lukt åt annat i kylskåpet, för-
packa noga. Kallrökta varor håller längre än
varmrökta.
CITAT (Motti @ 12-12-2012, 22:44)

Tror alla hittar en gammal fläskbit i botten på frysen som gick ut för länge sedan

Men visst är det "surt"

Ja det tror jag med,mej händer det varje år
CITAT (Motti @ 12-12-2012, 22:44)

Men visst är det "surt"

Om det endast var fläskkött man hittade som glömts bort...
Ja hu då

vet dom som frusit in sina döda husdjur på vintern då de tänkt ta hand om dom när våren kommer och glömt bort dom !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.