rosentass i Göteborg
Använde sökfunktionen här och upptäckte att jag själv ställt en hyacintfråga i jan 2011. Nu är problemet ett helt annat. Älskar hyacinter och köper på mig ett stort antal, i olika utvecklingsstadier så att de hela tiden finns. Har flera jättefina och doftande nu!

MEN köpte ngr billiga med bara knappt synliga knoppar för ett par veckor sedan (på Lidl el Netto el dyl). Förväntar mig inga underverk, men det har inte hänt någonting alls. Löken är fast och fin så vitt jag kan bedöma och "knoppen" grön och glansig. Det blir bara inget mer verkar det...

Finns det ngt jag kan göra för att uppmuntra dem att fortsätta utvecklas?
gunsta
Om du vattnar dom ordentligt kanske det händer något.
Peztis
Åsså får du inte glömma att plantera ut dem i sommar! Sommaren efter kommer de säkert att blomma igen. OK, inte lika fylliga men likväl fina. Jag har hyacinter som blommat om i rabatten i säkert 10 år nu!
Bassam
Hej

I mataffären säljer de dåliga sorter som kommer från china.

H.Bassam
rosentass i Göteborg
Vill bara passa på att tacka för svar och tips!
Vattnade på (var rädd för det fr början för tänkte att lökarna bara skulle ruttna): en liten rosa fick slängas (sorry, kärleken); en liten rosa utvecklade sig tvärtom till den allra underbaraste miniatyrhyacint, som fortfarande står; och en liten blå håller på att utveckas - fortfarande!, märk att jag undrade för ett par veckor sedan - kommer nog att bli en lika underbar miniatyrhyacint. Men visst, lågprisvarianter från mataffären var det; kör med högkvalitet/pris i övrigt. Hela huset doftar nu!

Pestiz, åsså planteras älsklingarna såklart ut till sensommaren 2013 :-)
(Glömde faktiskt hela högen fr sent 2011/tidigt 2012 - avsåg plantera ut hösten 2012, och så kom kyla och snö. För sent. Nu har de kolat så slängde där också. Fult av mig. Ska inte upprepas!)

God fortsättning och Gott Nytt 2013, alla hyacinter och resten av er/oss!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon