|
Fjortispower
13-12-2012, 15:47
Jag har aldrig upplevt problem med vintern, men i år är det annorlunda, kanske för att man börjar bli vuxen nu. Det är bara början av vintern och det har redan hänt psykiskt och fysiskt tråkiga och jobbiga grejer. Bråk, problem med vänner, kärlek som slutat dåligt, mycket i skolan, osv.. Och på det har man fått eksem i ansiktet, trots att jag aldrig haft det förut, svårt att sova, jobbiga menssturationer, osv... Vore det sommar hade jag ju bara kunnat gå ut och plantera en ny blomma! Tagit sticklingar, sått frön, vattnat, suttit mig vid en brygga och solat, stökat i trädgården, eller något... Men det är ju bara mörkt och kallt när man vill ut i det fria Jaja, jag ska ju se till att det blir bättre såklart! Så vad gör du för att överleva vintern? Tycker du det är jobbigt?
Christa
13-12-2012, 16:00
Någon form av fysisk aktivitet som höjer pulsen och som du tycker är roligt kan nog vara något.
Pulshöjande aktiviteter sätter sprätt på kemin i kroppen och det får dom flesta att må bättre.
Det finns ju så många nya danser nu som t ex Zumba.
Om du inte solade så mycket i somras så kan det vara bra att ta 10 mikrogram d-vitamin per dag också.
Att man äter mycket grönsaker och undviker tomma kalorier är också bra för humöret.
Fjortispower
13-12-2012, 16:16
Började med att gymma redan under sensommaren och håller fortfarande på, utan att ha tagit paus. Vet inte riktigt om det gjort mig gladare, men jag hade säkert varit mycket mer trött utan. Jag får tacka att jag är pigg i alla fall.
Börjat dricka mycket vitaminer också...
Så där tyckte jag med för Fjortispower  blev alltid deppig och tyckte allt bara var jobbigt och späds det på med olycklig kärlek mensvärk och annat otyg ja då känns det ju inte bättre precis .Jag tror det är viktigt att inte älta det för mycket att försöka se det som är bra ,någon sa att man ska skriva upp allt positivt varje dag så inser man att det inte är så illa som man kan tycka  det är lätt att fastna i en gråzon och se allt det dåliga . D vitamin och B6 kan vara ett bra hjälpmedel och att vara ute så mycket man kan försök att hitta på kul grejer med vänner bio utflykter osv . Nu är jag snart 60 år och bor på landet sedan 4 år och sedan vi kom ut hit så har jag inte tyckt en gång att vintern är jobbig känner jag mig ensam eller instängd slänger jag på mig duffeln och går ut och gå mata fåglarna pratar med bygrannar eller måla eller åker in till stan och småshoppar ,tänker knappt längre på hur lång vintern kan vara och snart vänder det och blir ljusare och längre dagar ju  På något sätt skiter jag i och tänka på hur murrigt och mörkt det är just nu
Christa
13-12-2012, 16:54
CITAT (Fjortispower @ 13-12-2012, 16:16)  Började med att gymma redan under sensommaren och håller fortfarande på, utan att ha tagit paus. Vet inte riktigt om det gjort mig gladare, men jag hade säkert varit mycket mer trött utan. Jag får tacka att jag är pigg i alla fall.
Börjat dricka mycket vitaminer också... Det äär jobbigt med vinter och stress gör det ju inte bättre. Sedan jag började med pulshöjande motion och att vara mer noga med kost och annat så har skillnaden i alla fall blivit enorm. Tidigare var så trött vid den här tiden på året så kroppen kändes som en säck potäter som man skulle släpa runt på. Vad menar du när du skrivet att du dricker mycket vitaminer? Faktum är att en del kan göra att man blir tröttare om dom har fel sammansättning. Maten har också stor betydelse.
Myosotis
13-12-2012, 17:31
CITAT (Fjortispower @ 13-12-2012, 15:47)  Jag har aldrig upplevt problem med vintern, men i år är det annorlunda, kanske för att man börjar bli vuxen nu... Nej då. Det finns vuxna som älskar vintern, jag t.ex. För mig är frågan alltid hur jag ska överleva sommaren. Nu känner jag mig levande, det är så vackert! Du får ta promenader, åka skidor/pulka/skridskor, bygga snögubbar/snölyktor, sånt kan man väl göra fast man är vuxen, det gör jag i alla fall. Jag vet inte hur du bor men du kanske kan åka skidor en bit ut i skogen, göra upp en brasa och grilla korv eller pinnbröd. Ensam eller med en kompis. Sen tänkte jag som Christa, man kan överdosera vissa vitaminer och mineraler och då är det inte nyttigt längre.
Huggorm
13-12-2012, 17:40
Sista minuten till något varmt ställe kan hjälpa. Kostar ett par tusenlappar, men kan vara värt det för många
Åka pulka,bygga snöslott,göra snöänglar när man är ute och läsa böcker,handarbeta,umgås med barn och barnbarn inomhus gör mig glad!Men saken är den att jag älskar vintern!
Huggorm
13-12-2012, 19:08
Man kan starta en nedräkning på hundra dagar nu, när de gått är våren på gång
Bengalow
13-12-2012, 19:58
Jag bara lider. Redan när bönderna gjort sin höstplöjning, så dör jag en smula. Att se jorden ligga blank och vänd är för mig det första tecknet på "naturens död". Om en dryg månad åker vi till Sydafrika, för att titta på djur och natur, men bäst av allt, dom har högsommar därnere. Det är närmaste målet, sedan blir det Indien och Nepal i mars, innan trädgårdssäsongen startar. På sommaren blir vi hemma - finns inget som den vi har begåvats med: grönt, frodigt och relativt skön, överkomlig värme. Bara att man slapp att frysa så förbannat om vintern!!!
Elisabeth-Västkustkolonisten
13-12-2012, 20:05
Jag gillar inte heller vintern, halt och eländig är det. Var annars förr när man kunde även då vara ute....
Men fjortis du är ung, ut med dig i friska luften och träffa vänner osv. Tycker först skall du hitta på något du kan glädje dig åt, något som piggar upp dig för du låter lite deppig och det är inte bra.
Om du är för övrigt frisk och äter någotsånär vettig så behöver du inte dricka en massa vitaminer
Elisabeth
Natur liv
13-12-2012, 22:29
Ljus och mycket utevistelse! Minst fyra timmar utomhus varje dag behövs för att orka med den mörka och kalla årstiden. Fast det funkar ju bara om man har möjligheten att jobba utomhus som jag, eller att man jobbar kväll/natt/skift. Om jag hade jobbat inomhus skulle jag i alla fall ha varit ute under lunchrasten.
Christa
15-12-2012, 12:16
Hur mår du idag fjortispower? Jag deppade varenda vinter i 30 år men så länge jag gick mina långpromenader på helgerna gick det rätt bra ändå. Det knepiga var att om jag gick 3 timmar i skogen på söndagen så släppte deppigheten först på tisdagen.
Det funkade varje gång men jag hoppas också att du har någon vän att prata med. Det var ju lite mycket på en gång för dig nu som kan sänka vem som helst.
Som tur är har jag en naturtomt, och där behöver alltid röjas sly och gamla snår - det gör jag några timmar om dan och tycker det är väldigt roligt - det blir ju så stor synlig skillnad. Och är det enda man kan göra i "trädgårn" när det är snö och tjäle.
Och så tycker jag det är kul att planera odlingarna inför nästa säsong - nyss kom Impectas nya frökatalog...
andersen
15-12-2012, 13:33
Jag hämtar energi i fysiskaktivitet, jag cyklar och det är en prövning nu när cykelbanorna är i princip oplogade, det blir inga längre vändor men ett par tre mil om dagen försöker jag att få ihop.
Fjortispower
15-12-2012, 19:55
Efter att jag skrev inlägget fortsatte deppandet, hade inte ens lust att logga in här och kolla svaren. Men idag helt plötsligt känner jag mig glad. Tyckte till och med vädret var underbart idag när jag gick ut. Har planerat nästa vecka och julen lite grann så det kanske är det som gjort mig på humör. Fast det är just de här tomrummen under kvällarna när man kommer hem och är ensam som depressionen hotar.
Du skulle kanske gå på ljusbehandling ! just mörkret dygnet runt gör att många tappat lust och energi .
kerstin z5-6
15-12-2012, 20:29
Har samma känsla som du Fjortispower. Eftersom jag inte har ens tre timmars dagsljus / dygn nu är utevistelse inte något som ger dagsljus precis. Jag åker bort till solen så fort jag har råd med det.Nu blir det i februari. Man får stå ut till dess. Snart vänder det den 22  då blir dagarna ljusare!
15-12-2012, 20:33
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-12-2012, 20:29)  Har samma känsla som du Fjortispower. Eftersom jag inte har ens tre timmars dagsljus / dygn nu är utevistelse inte något som ger dagsljus precis. Jag åker bort till solen så fort jag har råd med det.Nu blir det i februari. Man får stå ut till dess. Snart vänder det den 22  då blir dagarna ljusare! Almuncéca igen, jag blir nästan avundsjuk......
kerstin z5-6
15-12-2012, 22:09
Inte denna gång Elisabeth:) jag litar inte på värmen där så det blir Pto de Mogan i stället
15-12-2012, 22:14
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-12-2012, 22:09)  Inte denna gång Elisabeth:) jag litar inte på värmen där så det blir Pto de Mogan i stället  Oh va bra, så mysigt där och all den goda fisken där.... Ha det så bra där. Ta en drink eller eller ett Glas vin där för mig med när du sitter där och äter gått och må gott och tittar på alla vakra båtar som ligger där...... Och så åk up till Mogan också nån dag.... Elisabeth
kerstin z5-6
15-12-2012, 23:04
Jag ska ta ett glas vitt och äte en fin firre för dej Elisabeth  Väntar bara på dagen för nu är min ledvärk helt olidlig som vanligt på vintern.Antar att du har det samma. För ts har jag inga andra råd att ge än att få lite sol i ögonen.
mamamaggan
16-12-2012, 13:53
Räknar ner dagarna så här års , ett tag efter nyår så kan man börja se att det blir ljusare och ljusare. Härligt tycker jag när jag ser att det snart vänder. Försöker vara ute och ta en promenad mitt på dagen om jag kan. Tar kosttillskott med D-vitamin i , viktigt speciellt efter den sommar vi haft ( eller rättare sagt den sommar vi aldrig fick  ).
Fjortispower
16-12-2012, 15:56
Härliga svar! Själv är jag tveksam till om en veckas semester i solen hade hjälpt mig. Jag är helt säker på att jag behöver mer ljus för att må bättre, men det måste i så fall vara en lång semester, kan tänka mig att det blir deppigt att återvända tillbaka. Det är så konstigt att jag säger det, men det känns som att utan dagsljus är jag inte den jag brukar vara!  Rosa måste nog vara "det nya gröna klorofyllet!"
ryss_борис
16-12-2012, 15:59
Jo, jag sitter och deppar hela dagarna och funderar på om "rövlandet" inte hade varit ett mer passande namn på Sverige. Jag menar, detta är ju likt röva platsen där solen aldrig skiner
Fjortispower
16-12-2012, 16:00
Som flera andra avskyr jag vintern - jag bara räknar ner, tänker att: snart är december slut sen kommer hemska januari men efter den känns det något bättre ... Varför vinter, kyla och mörker?
Huggorm
16-12-2012, 16:24
Jag har egentligen inget emot vintern, jag tycker om att bo i ett land med fyra årstider. Men kunde inte vintern ha varit lite kortare? Kan vi inte byta bort exempelvis november och februari mot två extra juli?
*Stintan*
16-12-2012, 16:34
CITAT (Huggorm @ 16-12-2012, 16:24)  Jag har egentligen inget emot vintern, jag tycker om att bo i ett land med fyra årstider. Men kunde inte vintern ha varit lite kortare? Kan vi inte byta bort exempelvis november och februari mot två extra juli? Bra förslag tycker jag
Jubbe063
16-12-2012, 16:51
Gör inget särskilt faktiskt, alla årstider har ju sin charm. Så det är bara att njuta av varje stund så gott det går.
Fjortispower
16-12-2012, 17:27
CITAT (Huggorm @ 16-12-2012, 16:24)  Jag har egentligen inget emot vintern, jag tycker om att bo i ett land med fyra årstider. Men kunde inte vintern ha varit lite kortare? Kan vi inte byta bort exempelvis november och februari mot två extra juli? Exakt! Sen om sommaren var mer intensiv varje år! Då hade man något att se fram emot! Vad ser jag fram emot nu? Ett par fina dagar i april, några högsommardagar i maj, en i juni, en hel vecka i juli, och ett par i augusti. Sen vänta till nästa år igen...
mamamaggan
16-12-2012, 18:11
För mig är det inte vintern i sig utan denna mörka period i november och december som känns jobbiga.
En strålande vinterdag i januari eller februari kan vara otroligt fin med snö som förstärker ljuset. Blir det sedan takdropp i slutet av mars så är det hela perfekt.
Mår dåligt när det blir för varmt , över 25 , så en " normal " svensk sommar är bra men när det är regn regn regn i flera veckor och sedan en vecka med över 30 grader blir jag inte glad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|