Emmafemman
Denna växt har massas kompis kompis tagit med sig hem när hon var utomlands.

Någon som vet vad den heter?
Bladen blir lila på baksidan.
gunsta
Sommarmurgröna, delairea odorata?
Alexander-VG-zon3
Senecio tamoides tror jag att det är.
Emmafemman
den påminner om båda, men den blommar inte.
Blir de ni nämner mörk lila på baksidan om bladen?
gunsta
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=116518

Kan det vara denna smile.gif
Alexander-VG-zon3
Alla dessa tre är lika varandra och är i samma familj (korgblommiga) och får asterlikande blommor åt det gula hållet. Så alla tre kan blomma.
Googla och se vilken du tycker det ser mest likt ut.
Senecio tamoides - fler än 5spetsar tunna blad
Senecio macroglossus - har 3 spetsar i en väldigt spetsig form med tjocka blad.
Delairea odorata - har 4-7 spetsar och en mer regelbunden bladform. Och nästan ett mellanting mellan båda ovan.
Montica
Hej!! Jag har precis fått tag på denna blomma och hon som jag fick skott av hade för sig att den heter Afrika men var inte alls säker.. Ingen utav blommorna ni länkade till verkar vara rätt sort i alla fall. Blomman jag fick skott av var över en meter hög men hade aldrig blommat.
Airamya
En sån där har jag och jag har alltid undrat vad det egentligen är. Kan meddela att det inte är sommarmurgröna för jag har sån också och de är väldigt olika.
Denna har mycket tunnare blad, när den blir riktigt törstig blir de nästan genomskinliga och det lila på undersidan försvinner nästan. Men när den fått ordentligt med vatten så mörknar det lila och bladen blir mycket fylligare, dock långt ifrån så tjocka som sommarmurgrönans blad.
De har dock stora likheter också så jag skulle gissa på att de är nära släkt med varandra.
Jag har haft min i ca 15 år nu, den är enormt stor och trivs väldigt bra, men har aldrig blommat. Jag tror inte att den kan blomma men någon får gärna överbevisa mig där smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon