|
Bor man på landet som vi och många andra så får man många goa naturupplevelser varje dag  här promenera Rådjuren förbi fönstrerna och haren är stadig besökare varje dag och kväll  I dag köppte jag en stor jäkla morottspåse och la ut ,de gillar dom och mina äpplen :)Och så ha vi ju våran supergulliga Ekorre två stycken faktiskt och den stiliga Hackspetten och mycket mycket mer fåglar
hattstugan
15-12-2012, 00:29
Härligt Motti! Se bara till att äpplen och morot är delade! Ge gärna halvruttna äpplen till Rådjuren för det är de som går åt först!
Här promenerar det förbi efter ett förse sig med de frysta blad som inte ramlat av! Har inga äpplen att bjuda på!
Haren har sin gång här men hoppar nog mest förbi för att slippa räven eller nåt!
Men Hattstugan då  jag är ju jägarfru så jag vet vad de ska äta och inte osv mm  Men det är ta mig F:an underbart att få bo så här hela tiden och se allt på så nära håll varje dag :)det är en gåva att få bo så här ute vid sjön och ute på landet .På tal om Morötter så undrade gubben om jag inte skulle skala och koka dom till lille Jösse
hattstugan
15-12-2012, 01:10
Vet att du är jägarfru Motti! Men det var ett allmänt råd!
Tja varför inte göra som maken föreslår?
Jösse kanske uppskattar det?
kerstinbern
15-12-2012, 05:09
Ja det är trevligt med vilda djur, ibland kanske t o m en varg vandrar förbi.
Monarda
15-12-2012, 11:25
Äter rådjuren grönkål?
CITAT (Monarda @ 15-12-2012, 11:25)  Äter rådjuren grönkål? Rådjur äter nog allt, beroende på tillgång. Kusinens fina grönkål en km från mig gick åt förra vintern, min klarade sig...
Instämmer - undrar vad rådjuren INTE äter  'våra' äter i princip allt som växer i trädgården - tänk så mycket dom förstört av våra äppelträd. I år tog dom eller haren alla mina fina julrosknoppar  - som sagt: livet på landet.
Ja man får ta vissa smällar när man bor så här men det är värt det !man få ta ett tänk vad man planterar ,jag planterar bara Aliumlökar dom får vara ifred ja det mesta faktiskt !fast förra året åt Haren upp våra två äppelträd men det va självförvållat vi hade inte nätat runt dom .Nu har vi satt nya och större och nätat runt inga vandaler än  sedan får man se till att skotta runt nu när det är så mycket snö . Jag lägger ut allt skal från morötter potatis kål osv ,äter dom det inte så får man räffsa upp snoret till våren :)allt köttputs går oavkortat till Kråkorna här inget slängs som dom kan äta .
Här går Rådjuren precis förbi sovrumsfönstren ,hade de varit öppna så kunde jag ha klappat dom :)Haren ligger här utanför i timmar och gonar sig i snön ,och dessemellan traskar Räven runt här !kan man ha det mer naturnära :)Ja föresten !då och då ser vi vildminken vid bryggan också !Helt underbart att få bo så här .
sparvuggla
05-01-2013, 14:28
CITAT (Motti @ 05-01-2013, 01:39)  Här går Rådjuren precis förbi sovrumsfönstren ,hade de varit öppna så kunde jag ha klappat dom :)Haren ligger här utanför i timmar och gonar sig i snön ,och dessemellan traskar Räven runt här !kan man ha det mer naturnära :)Ja föresten !då och då ser vi vildminken vid bryggan också !Helt underbart att få bo så här . Tänk om du nån gång fick se även en varg eller lodjur..... Ja, då vore lyckan fullständig!!
Jag tittar gärna på både Lo o Varg bara de inte blir lika "närgångna" som rådjuren och haren  Stog ute på verandan i går kväll då kom det ett rådjur och ställde sig bara ett par meter ifrån mig och var helt orädd
Christa
12-01-2013, 21:25
Jag slutade gilla rådjur när dom fullkomligt massakrerade min förra trädgård. Blommor, grönsaker, frukt - allt satte dom i sig.
Det hjälpte inte ens att plocka upp äpplena och ha dom i en hink längst upp på trappan eller nedanför källartrappan.
Vaknade på natten av att dom drog runt hinken på trappan. Jag låg där i sängen och funderade på om jag kunde fixa mig en stek genom att slänga upp ytterdörren...
En dag mitt på ljusa dagen tittade jag ut genom källardörren och där nedanför den långa källartrappan stod ett rådjur. Då slängde jag upp dörren för att skrämma bort det och jag lovar - det vände i luften! Helt otroligt vilken reaktionsförmåga!
Jag måste erkänna att jag önskade alla rådjur dit pepparn växte! När vi hittat vårt ställe på landet så skall jag hägna in trädgården och frossa i tulpaner, liljor och allt annat som jag inte kunnat odla för rådjurens skull.
Tänk att vi har inte alls dom problemen här trots att vi bor ute i skogen i en by vid en sjö !de har inte förstört något hos oss alls !sen är det ju så att väljer man att flytta ut på landet så inkräktar man på viltets revir vi tränger oss på dom och inte tvärt om tänk på det !Själv har jag valt att bara sätta Aliumlökar där för att både haren och Rådjuren avskyr dom .Man får rätta sig efter var och hur man bor eller får man sätta upp staket runt sin trädgård .
Gunilla T
13-01-2013, 09:56
Här håller jag faktiskt helt och fullt med Motti!
Att beundra naturen och de levande djuren på avstånd men så fort de inkräktar på vårt livsutrymme önska deras död är väldigt egoistiskt enligt mitt sett att se. Vi människor brer ut oss och djurens livsutrymme krymper.
Våra trädgårdar mår som allra bäst när de kryllar av liv från allra minsta småkryp, som alla är en del av det viktiga livet i naturen.
Djuren äter för att överleva - inte för att jäklas med oss.
Vill man inte ha skador av klövdjur får man inhägna - svårare än så är det inte.
Jag tycker det är helt underbart att få ha dessa djur inpå knutarna, här är mer viltspår än människospår vi har en liten Råbock som kommer flera gånger om dagen och flera Harar plus lille Ekorren som vi nu lagt ut julnötterna till och gissa om han kutar nu  många nötter att bär hem !Allt överblivet av grönsaker frukt läggs ut till Rådjuren och Haren här inget hamnar i soptunan som vi kan mata djuren med .Allt går lättare om man försöker leva i symbios med naturen och så får man på köpte en massa härliga naturupplevelser  och för att inte tala om alla fina bilder man får ta !Och i dag fick jag se en tvättäkta Svenskhare så himmla vacker i sin gråvita päls inte ofta man får se en sådan nu mer !
skogstroll
18-01-2013, 08:29
ja det är intressant att se alla spår i snön, synd man inte fått se något djur bara. Här är en akrobat-ekorre i alla fall
Christa
18-01-2013, 10:22
CITAT (Gunilla T @ 13-01-2013, 09:56)  Här håller jag faktiskt helt och fullt med Motti!
Att beundra naturen och de levande djuren på avstånd men så fort de inkräktar på vårt livsutrymme önska deras död är väldigt egoistiskt enligt mitt sett att se. Vi människor brer ut oss och djurens livsutrymme krymper.
Våra trädgårdar mår som allra bäst när de kryllar av liv från allra minsta småkryp, som alla är en del av det viktiga livet i naturen.
Djuren äter för att överleva - inte för att jäklas med oss.
Vill man inte ha skador av klövdjur får man inhägna - svårare än så är det inte. Undrar om det är tillåtet med viltstängsel i ett villaområde. Hade nog sett lite konstigt ut i alla fall. Jag lade ut blodmjöl, ulltussar och satte upp pappersrumpor som skulle föreställa flyende rådjur. Blodmjölet hjälpte till viss del men när min enda lilja blev uppäten innan jag ens hunnit lukta på den då blev jag så ledsen. Allt som återstod var ett rosa glittrande kronblad. Jag satt varje år och suktade över blomsterkatalogerna och drömde om vad jag skulle kunna odla om inte rådjuren fanns. Varje år förstörde dom mina odlingsvävar också och ett år åt dom till och med upp potatisblasten. Hade det funnits varg och lo i skogarna så hade det inte blivit så in i vassens många rådjur. Jag var 17 år första gången jag såg ett rådjur så det kanske finns ytterligare orsaker till att dom ökat så dramatiskt. Det påstås också att rådjursexplosionen är orsaken till att vi har så mycket fästingar nu. När vi hittat vårt drömställe på landet DÅ skall jag sätta upp viltstängsel. Då skall jag odla tulpaner, liljor och rosor och allt annat som man inte kan odla för rådjurens skull. Att du Motti inte får så mycket förstört kanske beror på att du har hund. För det har du väl om jag minns rätt?
Gossen Ruda
18-01-2013, 10:32
CITAT (Christa @ 18-01-2013, 10:22)  Undrar om det är tillåtet med viltstängsel i ett villaområde. Hade nog sett lite konstigt ut i alla fall. Jag lade ut blodmjöl, ulltussar och satte upp pappersrumpor som skulle föreställa flyende rådjur. Blodmjölet hjälpte till viss del men när min enda lilja blev uppäten innan jag ens hunnit lukta på den då blev jag så ledsen. Allt som återstod var ett rosa glittrande kronblad.
Jag satt varje år och suktade över blomsterkatalogerna och drömde om vad jag skulle kunna odla om inte rådjuren fanns. Varje år förstörde dom mina odlingsvävar också och ett år åt dom till och med upp potatisblasten. Hade det funnits varg och lo i skogarna så hade det inte blivit så in i vassens många rådjur. Jag var 17 år första gången jag såg ett rådjur så det kanske finns ytterligare orsaker till att dom ökat så dramatiskt. Det påstås också att rådjursexplosionen är orsaken till att vi har så mycket fästingar nu. När vi hittat vårt drömställe på landet DÅ skall jag sätta upp viltstängsel. Då skall jag odla tulpaner, liljor och rosor och allt annat som man inte kan odla för rådjurens skull.
Att du Motti inte får så mycket förstört kanske beror på att du har hund. För det har du väl om jag minns rätt? Klart att man få ha viltstängsel, det brukar ofta vara värre med plank. Jag har satt ett kraftigt nätstängsel i en del av häcken runt trädgården så numera är halva tomten kattfritt område.
*Stintan*
18-01-2013, 13:36
Numera finns det ju viltstängsel som är i stort sett osynliga.
Christa
18-01-2013, 14:04
CITAT (*Stintan* @ 18-01-2013, 13:36)  Numera finns det ju viltstängsel som är i stort sett osynliga. Är inte dom ganska låga? Ett riktigt viltstängsel är väl 220 cm eller något sådant? Skall man sätt upp viltstängsel så kan man ju inte ha någon häck också samtidigt för då kan man inte klippa den så det är ju inte alltid helt lätt heller. Sedan har vi ju infarten. Här är det inte aktuellt men där jag bodde tidigare skulle det ha blivit 200 meter stängsel och det är ju inte helt gratis så det får ju bli när man vet att man skall bo på samma ställe ett tag. En familj där satte upp ett sådant viltstängsel som dom har längs motorvägar men dom bodde i ett hörn med två sidor mot skogen.
För det första så är inte viltstacket lösningen när man bor på landet !det handlar om att anpassa sig till den miljön man bor i då hjälper inga jäkla stacket ,det handlar om att odla rätt och odla det inte haren och Rå¨djuren tycker om ,då är det aliumlökar som gäller ! I dag var vi och köppte 25 kilo Fårpellets för att stödutfodra både Haren och våra Rådjur plus att vi lägger ut morötter och äpplen då och då ! man får lära sig att på på landet
*Stintan*
18-01-2013, 23:30
Du är ju sanslös  Självklart är staket en lösning för många som bor på landet och vill kunna odla både blommor och grönsaker och fruktträd utan att dessa blir uppätna av både rådjur och harar. Kanske alliumlökar är effektivt om man bara odlar det men vem vill ha sin trädgård full med såna lökar och inget annat. Då kan man ju lika gärna låta bli alliumlökarna också för då har domändå inget att käka upp och förstöra. Många vill kanske vara i stort sett självförsörjande på frukt och grönt och då duger inte ditt resonemang långt.
CITAT (*Stintan* @ 18-01-2013, 23:30)  Du är ju sanslös  Självklart är staket en lösning för många som bor på landet och vill kunna odla både blommor och grönsaker och fruktträd utan att dessa blir uppätna av både rådjur och harar. Kanske alliumlökar är effektivt om man bara odlar det men vem vill ha sin trädgård full med såna lökar och inget annat. Då kan man ju lika gärna låta bli alliumlökarna också för då har domändå inget att käka upp och förstöra. Många vill kanske vara i stort sett självförsörjande på frukt och grönt och då duger inte ditt resonemang långt. En del har tom frukt och grönt som sin inkomst, tror inte att det är så lätt att bara sätta sig ner och tänka: nåja, jag bor ju på landet. Folk har i alla år bott på landet och levt på vad mark och skog ger, UTAN att odla Alliumlökar.
Min man är uppvuxen på landet på en gård där de hade både gris höns och Köttdjur Charoles ,jag själv till bringade mina lov som barn på landet i Hankabo och många dagar med grannbondens barn i skog och mark och fick va med att hämta korna till mjölkning och fick därmed lära mig om både lantbruk och skog i 40 år.Mitt barndoms ställe där odlade min mormor allt helt oinhängnat aldrig att ett Rådjur var där och betade av allt .Mycket skrönor och gissningar om hur viltet beter sig .Samma här aldrig ett rådjur som gått i mina odlingar här inte haren heller .Man får odla det dom inte gillar helt enkelt !
*Stintan*
20-01-2013, 10:57
CITAT (Motti @ 20-01-2013, 01:07)  Min man är uppvuxen på landet på en gård där de hade både gris höns och Köttdjur Charoles ,jag själv till bringade mina lov som barn på landet i Hankabo och många dagar med grannbondens barn i skog och mark och fick va med att hämta korna till mjölkning och fick därmed lära mig om både lantbruk och skog i 40 år.Mitt barndoms ställe där odlade min mormor allt helt oinhängnat aldrig att ett Rådjur var där och betade av allt .Mycket skrönor och gissningar om hur viltet beter sig .Samma här aldrig ett rådjur som gått i mina odlingar här inte haren heller .Man får odla det dom inte gillar helt enkelt ! Jaha men det finns fler som är uppvuxna på en gård och haft odlingar eller som du tillbringat somrarna på landet. Hur mycket odlingar har du förutom allium och i ditt växthus? Enligt VILT OCH FISK FAKTA NR 4 2009 skattar man också att populationsstorleken ökat från 100 000 till 375 000 mellan åren 1955 till 2005. Kanske inte så konstigt att man inte behövde hägna in sina odlingar på samma sätt när du var barn eftersom det inte fanns den mängd av rådjur som det finns nu.
Elisabeth-Västkustkolonisten
20-01-2013, 11:13
Inte kan man ha en trädgård (i ordets bemärkelse) när man har vilt i trädgården. Skulle inte heller ville ha en trädgård med bara allium, hur roligt är det?
Vi hade kaninplåga när vi hade trädgården. Och det som inte åts upp, det grävde dom upp. Vi satte stängsel runt hela trädgården och nät på insidan som även fick grävas ner.
Elisabeth
Väljer man att bo på landet så får man ta det onda med det goda !det är vi som gör intrång på viltets marker inte tvärt om.Och alliumlökar är fanastiskt vackra !finns hur mycket som helst att välja på .Gillar man inte läget får man hålla sig till större Samhällen då ska man inte flytta ut på landet .
CITAT (Motti @ 27-01-2013, 00:16)  Väljer man att bo på landet så får man ta det onda med det goda !det är vi som gör intrång på viltets marker inte tvärt om.Och alliumlökar är fanastiskt vackra !finns hur mycket som helst att välja på .Gillar man inte läget får man hålla sig till större Samhällen då ska man inte flytta ut på landet . Olika det där Motti - jag är född och uppvuxen mitt i urskogen (ja vi bodde i ett hus) - aldrig att vi hade rådjur eller älg i trädgården då - dom höll sig långt ifrån oss människor. Nu några år senare när vi har ett torp 10 km fr stadskärnan i Sveriges fjärde största stad, knappast landsbygd. Där har vi rubbet - rådjur, harar, älgar och grävlingar som förstör och äter upp det mesta man planterar - vet inte hur många äppelträd lymlarna förstört. Som sagt olika
Vi har inte det problemet här Gunsta vi har haft det här stället sedan 2001 och odlar öppet utan inhängnader och andra hinder !vi har aldrig blivit skövlade här,vi har rubbet Älg Rådjur Hare Grävling Mink Räv ingen av dom har förstört något här av det vi odlar ! På hösten kommer de in i trädgården och äter det som torkat men de ger sig aldrig på mina odlingar på sommaren .Märkligt kanske men så är det !
*Stintan*
27-01-2013, 01:27
Du har inte svarat på vad du har för odlingar förutom allium Motti. Hur stort är ditt trädgårdsland t.ex.?
Elisabeth-Västkustkolonisten
27-01-2013, 11:15
CITAT (*Stintan* @ 27-01-2013, 01:27)  Du har inte svarat på vad du har för odlingar förutom allium Motti. Hur stort är ditt trädgårdsland t.ex.? Skulle jag också vilja veta
Har ett växthus på 12 kvm plus en odlingspalts på 5 gånger 5 meter bredvid ! några fler frågor som ni är intresserade av ?
Kan tala om att vi har en sjötomt på 1800 kvm också så jag har odlingsytor om jag vill odla mer !plus att vi vattnar det vi odlar utan att det kostar oss ett öre ! fler frågor ?
*Stintan*
30-01-2013, 23:16
Det måste bli en faslig massa allium
Biggan_
30-01-2013, 23:28
CITAT (*Stintan* @ 30-01-2013, 23:16)  Det måste bli en faslig massa allium 
CITAT (*Stintan* @ 30-01-2013, 23:16)  Det måste bli en faslig massa allium 
Biggan_
30-01-2013, 23:43
Men snyggt är det!
Kryddan03
30-01-2013, 23:46
xxx
Ja det blir en hel del Allium ja och vackert är det också !finns säkert uppemot en hundra olika alliumlökar som man kan plantera om man vill slippa Rådjur och Hare i trädgården ,varför plantera Tulpaner när man bor ute i skogen ?de blir ju ändå uppätna !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|