|
ragge99
17-12-2012, 10:14
Har provat allt utan lyckat resultat. Sista åtgärd är att döda dem med gift. Måste ju finnas gift som man kan lägga in gångarna som de dör av. Letat på nätet men ej hittat. kan någon tipsa mig och om de är olagligt bryr ja mig inte om, de ska DÖ nu!!
malcolm
17-12-2012, 12:31
Klart att det finns, Bauhaus har en del olika produkter.
Antar att du prövat karbid - önskar dig lycka till i vilket fall som helst.
ragge99
17-12-2012, 15:52
Provat Karbin men ej de heller gjorde att ja blev av med dom.Vad har Bauhus för gifter som funkar som vanliga järnaffärer ej har?Råttgift etc. går ju ej. mer konkret vilka gifter som funkar om någon vet.
Jubbe063
17-12-2012, 16:07
Hej
Jag ska skicka till dig på vad läste jag på tidningen:
tta Pro skrämde iväg skadedjuren från Gabriellas hus. 12 Så blev familjen av med skadedjuren Möss hade gnagt sönder väggar och elledningar i familjens hem. Då placerade familjen ut råttskrämmaren Pavarotta Pro i huset. – Mössen försvann helt från vinden och övervåningen, berättar Gabriella L.
Nu när temperaturen börjar krypa sig neråt så vill gnagarnagärna hitta lite varmare hem. Och det är inte alltid helt lätt att bli av med de oinbjudna husgästerna. Detta är något som Gabriella L vet alltför väl. – Oj, oj, oj vilka problem vi har haft med möss som har kommit in i vårt hus. De har gnagt sönder väggar och elledningar. De envisa mössen klättrade in i huset från fasaden och sprang omkring på familjens vind. – Mössen bodde i isoleringen och förorenade lite överallt. Vill du bli av med skadedjuren hemma? Här kan du hitta lösningen ”Mössen försvann helt” Det var tyvärr inte bara på vinden som mössen höll hus, utan de sprang även runt i resten av huset. – Det är ju lätt för en liten mus att förflytta sig i en innervägg full med isolering. Familjen fick nog och bestämde sig för att skaffa Pavarotta Pro – en storsäljande mus- och råttskrämma från Motaväck. – Vi placerade den på vinden och mössen försvann helt därifrån och på övervåningen. Familjen funderar nu på att sätta upp Pavarotta Pro även på uteplatsen för att bli av med skadedjuren för gott. Nyfiken? Här kan du läsa mer om Pavarotta Pro VIDEO: Så blir du av med råttor och möss Kan även skrämma bort andra djur Pavarotta Pro är till för att skrämma råttor och möss, utan att skada dem. Du placerar en maskin som utsänder ultraljud där skadedjuren håller hus. – Den kan även skrämma bort katter, spindlar, hundar, sorkar , grävlingar, ekorrar och fåglar, berättar en representant från Motaväck. Just nu kan du köpa de populäraste mus- och råttskrämmorna med 200 kronors rabatt. Sista dagen för att utnyttja detta erbjudande är 27/11 2012. Erbjudande på bästsäljare Just nu har Motaväck ett erbjudande på tre av sina bästsäljande mus- och råttskrämmor.
Obs Det är största problem med gift att den inte dödar möss direkt, så dör de på sina gömma platser ofta och kommer illa lukta av dem.
H.Bassam
kerstinbern
18-12-2012, 06:57
Om man inte kan skilja mellan möss och sorkar så kanske man inte borde bry sig om att svara på frågan!
Dessutom gällde detta sorkar utomhus, inte möss inomhus!
Att försöka förgifta sorkar utomhus är inte meningsfullt, även om man skulle lyckas att avliva alla, så kommer det ju bara nya. Man måste göra det till en olämplig plats att bo på.
ragge99
18-12-2012, 11:11
Ja gör de gärna till en olämplig plats för sorkar att bo på.Någon har snackat om att man ska sätta någon buske som svger någon lukt typ som de ej gillar alls. Någon som vet något mera om detta eller hur man gör trädgården till en olämplig plats för sorkar?
Eva 33c
18-12-2012, 16:02
Det bästa är väl att skaffa katt! Men det är ju inte alltid möjligt. Själva har vi allergiker i familjen men håller oss väl med grannarnas katter. De gör ett kanonjobb på sorkområdet : )
Anna-Karin Lundberg
19-12-2012, 07:45
Jag har sork som förstör mycket genom att äta upp rötter och gräva gångar. Jag har provat med fällor och fått några, men de verkar lära sig att inte gå i fällan efter att några fångats. Jag har köpt Mole Stop som ger kraftiga vibrationer i marken, de sägs fungera och vi får väl se, kan inte säga så mycket än faktiskt.
Jag har också försökt hålla växtligheten i diket och den del av tomten där de gräver kortklippt, så att inte gräset ska skydda dem och deras gångar. Vet inte om det haft effekt. Nu i höstas var det för mycket regn - så jag hann inte klippa innan det kom snö och det bekymrar mig. Fast det är så mjukt i merken under snön, så det spelade kanske ingen roll.
Jag har haft katt men vet inte om det hjälper. Dessa sorkar är stora som vanliga råttor och de lever nere i sina gångar, så det måste mest vara tur om katten över huvud taget kan få syn på en vattensork. Och sen behövs en tuff katt som kan döda den, de är ju runt 20 cm plus svansen. En gång lyckades jag med hjälp av min hund ta ihäl en sork, hunden hittade den i gräset och jag sprang dit med spaden. Olustigt, men när de förstör det man planterar blir man mordlysten...
Eva 33c
24-12-2012, 16:07
Vattensorkär ju nåt helt annat än åkersork. Jag uppfattade inte att det gällde vattensork i frågan. Vanlig åkersork är i alla fall våra grannkatter mycket bra på att fånga. Vattensork har vi inga här... Som tur är.
Snälla människa, det är ett par sorkar. Tycker du ska låta dem vara, de utgör en viktig del av näringskedjan. Om du dessutom förgiftar dem finns det risk att fåglar och andra djur tar skada genom att äta dem. Nej du, nu får du skärpa dig!
Anna-Karin Lundberg
29-12-2012, 10:13
Peyote, du har inte fått trädgården sönderäten av vattensork, det förstår jag av ditt inlägg.
Det är inte fråga om "ett par sorkar" utan det är fråga om ett skadedjur som dels underminerar marken och dels äter upp rötter på det du vill ha växande i din trädgård. Hos mig hade flera buskar dött, när jag rörde vid dem så vickade hela busken och när jag lyfte i den så hade ALLA rötter ätits upp, det var bara själva stambasen kvar - allt under jord var borta. Jag har vänner i Holland som skickat lådor med blomsterlökar som jag planterat och du kan ju föreställa dig besvikelsen när snön smälter på våren och visat märkliga gångar under jorden - och ALLA lökar är söndergnagda!"
Jag hade mycket rådjur i trädgården, men satte högt viltstängsel runt hela tomten för att slippa dem. Men vattensorkarna kan man inte stängsla ute och de förstör i samma skala som rådjuren gjorde. Nästan värre, för rådjuren åt visserligen upp alla blommor men de dödade inte lika många växter som sorkarna gör.
andersen
29-12-2012, 12:04
Sorkarna brukar reglera sig själv, något år är dom många andra år så drabbas dom av sjukdomar och syns inte till, att förgifta dom är ingen höjdare då dom är mat till många andra djur, som då dör i onödan, så låt bli det,
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 29-12-2012, 10:13)  Peyote, du har inte fått trädgården sönderäten av vattensork, det förstår jag av ditt inlägg.
Det är inte fråga om "ett par sorkar" utan det är fråga om ett skadedjur som dels underminerar marken och dels äter upp rötter på det du vill ha växande i din trädgård. Hos mig hade flera buskar dött, när jag rörde vid dem så vickade hela busken och när jag lyfte i den så hade ALLA rötter ätits upp, det var bara själva stambasen kvar - allt under jord var borta. Jag har vänner i Holland som skickat lådor med blomsterlökar som jag planterat och du kan ju föreställa dig besvikelsen när snön smälter på våren och visat märkliga gångar under jorden - och ALLA lökar är söndergnagda!"
Jag hade mycket rådjur i trädgården, men satte högt viltstängsel runt hela tomten för att slippa dem. Men vattensorkarna kan man inte stängsla ute och de förstör i samma skala som rådjuren gjorde. Nästan värre, för rådjuren åt visserligen upp alla blommor men de dödade inte lika många växter som sorkarna gör. Jag förstår att det inte är så kul med förstörda växter, men gift är inte lösningen. Det kommer skada mer än bara sorkarna som redan sagt i denna tråd ett antal gången. Tycker du ska härda ut och vänta tills antalet går ner av naturliga orsaker. Annars kanske alternativet är att låna någons katt som får härja fritt hos dig!
Leopardcookie
22-02-2013, 17:15
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 29-12-2012, 10:13)  Peyote, du har inte fått trädgården sönderäten av vattensork, det förstår jag av ditt inlägg.
Jag hade mycket rådjur i trädgården, men satte högt viltstängsel runt hela tomten för att slippa dem. Men vattensorkarna kan man inte stängsla ute och de förstör i samma skala som rådjuren gjorde. Nästan värre, för rådjuren åt visserligen upp alla blommor men de dödade inte lika många växter som sorkarna gör. Vem är det som har bestämt att sorkar är "skadedjur"? Det är väl djur som allt annat och har rätt att leva. Bara det att vi människor anser dom som skada bara för att vi ska ha fina växter i vår trädgård och då tycker vi det är ok att döda djur, dessutom plåga dom till döds med gift, för vackra blommors skull. Ett tips är att plantera växterna i kruka som sorkar gärna äter upp. Jag bor på landet med två åkrar runt huset och fullt av sorkar, mullvadar och möss. Har satt ner en pinne i marken som drivs av batterier och vibrerar, det har skrämt bort både mullvad och sork. Finns på jula för dryga hundralappen.
Har du försökt med urin? Hörde på radion att urin är det bästa för att få bort sork. Jag har haft sorkproblem i många år och Granngårdens sorkskrämma har fungerat bra. Nackdelen är att den måste tas in på vintern. Nu har sorken huserat i vinterrabatten, har kissat i hink och använt sand från kattlåda i hålen som syns. Återstår att se skadorna till våren. Lycka till.
Bor också på landet och här funkar inte direkt något, framför allt inte när det är sorkår. Har också varit med om att lyfta ett älskat litet träd rakt upp då alla rötterna var borta, äppelträdet stod och vickade då ena halvan av rotmängden ätits upp.
Vår katt var en duktig jägare, tyvärr försvann hon i somras och saknas av både oss och grannar.
De där pinnarna man stoppar ned var väldigt irriterande för både oss och katterna - trots att vi inte skulle kunna höra dem. Pyttsan... Det åkte tillbaka till affären och pengar tillbaka.
Det man eg hör som ska fungera är att störa bort dem. Att vara mycket där de huserar, klippa gräset ofta osv. Då flyttar de förhoppningsvis någon annanstans.
Anna-Karin Lundberg
04-03-2013, 06:58
Jag har två eldrvina "surr-skrämmor" som jag hoppas har gått hela vintern. Normalt hör jag dem men nu är det så mycket snö så jag tror det dämpar ljudet. De stör mig lite med sitt surrande, men jag tröstar mig med att sorken ska bli ännu mer störd. Igår behövde jag skotta väldigt noga och ned till marken för att kunna öppna en grind som varit igensnöad. När jag kommer ned till grässvålen ser jag att marken inte är frusen. Hjälp, undrar om sorken haft fest hela vintern! Jag som planterade så fina lökar i höstas, nu blir det inte roligt att vänta på att snön ska försvinna och visa vad sorken ställt till.
Whiskuchi
21-03-2013, 16:10
Surströmming? (jag har också en del sorkar i trädgården men - ta i trä - hittills har de inte gnagt sönder något, bara gjort gångar)
Hej
Det är bättre om du satsa p¨fällor, p¨grund av om du använda gift, de kan dö på plats som du kan inte hitta, och döda kroppen ska sprida mycket illa luktar.
H.Bassam
Gossen Ruda
22-03-2013, 10:26
Käre Bassam, försök fatta att detta gäller sork utomhus, inte möss inomhus. Dina råd är värdelösa.
Jag har haft vattensork i trädgården och vet hur jävligt det är. Den första lyckades jag stampa ihjäl den andra flyttade sen jag hela tiden störde den med att gräva upp gångarna. Gift om det fungerar är en väg, förmodligen drar sig sorken ned i gångarna för att dö så giftet sprids inte vidare. Man kan försöka se till att trädgården blir sorkovänlig, inga stenar eller annat den kan bygga bo under. Jag tvivlar på att en katt kan åtgärda sorkproblem, särskilt vattensork. Det är nog mest möss som råkar illa ut eftersom de är mycket på ytan och rör sig. En sork och främst då vattensork håller sig mest i sina gångar och katten är värdelös på grävning. En och annan tar den kanske.
duo2010
23-03-2013, 21:56
CITAT (Gossen Ruda @ 22-03-2013, 10:26)  Käre Bassam, försök fatta att detta gäller sork utomhus, inte möss inomhus. Dina råd är värdelösa.
Jag har haft vattensork i trädgården och vet hur jävligt det är. Den första lyckades jag stampa ihjäl den andra flyttade sen jag hela tiden störde den med att gräva upp gångarna. Gift om det fungerar är en väg, förmodligen drar sig sorken ned i gångarna för att dö så giftet sprids inte vidare. Man kan försöka se till att trädgården blir sorkovänlig, inga stenar eller annat den kan bygga bo under. Jag tvivlar på att en katt kan åtgärda sorkproblem, särskilt vattensork. Det är nog mest möss som råkar illa ut eftersom de är mycket på ytan och rör sig. En sork och främst då vattensork håller sig mest i sina gångar och katten är värdelös på grävning. En och annan tar den kanske. Jaha du det är väl bara dina "råd" som är värdefulla vá? Kan du inte anlägga en vänligare ton så knip käft! vänliga hälsningar gunilla
Jubbe063
23-03-2013, 22:07
CITAT (Gossen Ruda @ 22-03-2013, 10:26)  Käre Bassam, försök fatta att detta gäller sork utomhus, inte möss inomhus. Dina råd är värdelösa.
Jag har haft vattensork i trädgården och vet hur jävligt det är. Den första lyckades jag stampa ihjäl den andra flyttade sen jag hela tiden störde den med att gräva upp gångarna. Gift om det fungerar är en väg, förmodligen drar sig sorken ned i gångarna för att dö så giftet sprids inte vidare. Man kan försöka se till att trädgården blir sorkovänlig, inga stenar eller annat den kan bygga bo under. Jag tvivlar på att en katt kan åtgärda sorkproblem, särskilt vattensork. Det är nog mest möss som råkar illa ut eftersom de är mycket på ytan och rör sig. En sork och främst då vattensork håller sig mest i sina gångar och katten är värdelös på grävning. En och annan tar den kanske. Visst kan man få sork i fällor bara man placerar dem på rätt ställe. Men det är nog svårt att få tag i alla den vägen. Så, jag är nog beredd att hålla med dig om att gift är effektivare om man någorlunda säkert vill komma åt dem. Men det gäller ju att som med fällorna placera ut giftet på rätta ställena. Vattensork går sällan långt från sina gångar.
Hej
Man kan inte skriva så( Kan du inte anlägga en vänligare ton så knip käft!, för att vi jobba tillsamman för att hitta bästa svar.
Obs
På Vid denna tid bör vi hålla sig borta från gifter, oavsett djur eller insekter som bekämpa, Så du bör förstå
först varför jag skrev så.
H.Bassam
Hej
Det är bra om du agerar nu, för att de ska börja skada växter när de blir hungriga, Obs Ett uns av förebyggande är bättre än att bota tusen
H.Bassam
Anders zon 1
22-01-2014, 20:53
Huggormar äter sork (i alla fall vanlig sork, vet inte hur det är med vattensork). Dom kryper dessutom förmodligen ner i gångarna och kan få tag på sorkarna där. Mer effektivt än katter!
Pauline/Sthlm
22-01-2014, 21:56
Tyvärr svårare att tämja (eller kanske inte? Vet vilken jag helst hade inomhus i alla fall)
Anders zon 1
22-01-2014, 22:14
CITAT (Pauline/Sthlm @ 22-01-2014, 21:56)  Tyvärr svårare att tämja (eller kanske inte? Vet vilken jag helst hade inomhus i alla fall) Jo ormar är nog ganska svårtämjda. Fast katterna tar nog sork utan att behöva tämjas också. Men inte behöver man väl ha ormen inomhus för att den ska ta sorkar i trädgården?
hattstugan
22-01-2014, 22:35
Hos mig finns en duktig jägare i form av katt! Men det finns gott om orm också OCH sork! Så det hjälper inte ens det! Räven gör nog vad den kan för att minska sorkbeståndet den också likaså uggla och hök!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|