Vi ska ha ett litet julbord på torsdag.Ingen äter fisk funderar på att göra en vanlig potatisgratäng eller nån som har nåt annat gott alternativ till Janzons?
Som janssons fast med bacon eller köttfärs istället för anjovis kanske?
Om basen ska vara potatis så är väl vanlig potatisgratäng bra - man kan också göra Anna Bergenströms potatisgratäng - den är god.
*Stintan*
17-12-2012, 16:41
Jag har gjort Jansson med kaviar istället för anjovis men det kanske ni inte heller äter.
Kolla här finns lite olika:
http://www.matklubben.se/recept/janssons+utan+ansjovis
Skruttis
17-12-2012, 16:42
Vi äter inte Janssons här heller så jag gör antingen en potatisgratäng med strimlad potatis och ganska mycket hackad gul lök, alternativt samma potatisgratäng med lök och strimlad rökt skinka eller tärnad bacon i. Den brukar kunna gå hem även hos barn har jag märkt.
Ibland gör jag potatisgratäng med någon stark ölkorv i som jag skär i små bitar. För att "jansona" till det lite kannske man kan skära potatisen i strimlor istället för att skiva den?
Sedan några år, har jag potatisgratäng i stället för potatis.
Mycket uppskattat faktiskt.
Tack för tipsen,bacon eller rökt skinka får det nog bli,kanske det där med smör och skorpsmulor går bort? fast strimlar gör jag nog
Ja potatisgrattäng med rökt strimlad skinka och finskruren purjölök kan man dö för så gott är ,det byt bara ut vitpepparn mot svartpeppar och ha i lite vitlök .
CITAT (Motti @ 17-12-2012, 22:27)

Ja potatisgrattäng med rökt strimlad skinka och finskruren purjölök kan man dö för så gott är ,det byt bara ut vitpepparn mot svartpeppar och ha i lite vitlök .
Så gör jag också.
Huva vad jag blev sugen på det nu

det är nästan godare än vanlig potatisgrättäng !
CITAT (Motti @ 17-12-2012, 22:27)

Det får det bli i morgon
Rebecca
18-12-2012, 07:42
I min släkt görs en Karlsson - skinka istället för ansjovis!
Jag hade skippat skinkan i gratängen om jag hade planerat att ha julskinka på bordet. Grädde, gul lök och en massa purjolök hade jag haft i .
Potatis,grädde,purjo,vitlök,svartpeppar ja det låter gott sen är det skinka/inte skinka, kanske det blir lite kaka på kaka!
Ni som brukar göra potgratäng kokar ni upp på spisen först?
CITAT (Klint @ 18-12-2012, 14:59)

Potatis,grädde,purjo,vitlök,svartpeppar ja det låter gott sen är det skinka/inte skinka, kanske det blir lite kaka på kaka!
Ni som brukar göra potgratäng kokar ni upp på spisen först?
Olika - vanlig fransk gratäng kokar jag inte - men gör jag Annas (Bergenströms) så kokar jag potatis och dom andra ingr i mjölk på spisen en stund, sen gräddar jag.
Monarda
18-12-2012, 15:19
Strimlad eller skivad rå potatis och ska den påminna om Janzon så ska den ju strimlas. Janzon utan ansjovis kan man inte göra men sonen som inte gillar konsistensen av ansjovisen gillar dock smaken, så halva lägger jag ansjovis i och andra halvan häller jag enbart över spadet från ansjovisburken utblandat med grädde. Mycket smak, men ingen fisk - funkar jättebra.
En knapp fjärdedel jordärtskocka (i förh. till andelen potatis alltså) är väldigt gott i en potatisgratäng tycker jag - och tar man inte mer än så, kan även de som är magkänsliga mot skockor äta utan problem.
Vill bara skriva och säja att det blev succe,med mitt lilla julbord. Först tittade de på gratängen och sa Är det sill i den?
Jag hade efter 2år löst in ett presentkort och köpt en jättefin ungsform men den var rätt stor det blev 2 lager potatis och mycket blandad lök emellan jag var lite rädd att det skulle va för mycket,men det blev jättegott! Så den kommer att göras fler ggr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.