Wilmer
Hjälp.. Skulle vara redig och tvätta en mössa och en typ halsduk/ cape som dottern fick häromdagen. Den är röd upptill med vitt nedtill, virkat. Osäker på om det är ull, tror det är merinogarn. Den färgade otroligt så jag tvättade i flera vatten, men den luktade lite så jag la dem i blöt en stund för att sedan upptäcka att det röda förutom att färga det vita rosa hade runnit ner över det vita i röda strimmor. Kan man få det vita vitt igen? Det röda färgar otroligt. Så ledsen äver att jag förstörde det supergulliga hon fått -cry-.gif

Kommer använda det ändå, men det ser inte så kul ut.
Motti
Oj Oj !det blir nog svårt särskillt om det är Merinoull ,du skulle ha haft i en skvätt ättika i när du blötlade den sad.gif
Kanske någon här har något tips .
Wilmer
Aha! Hade det hjälpt.. Ja, lätt att vara efterklok men det var så länge sedan jag råkade på garn som färgar att jag inte hade en tanke på det.
Motti
Du känner ingen som färgar garn själv ? de brukar ha lite tips smile.gif
Wilmer
Nej....

När jag googlar får jag bara upp tips på hur man färgar garnet slap.gif jag googlar ju på att inte färga.
Motti
rotfl.gif Men du kanske kan färga hela dressen istället med en typ rosa eller rosalila färg ? Synd att inte min svägerska lever längre hon var expert på att växtfärga och tova garn .
Wilmer
Hade jag nöjt mig med första tvätten hade det varit ok, rött och rosa, men blötläggningen var en dum ide, det gjorde rinnande mörkare röda i det vita. Idiotiskt.

Google var inte min vän i detta fallet angel_not.gif Nu ska jag sova, huvudet sprängs. Natti.
Biggan_
Krya på er bägge två! smiley_small_hug.gif
Wilmer
den här är det

Hittade den plus beskrivning, alpackagarn är det. Hon som gjort den ska ringa och fråga, men... Har ni några tips så länge?
Wilmer
De sa att det måste ha varit fel på sändningen så hon ska få lite rabatt nästa köp. Har vi inte sett än, dessutom köpte och gjorde hon två omgångar, tänk bara jobbet. Trist. Vi använder dem ändå, för de sa att färgen inte ska vara giftig. Hoppas de har rätt. Ser inte riktigt riktigt ut, men de är söta ändå.
Eva i Skåne
Modellen är supergullig.
Jag förstår att du använder den trots missfärgningen, men jag tycker "lite rabatt" nästa gång inte är tillräckligt. Butiken borde lämna pengarna tillbaka och sen reklamera till sin leverantör. Det är min uppfattning.
Lilla dottern är säkert julfin och söt i sin mössa smile.gif
Peztis
Håller med Eva, mer än "lite rabatt" är skäligt med tanke på arbete som lagts ned osv.

Vad händer om du sprayar på någon fläckborttagning?

Ett alternativ är ju att sticka om det vita men risken är att det händer igen eftersom det är det röda garnet det är fel på.
Wilmer
Provade "tabort" tror inte det gjorde mycket skillnad. Det röda färgar än efter flera tvättar och massa sköljning så hon får inte sticka om det vita, onödigt jobb crying.gif
Biggan_
Jag hade lämnat tillbaka det stickade och begärt ersättning för allt! Himla tråkig historia! trostar.gif
Wilmer
När hon ringde visste hon inte att båda färgat heller så hon skulle bara få lite kompensation för ena sändningen. Som hon hittills inte sett heller.
Eva i Skåne
Jag såg lillan på FB och den är ju gullig ändå, men absolut superirriterande att det färgat av sig.

............
Det ser konstigt ut med den i raden ovan. Jag menar förstås"kragen". Lillan är ju söt i all klädsel smile.gif och kan inte kallas den, men någon kan ju missförstå...
Wilmer
Mössan ser värst ut och bilden på FB ser den ju hyffsat normal ut, men det gör den inte IRL och speciellt inte om man ska göra de fortfarande vita tofsarna till mössan som jag tänke göra efter tvätten angry.gif Men, ja, sött är det ju ändå med en så go dotter under eller innuti angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon