Rickard__
18-12-2012, 19:03
Hej.
Jag har daglilja som en av favoriterna i trädgården.
Har därför köpt på mig några stycken ett 10-tal.
Grejen är bara den att det inte händer något med dem när man planterat dem. dem som jag satt i trädgården har stått nu i 3-4 år i trädgården utan att utvecklas knappt nåt.
Kommer upp 3-4 blad som när man planterade den.
Blomning känns ju inte ens nära.
Jag börjar tröttna på detta.
Och ja dem står i bra näringsrikjord och allt det här.
Jag funderar på att ta upp dem i vår och sätta dem i kruka istället och se om de utvecklas bättre där.
Någon här som odlat dem längre tid i kruka?
vanjalarsa
18-12-2012, 19:25
Hej
Det verkar skumt att dina Dagliljor är så tröga. hur står de i förhållande till solen?
Har de fått väldigt mycket gödsel? Det kan ju bli för mycket av det goda också. Hur är det med vattentillgång ? vattnar du noga vid och efter plantering?
Dagliljor brukar vara problemfria.
Mvh vanjalarsa
Rickard__
18-12-2012, 20:45
Dem står i söderläge, med sol så gott som hela dagen. Har vattnat vid plantering och några gånger därefter.
Har gödslat en del med höns och hästgödsel på våren i dem rabatterna dem står i.
Andra som står i jämte som Solhatt, Rosenstav, Riddarsporre och Jätteprästkrage växer och blir stora.
Hm, skumt. Kanske skulle du gräva upp någon och se om rötterna kan ha kommit att skadas på ngt sätt - ibland ger sig ju gnagare på lökar...
octachoron
19-12-2012, 01:40
För mig så ger nyplanterade dagliljor inga blommor året efter planteringen. Det är först efter ytterligare ett år som blommorna börjar komma.
Dagliljor är tydligen väldigt känsliga för djup plantering, så om man planterar krukodlade dagliljor djupare än de stått i krukan så blomstrejkar de.
Rickard__
19-12-2012, 18:40
Jag kanske satt dem för djupt då.
Får väl riva bort lite jord runt om kanske.
undrar annars hur det skulle bli att odla liljorna i stora krukor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.