Jonas L
Finns det elektroniska fnsterppnare (till ett rimligt pris d)? Det r egentligen inte till ett vxthus utan till mitt uterum som jag anvnder fr frodling p vr/frsommar. Det blir sjukt varmt vid vxterna nr solen kommer frn rtt hll. Dessvrre blir det inte lika varmt i andra nden dr jag ska ppna ett fnster. Jag r lite rdd att en automatisk ppnare dr skulle f svrt att reagera tillrckligt fort.

Drfr tror jag att det bsta skulle vara en sensor och ett par aktuatorer s att jag kan ppna en lucka och ett fnster samtidigt nr det behvs. El r inga problem eftersom det r i direkt anslutning till huset. Det r ven en frdel att jag kan stnga av det hela eller manverera manuellt (t.ex. p vintern eller nr jag ska ivg).
elinh
Jag undrar ocks...
jaj-51
Ja det fins elektriska fnsterppnare men lite svrare att hitta temperaturstyrda ...
Jonas L
De var ju allt annat n gratis. Temperaturstyrning r ganska enkelt att gra sjlv s det r jag inte orolig fr. Dessvrre har det visat sig att inga av fnstren gr att fixa till s att de kan ppnas. Drfr kommer jag att stta in vggventiler p lmpliga stllen istllet. Dessa kommer styras med RC-servon eller liknande. Totalkostnad kanske 1000 kr eller s. Tyvrr hinner det inte bli klart till rets ssong (frostntterna r till stor del r ver nu s jag kan snart lmna vxterna ute istllet).
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon