jaj-51
42.000 namnunderskrifter behövs för att kräva en folkomröstning ...
Förtroende dalar för våra folkvalda komunalpolitiker som går mot sina väljare.
Trotts masiv reklam i tv och brevlådan ...

Politikerna som tappat folkets förtroende

GT:s namninsamling

pejori
Stationerna är uppe och det blir svårt, om inte helt omöjligt att få kommunen att riva dom igen. thumbdown.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (pejori @ 20-12-2012, 12:56) *
Stationerna är uppe och det blir svårt, om inte helt omöjligt att få kommunen att riva dom igen. thumbdown.gif

Nu skall dom ju t.o.m har vakter vid stationerna. Dom slösar så fruktansvärd med våra pengar
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-12-2012, 13:05) *
Nu skall dom ju t.o.m har vakter vid stationerna. Dom slösar så fruktansvärd med våra pengar

Oja. Även om det blir en omröstning, tror jag det blir svårt att riva upp beslutet.
Mycket pengar är det som sugs ur oss.
ninnisky
Det finns få saker i Göteborg under senare år som engagerat mig så som trängselskatten. ranting.gif
Det är förd.....t att man ska kunna förstöra vår vackra stad genom detta och nu dessutom införa sänkta hastigheter på alla infarter för att minska trängseln. Vill man ha ett dött centrum??? Ska vi som inte kan åka kommunalt straffas?- och dessutom; bilar som går sakta/köar släpper många gånger fler avgasar en de som har en jämn hastighet. Det har ingen talat om!!
Det hade varit klart bättre att höja kommunalskatten!..

Viss ilska har jag haft möjlighet att bli av med genom att delta flera gånger i en undersökning gjord av Göteborgs Universitet där jag sagt min mening. Ytterligare en undersökning väntar mig i mars nästa år!

Skulle någon tycka att detta inlägg passar bättre i argtråden????? nee, jag är inte arg utan förb.....d.
Piccante
CITAT (jaj-51 @ 20-12-2012, 12:54) *
42.000 namnunderskrifter behövs för att kräva en folkomröstning ...
Förtroende dalar för våra folkvalda komunalpolitiker som går mot sina väljare.
Trotts masiv reklam i tv och brevlådan ...
Politikerna som tappat folkets förtroende

GT:s namninsamling

För att få till stånd en kommunal folkomröstning krävs att 5% av invånarna i kommunen skriver under. Vi andra som inte är folkbokförda i Gbg tillför inget...
Huggorm
Stockholm fick rösta om trängselskatten för där visade opinionsundersökningarna att det skulle bli ett ja. Så gissa varför inte Volvos hemstad fick rösta...
jaj-51
I Muteborg blir det som vanligt lite fel ....

Politikerna har bygt två tunlar den senaste tiden men tyvärr lyckades det inte så bra.
Båda råkade byggdes längs med älven biggrin.gif och problemet med den gamla Götaälvbron kvarstår!
Den rostar bort och måste ersättas med en ny och pengarna är slut, båda råkade bli så mycket dyrare än budgeterat ...

Huggorm
De borde bygga en ringväg runt staden istället, så all trafik som bara skall passera slipper att åka igenom. Även om den blir längre kommer folk välja den om det är 110 och köfritt hela vägen
ninnisky
CITAT (Huggorm @ 20-12-2012, 20:00) *
De borde bygga en ringväg runt staden istället, så all trafik som bara skall passera slipper att åka igenom. Även om den blir längre kommer folk välja den om det är 110 och köfritt hela vägen

Helt rätt!

Det fanns förslag på det för många år sedan från moderaterna - men det förkastades av den socialdemokratiska kommunledningen. Tänk så bra det hade varit om vi hade haft den ringleden idag.....
EKLO
Varför åker ni inte med kollektivtrafiken?
Monaxe
CITAT (EKLO @ 21-12-2012, 00:06) *

Jag åker inte med kollektivtrafiken eftersom min resa till arbetet då skulle ta över 2 timmar -en väg. Är nödd och tvungen till att återigen bli beskattad in på bara benen för att jag valt att bo utanför stan men har mitt arbete i GBG.

Var som retar mig mest är att om man kommer söderifrån, alltså Särö, Askim Billdal Hovås osv behöver man inte betala trängselskatt innan du kommit förbi Högsbo, likadant om man kommer västerifrån, Fiskebäck Önnered osv, ingen trängselsaktt där inte. Varför det? Kan det bero på att det är högre socialgrupper som bort sydväst om stan? Lägre statusfyllda områden norr om stan.

Norrifrån får Backaborna betala bara dom vill över motervägen för att handla, mej veterligen är inte det centrala stan!

Man försöker inte underlätta för folk att undvika ta bilen in tillstan, tvärtom, man försöker pressa ur pengar till sista droppen. Inte ens Älvsborgsbron kan man köra över utan beskattning. och den leder ju inte in till stan centrum utan vidare söder/norrut.

Dessutom är inte ens pendelparkeringarna anpassade till den ökande mängd bilar som man säger kommer att parkera där, hur går den ekvationen ihop?

Fy fanken för detta beslut, jag hoppas verkligen att kvasten härjar vilt i GBG's politiska topp efter detta. En politiker är aldrig bättre än de röster de får!
Huggorm

För att det är dubbelt så dyrt som att köra själv. Även med trängselskatt blir det billigare att köra själv. Dessutom är förbindelserna med tåg uppifrån norra Bohuslän där jag bor dåliga, första morgontåget anländer centralen först en bit efter sju vilket är märkligt eftersom så många jobbpendlare börjar klockan sju. Dessutom är det ofta förseningar och inställda tåg.
jaj-51
CITAT (Monaxe @ 21-12-2012, 00:20) *
Fy fanken för detta beslut, jag hoppas verkligen att kvasten härjar vilt i GBG's politiska topp efter detta. En politiker är aldrig bättre än de röster de får!

Troligen blir det många fler röster på Vägvalet och SD.
Politiker föraktet ökar naturligtvis också.

Det är inte bara bilisterna som drabbas, kollektivtrafikens biljettpriserna har redan höjts några gånger och ytterligare höjningar är beslutade.
En skattehöjning med 25öre är beslutad för att klara landstinget ökade kostnader för kollektivtrafikens utbyggnad. (biljettpriset är bara 50% av kostnaden för resan)

Att SD säkert ökar är ju nackdelen.
ninnisky
CITAT (Monaxe @ 21-12-2012, 00:20) *
Jag åker inte med kollektivtrafiken eftersom min resa till arbetet då skulle ta över 2 timmar -en väg. Är nödd och tvungen till att återigen bli beskattad in på bara benen för att jag valt att bo utanför stan men har mitt arbete i GBG.

Var som retar mig mest är att om man kommer söderifrån, alltså Särö, Askim Billdal Hovås osv behöver man inte betala trängselskatt innan du kommit förbi Högsbo, likadant om man kommer västerifrån, Fiskebäck Önnered osv, ingen trängselsaktt där inte. Varför det? Kan det bero på att det är högre socialgrupper som bort sydväst om stan? Lägre statusfyllda områden norr om stan.

Norrifrån får Backaborna betala bara dom vill över motervägen för att handla, mej veterligen är inte det centrala stan!

Man försöker inte underlätta för folk att undvika ta bilen in tillstan, tvärtom, man försöker pressa ur pengar till sista droppen. Inte ens Älvsborgsbron kan man köra över utan beskattning. och den leder ju inte in till stan centrum utan vidare söder/norrut.

Dessutom är inte ens pendelparkeringarna anpassade till den ökande mängd bilar som man säger kommer att parkera där, hur går den ekvationen ihop?

tummenupp.gif tummenupp.gif

pejori

Det är inte ett alternativ om man inte klarar av häftiga inbromsningar, kurvor i för hög fart, snabba gasningar, ståplats i kombination med en kass rygg.
Att resa kollektivt, är en plåga som straffar sig i flera dagar för mig.
ninnisky

Helt enkelt för att jag inte har tillräckligt nära till den!
Skulle jag ta bilen till en vettig pendelparkering så blir det genast trängselskatt!
CITAT (pejori @ 21-12-2012, 12:53) *
Det är inte ett alternativ om man inte klarar av häftiga inbromsningar, kurvor i för hög fart, snabba gasningar, ståplats i kombination med en kass rygg.
Att resa kollektivt, är en plåga som straffar sig i flera dagar för mig.

Och jag som inte bara lever med ihopskruvad rygg utan också med svår yrsel och går därför med rollator. Inte väntar bussen tills jag sitter. Skulle direkt ligger på näsan.

Av ren självbevarelsedrift är det en omöjlighet för mig att åka buss härifrån.

Tidigare år tog jag alltid bussen in till stan, men nu aldrig mera. För ca 4 år sedan fick jag för mig att jag skall testa igen. Gubben gillade det inte men han gav med sig

Det var under Adventstid och jag ville se all belysning.

Men när vi skulle hem igen, blev det problem. Första bussen kom inte, den andra och den tredje var fullt. Alltså väntar igen trots att man var stelfrusen.

Det var sista gången jag kom på den korkade idén......

Elisabeth
Tikka
O jag bor mitt i smeten o har gjort sedan 1986. Tycker inte heller om att få betala för att åka ut ur stan till mitt jobb som idag ligger utanför stan.
Buss o spårvagn har dom lagt om tider o hållplatser så nä det blir bil.
O så känns det som om storebror ser dig med de där vägtullarna...frihetskänslan försvann...o jag har röstat på vägvalet o kommer att göra det igen.
Nu när de byggt in oss totalt med alla dessa nya bussfiler o tagit bort ett bil körfält tror jag köerna kommer att öka ännu mer men det kommer väl att visa sig.
Vem vet vi kanske letar nytt boende framöver....utanför tullarna...

Hittade denna bilden för ett tag sedan på biltullarnas placering o priser...före o efter västsvenska paketet....

[attachment=74050:bauta100.jpg]

Räkna ut din kostnad: http://www.raknauttrangselskatten.se/

Edit: Lagt till länk..med andra priser,
Tikka
Såg denna artikeln i tidningen idag....
http://www.expressen.se/gt/tio-varsta-plat...eborgstrafiken/
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-12-2012, 14:08) *
Och jag som inte bara lever med ihopskruvad rygg utan också med svår yrsel och går därför med rollator. Inte väntar bussen tills jag sitter. Skulle direkt ligger på näsan.

Av ren självbevarelsedrift är det en omöjlighet för mig att åka buss härifrån.

Tidigare år tog jag alltid bussen in till stan, men nu aldrig mera. För ca 4 år sedan fick jag för mig att jag skall testa igen. Gubben gillade det inte men han gav med sig

Det var under Adventstid och jag ville se all belysning.

Men när vi skulle hem igen, blev det problem. Första bussen kom inte, den andra och den tredje var fullt. Alltså väntar igen trots att man var stelfrusen.

Det var sista gången jag kom på den korkade idén......

Elisabeth

Precis.
Ska man dessutom med en kass rygg, släpa hem tio kg. hundmat samt övriga förnödenheter, gäller inte kollektivt...
jaj-51
Jaha då blir politikerföraktet bara störe i MUTEBORG vem förväntar sig folkomröstning och demokrati?

45 000 göteborgare kräver folkomröstnig
CITAT (jaj-51 @ 30-12-2012, 08:30) *
Jaha då blir politikerföraktet bara störe i MUTEBORG vem förväntar sig folkomröstning och demokrati?

45 000 göteborgare kräver folkomröstnig

Dom bryr sig inte det minsta om vad invånarna själva vill
Bee
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-12-2012, 08:50) *
Dom bryr sig inte det minsta om vad invånarna själva vill

Så är det. Idag kan vi tex läsa i GP att kommunordförande Anneli Hultén inte viker en tum från beslutet om trängselskatt. "Vi måste" säger hon.
Tror någon att det blir en folkomröstning? Nej, pengarna en sådan kostar kan vi använda till annat. Västlänken tex. Hu!
Vi som bor lite utanför stan känner oss inte välkomna längre. Tur att man inte är beroende av affärerna där. Man kan undra om innerstadsmänniskorna räcker till för affärerna?
Göteborg - nej tack!
Huggorm
CITAT (Bee @ 30-12-2012, 11:42) *
Vi som bor lite utanför stan känner oss inte välkomna längre. Tur att man inte är beroende av affärerna där. Man kan undra om innerstadsmänniskorna räcker till för affärerna?
Göteborg - nej tack!

Torp köpcentrum utanför Uddevalla är nog nöjda med trängselskatten i alla fall. Det finns nog folk ända nere från Kungälv som väljer att åka dit upp istället för att ge sig in i Göteborg.
CITAT (Huggorm @ 30-12-2012, 11:48) *
Torp köpcentrum utanför Uddevalla är nog nöjda med trängselskatten i alla fall. Det finns nog folk ända nere från Kungälv som väljer att åka dit upp istället för att ge sig in i Göteborg.

Till Bäckebol kan ju Kungälvsborna åka utan att betala
jaj-51
45.000 namn mot trängselskatten och ingen anonym rösr har räknats

Så här många anonyma röster var det senaste komunalvalet i Göteborg
Socialdemokraterna 80.543
Moderata 96.981
Centerpartiet 12.183
Folkpartiet 26.829
Kristdemokraterna 19.484
Vänsterpartiet 27.246
Miljöpartiet 34.205
Sverigedemokraterna 15.608
Övriga partier 6.223

Samtliga som har skrivit på har lämnat hela sit personnummer ... nästa val är anonymt.
Undra om Muteborgs politiker vågar köra över sina medborgare?

Hitills har bara Anneli Hulthén (S) uttalat att så skall ske och Miljöpartiet, som mycket tydligt deklarerat att de definitivt inte kommer att acceptera göteborgarnas krav på folkomröstning. Oavsett vad

Gissar att det är många politiker som våndas och börjar tänka på nytt jobb när de får sparken nästa år
Monaxe
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-12-2012, 11:59) *
Till Bäckebol kan ju Kungälvsborna åka utan att betala

Fast som Kungälvsbo med jobb i Göteborg måste jag betala, även om jag väljer att inte på något sätt belasta centrum, dvs jag väljer Älvsborgsbron.

Men det är inte för att hindra att folk åker in till cenrum med bil man väljer detta alternativ, det är för att få så många bilister som möjligt att mjölka pengar ur.

Trängselskatt? Rent skitprat. Helst skall så många som möjligt fortsätta köra bil, det ger mer pengar till kassan. Annars borde man väl åtminstånde byggt ut pendelparkeringarna tillräckligt? Bara ett exempel bland mängder. Blir så trött...

Dags att söka nytt jobb.
Huggorm
Får man betala för att köra ut ur stan också, eller är det bara när man kör in?
jaj-51
CITAT (Monaxe @ 30-12-2012, 17:55) *
Annars borde man väl åtminstånde byggt ut pendelparkeringarna tillräckligt? Bara ett exempel bland mängder. Blir så trött...

Dags att söka nytt jobb.

Pendelparkeringen fins vid bäckebolsmotet men tyvärr får du betala trängselskatt när du kör till den .... kanske skulle bli trängsel där annars
CITAT (Huggorm @ 30-12-2012, 18:15) *
Får man betala för att köra ut ur stan också, eller är det bara när man kör in?

Ja du måste även betala när du åker ut ur stan

Hela Hsingen är avstängd från allt, det är horribelt. Och sen svaren som MP och S ger, hoppas bara att väljaren kommer ihåg allt detta vid nästa val
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-12-2012, 18:22) *
Ja du måste även betala när du åker ut ur stan

Märklit att kalla det för trängselskatt då, man borde ju få betalt för att lämna det trånga Göteborg
ingrid fuxwall
Fortsättningsvis kommer jag bara att ha råd att besöka mina barn på helger. Bensinen är hutlös dyr så någon trängselsavgift finns inte i min budjet. Att åka enbart kollektivt för mig är ett ett stort jobb så jag får hålla mig hemma och bara umgås med barnen via telefon och mail. Tycker så synd om alla dem som råkar ut för dessa hemska problem
Och vi stackare som måste betala hela tiden, usch säger jag bara.......
Huggorm
Det enda som är bra är att det kanske bromsar upp urbaniseringen lite
Monaxe
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-12-2012, 18:22) *
Och sen svaren som MP och S ger, hoppas bara att väljaren kommer ihåg allt detta vid nästa val

Ja det är väl det man får hoppas på. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, en politiker är bara så bra som väljaren tycker. Det gäller att lyssna på sina väljare, det kan gå snabbt utför också.
jaj-51
CITAT (Monaxe @ 30-12-2012, 22:11) *
Ja det är väl det man får hoppas på. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, en politiker är bara så bra som väljaren tycker. Det gäller att lyssna på sina väljare, det kan gå snabbt utför också.

Så rätt så flera politiker har dragit sig undan och vågar inte stå för sina tidigre uttalanden.
Jobbet, lönen, makten och pensionen är i farosonen.

Föraktet för våra politiker i Muteborg växer med all rätt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon