Hej!
Har kommit över så kallad energiväv, 8x8 meter och tänkte bygga ett enklare tunnelväxthus. Problemet är att hitta någon typ av bågar i exempelvis aluminium att spänna väven över. Har letat i olika affärer, men har inte lyckats hitta något lämpligt. Någon som har något förslag? De behöver vara ca 7m långa.
Mvh Elias
andersh
30-03-2004, 15:27
Det borde gå att specialbeställa hos ngt företag som sysslar med ex. bockning av aluminium. det kostar säkert en slant men borde bli mkt bra.
Hej Elias ! Jag har använt vita plaströr av den typ som elektriker använder att dra ledningar i, de är lagom böjliga tycker jag. Möjligen är de något för korta för ditt växthus, men man kan skarva dem genom att sätta en lagom tjock pinne som mellanbit. Inte är de särskilt dyra heller. M.v.h K.
CITAT (KDy @ 30-03-2004, 18:48)
man kan skarva dem genom att sätta en lagom tjock pinne som mellanbit. Inte är de särskilt dyra heller. M.v.h K.
Det finns skarvbitar avsedda för elrör. Även jag tänker bygga ett bågväxthus med hjälp av elrör och gavlarna av träreglar. Dörr i ena gaveln och vädringsfönster i den andra.
Energiväv har jag aldrig hört talas om, vad är det? Vad kostar den och var kan man köpa?
Vad jag direkt tänkte på var de pinnar som används till tunneltält.
Kanske omöjligt att få tag på eller för dyra... ?
/Mimmi
Jag har sett något större växthus där de använde bevattningsrör som de böjde själva, b l a mellan några träd! Det gäller bara att hitta ett rör som är tillräckligt stabilt och en "form" att börja det i.
Tack för alla tips!
Fick ett mail från "Mita" om en sorts "knut" som företaget rättviksknuten säljer.
Länk: www.rattviksknuten-massan.com.
I kombination med träreglar för att stadga upp det verkar knutarna perfekta i mitt fall och kanske till er andra som tänker bygga med VP-rör.
// Elias
ThomasJ
31-03-2004, 08:21
De där "knutarna" var ju riktigt smarta..

Tack för länken!
/Thomas
De kommer att vara med på mässan i Älvsjö.
Jag ska bygga detta..
Här kan du beskrivning m.m...
Behövs inga "plastknutar"...
Tunnelväxthus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.