Gita - hur jag än googlar på den nya oljeboomen så hittar jag bara information om oljesand och fracking, inget nytt alltså. Oljefältet utanför Brasilien Tupifältet läste jag om för några år sedan men jag kan dessvärre inte påminna mig var. Iaf var detta den största oljefyndighet som gjorts de senaste decennierna och om jag inte minns helt galet kunde den produktionen inte på långt när kompensera den nedgående spiralen för råoljeproduktionen, än mindre den ökade efterfrågan. Hittar inga siffror på hur det ser ut idag.
Problemet är att du blandar ihop äpplen och päron - "all liquids" I det begreppet ingår förutom råoljan, utvinning ur tjärsand samt oljeskiffer, djuphavsolja samt konstigt nog även etanol. Dessa fynd har kompenserat en del av minskad råoljeproduktion och därmed har oljepriset inte stigit till ekonomiska smärtgänser.
Men om vi tar det en gång till; det finns ett mått EROEI - energy return on energi invested - precis det jag försökte förklara innan. Vad får man tillbaka av investerat kapital. Ett exempel bara, när finanskrisen utbröt 2008 låg oljepriset på hittills högsta nivå 147 dollar fatet. Finanskrisen innebar en kraftig minskning på efterfrågan av olja som som rasade i pris. Över en natt blev satsningar på den kanadensiska tjärsanden totalt ointressanta och mångmiljardsatsningar frös inne - apropå ekonomiska samband
Som jämförelse kan man också nämna de första kommersiella amerikanska oljeborrningarna som närmast bestod av träruckel och en oljeborr. De producerade 18 miljoner fat olja om året, att jämföra med dagens högteknologiska djuphavsborrningar som inte kommer i närheten av denna produktion.
Nej, den lättåtkomliga och billiga råoljan är slut, annars skulle oljebolagen aldrig investera förmögenheter för att få upp olja ur djuphavet med allt vad det medför av risker och kostnader. Precis som Bengalow skrev som bedöms de sista stora oljefyndigheterna finnas vid våra poler - tyvärr.
Tillåter man oljeborrning i dessa jungfruliga vatten då kan jag bara säga som Huss o, sancta simplicatas - polernas vikt för vår planet kan inte nog framhållas.
Förresten skall Norge börja leta olja utanför Island nu, Island behöver pengar efter sin bankkrasch.
Gott Nytt År Gita med förhoppning om intressanta samtalsämnen i god och respektfull samtalston 2013.