Blev heligt förbannad i dag på Fortum

De ringde i går lördag och ville prata med min man han ville inte prata med dom .I dag ringde de igen då sa jag till :att ringer ni och nasa en söndag och dessutom dagen före Julafton ?tror ni folk vill eller har tid att prata med er ?jo då sa hon det är många som vill tala med oss !ja men vi vill inte bli störda av försäljare en söndag särskillt inte dagen före julafton vi har annat för oss sa jag .Det gick 15 minuter så ringer det igen min man svarar DÅ VAR DET FORTUM IGEN

Då sa min man till henne att han har fan ingen lust att prata el i julhelgen .Vad håller dom på med ? det är ju sanslöst och liknar trackaserier .Är det fler här som blivit bombaderade av Fortum i helgen ?
Huggorm
24-12-2012, 00:01
Jag är jättenöjd med Fortum, de har nyss varit här och grävt ner min elledning så risken för strömavbrott minskat från låg till ännu lägre
Klart du är nöjd då

Men vad jag var ute efter är telefonnaseriet !de kunde väl för sjutton ta ledigt och lämna folk i fred en söndag och i julhelgen, dessutom ringde de med 20 minuters mellanrum ingen koll alls ju .Vi har Fortum också men om vi vill ändra på något eller kolla priser så gör vi det på deras hemsida .
mamamaggan
24-12-2012, 00:42
Stackars säljare som är tvingade att jobba idag !
Visst förstår jag att det inte är roligt att bli uppringd för att prata el just i dag men jag tror inte det är Forutms fel utan den försäljarfirma de anlitat har tvingat sina anställda att jobba i dag.
Jag skäller aldrig på försäljarna , det är deras uppdragsgivare jag skäller på , och säljarna gör bara sitt jobb.
Att de kan ringa flera gånger samma dag har med deras underlag/listor att göra , alltså är de undermåliga.
Dessutom , vet ni vad de ville egentligen ? Ge er ett erbjudande med lägre elpris kanske ? Gratis el under jul och nyår ?
Men två samtal inom 20 minuter Mammamaggan plus ett i går ,då har de fan ingen koll .Och så tycker jag man ska respecktera Helgfriden .
mamamaggan
24-12-2012, 00:58
Du har ingen förståelse för de stackarna som tvingas sitta och ringa nu i helgen ? De har inget val , man kan inte neka att jobba när arbetsgivaren säger jobba.
Och ni vet fortfarande inte vad de ville ?
Tror inte det är under pistolhot precis !visst förstår jag att de bara sköter sitt jobb men jag tyckte det var riktigt lågt att sätta försäljare på att trackasera folk i jul helg .jag kan inte se något som helst vettigt i det .tror inte du läste vad jag skrev ,hon ringde två gånger på 20 minuter tror inte Fortum har bet dom trackasera folk .
mamamaggan
24-12-2012, 01:23
Visst var det väl Fortum som de sa att de representerade ? Då har nog Fortum eller den försäljarfirma de har anlitat tvingat folk att jobba i dag.
Varför skulle det vara under pistolhot ?
Har du någonsin varit anställd och haft arbetstider när du måste vara på jobbet ? Man kan , framför allt inte i dag , neka att jobba de arbetstider arbetsgivaren bestämt. Som försäljare har man antagligen också en del av lönen som provision coh det är väl klart att man vill få ihop pengar .
Har du ingen som helst empati för de stackars människor som tvingas att jobba i dag ?
Nu skriver jag om igen , du har som vanligt inte läst , att deras underlag är dåligt och det är därför de inte vet vilka de ringt eller inte.
Inget företag kan väl tvinga någon till nått i Sverige !jo då jag har drivit eget företag i många år 12 närmare bestämt och jobbat både nyårsafton julafton midsommarafton men jag har inte tvingat mig på mina kunder. .Nä jag tycker inte synd om dom ett jäkla dugg ringer dom till mig dagen före julafton två gånger på 20 minuter då säger jag ifrån punkt slut .
Piccante
24-12-2012, 01:36
CITAT (Motti @ 24-12-2012, 01:28)

Inget företag kan väl tvinga någon till nått i Sverige !jo då jag har drivit eget företag i många år 12 närmare bestämt och jobbat både nyårsafton julafton midsommarafton men jag har inte tvingat mig på mina kunder. .Nä jag tycker inte synd om dom ett jäkla dugg ringer dom till mig dagen före julafton två gånger på 20 minuter då säger jag ifrån punkt slut .
Inte helt ovanligt i den branschen med prestationsbaserad lön och krav på lägsta försäljning/ timme eller dag för att få ut lön. Sen finns det telefonsäljare som är riktigt korkade har man sagt till dom 3 gånger att man inte är intresserad borde de stryka en från listan. Men har ni inte uttryckligen sagt nej så ringer de på nytt och de ringer ofta upp automatiskt så det är sällan samma telefonist som ringer.
Monica i Nässjö
24-12-2012, 10:22
När telefonförsäljare ringer upp mig så avbryter jag alltid direkt, säger vänligt och glatt att jag har som princip att aldrig acceptera något över telefon och för att spara deras tid kan vi lika gärna avsluta nu. Alla tackar då för sig, ofta med ett skratt, och vi lägger båda nöjda på. Jag har då slösat max 15 sekunder av min tid och det bjuder jag på.
Jag tycker också så gräsligt synd om försäljarna, oftast ungdomar som inte lyckats hitta andra jobb. De förtjänar absolut inte att bli utskällda bara för att de gör sitt jobb.
Christa
24-12-2012, 11:37
Jag håller med dig Motti om att det är irriterande att det ringer försäljare dagen före julafton och dagen innan också. Vi var på väg ut på promenad och skulle precis låsa dörren när det ringde så vi svarade inte och sedan såg jag att det var ett långt obekant nummer när vi kom hem. Brukar vara säljare.
Sedan kan man ju som ni andra skriver inte skylla på den anställde som ringer.
Konstigt är bara att man inte får vara ifred även om man anmält sig till nix-registret. Att det inte respekteras kan man ju vara arg på.
Nej telefonförsäljare är farliga att ha att göra med. Var väl inslag i rapport där många blev lurade av just säljare. Många fick problem med hälsan t.om. Förstår inte ens att det är lagligt det dom gör. Finns ju ingen anledning att sälja per telefon idag. Skulle jag svara och bli intresserad så går jag in på hemsidan o kollar samt vad andra säger om företaget. Fast jag svara nästan aldrig på telefonnummer med vissa riktnummer, och def. inget köp via telefon. Just produkter o tjänster via telefon, och hur man blir lurad, är väl det vanligaste inslaget i plus.
mamamaggan
24-12-2012, 12:14
Du har alltså aldrig varit anställd Motti men du bprde veta att är man anställd så är man faktiskt skyldig att jobba de tider som företaget bestämmer . Det har inget att göra med att du aldrig tvingat dig på kunderna men hade du haft anställda så hade du säkert förväntat dig att de kommit och jobbat de tider ni bestämt.
Du kanske kan ta reda på hur det fungerar på arbetsmarknaden i dag och då speciellt på de företag som sysslar med telefonförsäljning ?
Vad tror du skulle hända om alla anställda på t ex sjukhus skulle säga att vi tänker inte jobba på nätterna, eller på helgdagarna därför att man inte vill ?`
Synd att du inte förstår att de som ringt er inte haft något val och också att ni inte tog reda på vad de ville.
Tänk om ni nu går miste om något som kunde ha kunde ha gett er en fördel.
Aqvakul
24-12-2012, 12:46
CITAT (Christa @ 24-12-2012, 11:37)

Jag håller med dig Motti om att det är irriterande att det ringer försäljare dagen före julafton och dagen innan också. Vi var på väg ut på promenad och skulle precis låsa dörren när det ringde så vi svarade inte och sedan såg jag att det var ett långt obekant nummer när vi kom hem. Brukar vara säljare.
Sedan kan man ju som ni andra skriver inte skylla på den anställde som ringer.
Konstigt är bara att man inte får vara ifred även om man anmält sig till nix-registret. Att det inte respekteras kan man ju vara arg på.
Gäller inte företag man redan är kund hos... vilket väl är ganska självklart egentligen....
Elisabeth-Västkustkolonisten
24-12-2012, 13:33
CITAT (Aqvakul @ 24-12-2012, 12:46)

Gäller inte företag man redan är kund hos... vilket väl är ganska självklart egentligen....
ja så är det. Jag vet inte om det är 1-2 eller 3 år dom får ringa efter att du har varit kund hos dom.
Nej ohövlig behöver man ju inte vara, bara bestämd. Trots allt är det företaget som bestämmer hur säljarna skall agera. Var det inte på tal om att avtal måste ingås skriftligen, även vid telefonförsäljning? Går det igenom så är ju mycket vunnet.
Christa
24-12-2012, 14:33
CITAT (Aqvakul @ 24-12-2012, 12:46)

Ja så trodde jag också att det var men ett företag som säljer blåbärsextrakt och aloeverapiller har ringt ett antal gånger.
En gång lät jag dom skicka en provförpackning aloeveratabletter men då har jag för mig att vi redan var med i nixregistret så dom verkar ha slunkit igenom på något vis.
Har ju för mig att det ringt en del andra också som vi inte är kund hos men jag skall fråga dom nästa gång.
En annan sak som varit jobbigt är att det har hänt att flera olika säljare ringt angående samma sak fast vi redan sagt nej. Likaså har en del säljare som sökt min sambo lovat ringa när han är hemma men det brukar inte funka. De säger de skall ringa en viss kväll men de fortsätter att ringa gång på gång under dagtid när min sambo är på jobbet.
*Stintan*
24-12-2012, 16:02
Ilandsproblem.
Christa
24-12-2012, 20:56
CITAT (*Stintan* @ 24-12-2012, 16:02)

Ilandsproblem.
Hm, det finns mycket inför julen som är ett I-landsproblem...
och mycket här i forumet också.
Allt är relativt.
Hoppas ni haft en fin julafton allihop
Jag tror ni missade poängen i vad jag skrev !hon ringde först på lördagen sedan på söndagen i går alltså och jag ifrågasatte om hurvida det är lämpligt att nasa en söndag !efter 20 minuter ringer hon igen då svarade min man och sa ifrån att han inte vill diskutera elpriser en dag då han är ledig .Att ringa två gånger på 20 minuter är på gränsen till trackaseri .Och då var det väl hon som inte hade koll på vem till eller hur många gånger hon ringde till vem .Om man klart säger ifrån så är det väl inte särskillt smart att ringa upp igen efter 20 minuter ?
Piccante
25-12-2012, 22:19
CITAT (Motti @ 24-12-2012, 23:26)

Jag tror ni missade poängen i vad jag skrev !hon ringde först på lördagen sedan på söndagen i går alltså och jag ifrågasatte om hurvida det är lämpligt att nasa en söndag !efter 20 minuter ringer hon igen då svarade min man och sa ifrån att han inte vill diskutera elpriser en dag då han är ledig .Att ringa två gånger på 20 minuter är på gränsen till trackaseri .Och då var det väl hon som inte hade koll på vem till eller hur många gånger hon ringde till vem .Om man klart säger ifrån så är det väl inte särskillt smart att ringa upp igen efter 20 minuter ?
Men att säga att det är olämpligt att ringa på en söndag, betyder ju att de ringer på fel dag inte att ni är ointresserade av att veta något om deras elavtal. Säg tydligt istället att vi vill inte byta nu o hej då. Det är inte den säljaren som är dum i huvudet utan de ringer upp automatiskt på alla nummer som ligger kvar i deras lista på potentiella kunder att kontakta.
Om vi vill kolla elpriser så ta vi väl tag i det själva genom internet ! bara att gå in på www. Fortum.se och kolla läget !Tycker det är att visa lite respeckt för folks privatliv särskillt vid julhelgen och andra högtider också för den delen.Om de ringer en vanlig vardag kan jag stå ut med men låt oss för sjutton vara ifred för nasandet på helger och sena kvällar .
*Stintan*
25-12-2012, 22:52
Klart att dom ringer kvällar och helger, det är ju då folk är hemma och möjliga att nå.
Piccante
25-12-2012, 22:55
CITAT (*Stintan* @ 25-12-2012, 22:52)

Klart att dom ringer kvällar och helger, det är ju då folk är hemma och möjliga att nå.
Kollar man på platsbanken så jobbar många telefonförsäljare må- to 13- 21 och söndag 10- 15. De ringer när flest är hemma.
*Stintan*
25-12-2012, 23:02
CITAT (Piccante @ 25-12-2012, 22:55)

Kollar man på platsbanken så jobbar många telefonförsäljare må- to 13- 21 och söndag 10- 15. De ringer när flest är hemma.
Precis.
ja det bryr jag mig inte om vi vill vara ifred på helger och kvällar !den rätten tycker jag vi har .
Ett sätt är att strunta i att svara.
Piccante
25-12-2012, 23:40
Jag har inte mycket till övers för telefonförsäljning. Samtidigt vet jag (har själv provjobbat som telesäljare när jag var student) att det är massa desperata arbetslösa unga människor som för skitlön o dåliga anställningsregler tvingas jobba dessa passen och ringa folk o bli utskällda jämt (arbetslinjen). Så jag är sällan otrevlig första gången såvida de inte är direkt oseriösa o försöker lura på mig något. Men de stackarna som ringer har inte hittat på att de måste ringa mig 5ggr innan de får ta bort mitt nummer. antingen svara jag inte om jag inte orkar- då ringer de nästa dag ändå eller så säger jag att du ta bort mig jag vill inte ha så är det ur världen.
mamamaggan
25-12-2012, 23:40
Tog ni namnet på den som ringde upp så att ni är säkra på att det var samma kvinna ?
Det kan faktiskt ha varit tre olika kvinnor sittandes på tre olika ställen i Sverige där det ringdes upp automatiskt .
Ni tror väl inte att det sitter någon och ringer i en vanlig telefon ?
Om du och din man i stället tog reda på hur det går till så skulle ni slippa mycket ilska och de som ringer skulle också slippa bli utskällda för något som de inte rår för.
I vanliga fall så brukar jag vara trevlig men avisande mot telefon försäljare,jag vet ju att de bara gör sitt jobb .men jo det var samma kvinna som ringde kände igen rösten direkt .Det har hänt flera gånger att samma försäljare ringt två tre gånger på en dag ,de borde ha koll på och boka av dom de ringt till redan .Sedan tycker jag att jag själv ska få bestäma vad jag acceptera eller inte !det borde väl vara en männsklig rättighet att ogilla naseriet på helger åtmindstånet .
andersen
26-12-2012, 08:09
Det finns ju www.nix.nu, då blir samtalen färre.
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-12-2012, 08:36
CITAT (andersen @ 26-12-2012, 08:09)

Det finns ju www.nix.nu, då blir samtalen färre.
Nix hjälper inte om du är/har varit kund hos någon.
Och alla vet ju också att många blir lurade av telefonförsäjlare, särskilt äldre
Aqvakul
26-12-2012, 08:46
Sorgligt att bli så trakasserad av de fria marknadskrafterna...
Måste vara riktigt hemskt att bli störd av telefonförsäljare så där! Styrkekramar till alla som har utsatts i jul
Nix fungerar heller inte när man kör mobilt .
Ja ha så var det dax igen ! i dag ringde Fortum för 4:de gången på knappt en vecka ,jag talade om att vi var riktigt irriterade på deras säljretorik och att om vi skulle vara intresserade så går vi in på internet och kolla upp elpriserna ,jag frågade om de inte har någon kontroll över hur många gånger de ringer sina kunder per dag och vecka ?Jag sa till henne att det inte är hon som person jag är irriterad på utan sättet de ringer sina kunder i tid och otid .Hon förstog faktiskt att vi var irriterade det skulle hon med blivit sa hon särskillt när de ringer dagen före julafton två gånger med 20 minuters mellanrum,ja så vi skildes genom att önska varandra Gott Nytt År och vi skulle slippa fler samtal .Ska bli intressant
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.