Full version: Flytta rosenvial
kerstine
Hallå alla
Har tänkt att flytta en jättefin vitblommande rosenvial jag har i en rabatt. Nägra tips hur det bäst går till? Har hört att vialen har en rejäl pålrot, vad händer om man skadar den eller kanske till och med råkar gräva av roten? Jag vill ju helst inte forlora den väldigt fina och kraftfulla "busken".

Tacksam för tips!
kerstin zon 3
Bengt i Särö
CITAT (kerstine @ 30-03-2004, 16:18)
Hallå alla
Har tänkt att flytta en jättefin vitblommande rosenvial jag har i en rabatt. Nägra tips hur det bäst går till? Har hört att vialen har en rejäl pålrot, vad händer om man skadar den eller kanske till och med råkar gräva av roten? Jag vill ju helst inte forlora den väldigt fina och kraftfulla "busken".

Tacksam för tips!
kerstin zon 3

Hej Kerstin.
Flytta inte Rosenvialen den är för gammal,den brukar försvinna efter en
6-7 år.
Hälsningar Bengt i Särö
kerstine
Nej, brukar den?! Vad trist, då får jag bara njuta av den ett par säsonger till sad.gif Jag struntar i att flytta den, och ska gulla rejält med den så att den inte ger tappt i första taget...
Eva i Norrköping
Stämmer inte med mina erfarenheter, på mitt förra ställe hade jag en rosa rosenvial, den var gammal redan när vi flyttade dit, och sen bodde vi där tio år. Den blev bara större och större.
Där jag bor nu finns också flera gamla rosenvialer, dem har jag försökt flytta, och jisses vilka pålrötter de har! Jag var inte särskilt försiktig när jag grävde upp dem, så rötterna gick sönder en del, men de tog sig bra ändå på nya platsen. Plus att de gamla rotbitarna har skjutit nya skott! Så enligt min erfarenhet är de lite av ogräs, det går knappt att bli av med dem!
kerstine
tack Eva för tipset! jag vill gärna ha vialen som ogräs rolleyes.gif så jag ska absolut flytta den. Tjälen har ju nästan gått ur marken så här ska grävas! Skönt att det är påsk så man kan stärka sig med påskägg smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon