flouee
Hej!

Jag har fått förtroende att ansvara för en rabatt i vår bostadsrättsförening och skulle behöva lite hjälp för att planera vad som kan passa bra.

Rabatten ligger i Göteborg (zon 2) utmed ett hus i nordvästläge, ca 2x4m. Det är inte så många timmars sol (sen eftermiddag) då en hel del skärmas av andra hus (som ligger en bit bort, så det är inte djup skugga utan mer indirekt ljus större delen av dagen). Jorden är nästan lite sandig, lättgrävd.

Jag letar efter växter som breder ut sig/täcker marken, blommar fint och länge, och är lättskötta.

Vid vårt fritidshus (betydligt mer sol, lerig jord) har jag följande som jag gillar:
- lavendel
- potentilla (favorit!)
- rudbeckia
- ulleternell
- lammöron
- oktoberaster
- pioner
- kärleksört
- nävor (vilka sorter trivs lite mindre soligt?)

Tror ni några av dessa kan trivas även i Göteborgsrabatten? Har ni tips på andra odlingsvärda växter?
kerstin z5-6
- lavendel sol

- potentilla (favorit!) går ok i skugga

- rudbeckia
Föredrar sol
- ulleternell
sol torrt

- lammöron
sol torrt blir inte fina i skugga
- oktoberaster
Tål måttlig skugga
- pioner
Tål halvskugga dvs sol del av dagen
- kärleksört
Går överallt men finast i sol
- nävor (vilka sorter
Alla sorter tål vad som helst.

Andra skugg/ halvskugge perenner är tex
Heuchera Alunrot
Hosta Funkia
krolliljor, vita blir så vackra i halvskugga
Stormhattar om du törs ha det där
Akelja klarar alla lägen
Vårärt
Tolvgudablomma
Primula Porslins anemon -anemonopsis macrophylla
Lungört
Dicentra/ flera olika löjtnands hjärta tex.

Indiskt fotblad
Thalictrum tex skuggviolruta

emmma
Lite fel årstid just nu kanske, men glöm inte att sätta lite fina lökväxter; snödroppar och krokus tex. De där riktigt tidiga vårtecknen är ju underbara smile.gif

En idé kan ju faktiskt vara att tänka på alla årstider; hitta sorter som blommar tidigt och även sådant som blommar riktigt sent, höstannemon och höstflox men även sådant som blommar väldigt sent tex julros (kommer inte på något mer just nu). I övrigt så är jag själv just nu inne på blommor som drar många fina insekter tex fjärilar. Skall själv plantera fjärilsbuske i vår. Man kan ju också tänka doft ...

Vore himla kul om du la in en bild på resultatet smile.gif

Hälsningar Emma
hattstugan

Isop!! Har en vit som trivs överallt och insekterna gillar den mycket!

Isop kan även klippas till en låg häck! Lätt att fröså också!
flouee
Tack för alla svar! Jag har nu skickat efter fröer på vårärt, nävor, isop och ett par fler jag inte kunde motstå.

Kan man så hosta funkia? Var hittar man isf frön till sådana?
EKLO
Hej,

låter roligt att göra rabatt som så många ska bli glada åt.

Undrar ändå om du verkligen ska så perennerna själv? Du kommer att behöva så dem inne under extrabelysning länge innan du kan plantera ut, och sedan tar det sannolikt ett år innan de små nya plantorna börjar ge blommor. Kanske d´skulle ni satsa på färdiga plantor istället? Man kan köpa ganska billiga småplantor på postorder etc...

Ja, det var bara en tanke från mig som nyligen börjat med perenner (efter att tidigare bara sysslat med ettåriga blommor och grönsaker).

flouee
Jag har sått perenner tidigare och tycker det är så roligt! smile.gif Alla hinner förvisso inte blir stora första säsongen, men jag har blivit postivit överraskad över hur många som ändå hinner växa till sig och t.o.m. blomma!

Varifrån kan man köpa över postorder?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon