emmma
Hej!
Jag har en kolonistuga där tomtens två ytterkanter består av ett fult ca 2,5-3m högt taket av metallnät. Vore tacksam för att få lite tips på trevliga busksorter/låga träd som jag skulle kunna plantera längs med staketet för att dölja det lite. Jag tänker mig buskar som mer växer på höjden än på bredden och gärna utan att sprida sig för mycket med rotskott (angränsar mot gräsmatta och trädgårdsland samt grannar). Om de har fina blommor/fin höstfärg eller användbara bär så är det ett extra plus smile.gif

Fram tills nu har jag bara försökt dölja staketet med lite olika klätterväxter; pipranka, vildvin (elller rådhusvin?) samt bokarabinda, men jag tänkte att det nog blir snyggare om jag lägger till lite buskar för att få till lite variation. Alla idéer om hur man gör det här så snyggt som möjligt mottages tacksamt smile.gif

Läget är relativt soligt och ganska magert.

Hälsningar Emma
Peztis
Oj, vilka möjligheter!

Vad är det för väderstreck och i vilken zon? För är det i full sol kan du ju spaljera fruktträd, låta vindruvor klänga, björnbär (ajdå, rotskottsvarning!), vackra olika klematis, rosor....

Såg nu att du skrev att det var relativt soligt, sorry...
Bassam
Hej
Det finns flera varianter av samma sort, och dessa varianter passar olika zoner, tillexempel äpple kan du hitta olika varianter av äpple som passar olika zoner, så du behöver skriva till oss vilket zon du bor och vilka jord och plats som ska du ligga växter i, för att vi behöver vet hur mycket timmar sol kommer till plats varje dag.

H.Bassam
emmma
Hej!
Ursäkta att det tog ett tag att svara. Tack för svaren! smile.gif

Bor i Karlstad, zon III. Läget är relativt soligt men inte så skyddat. Vill gärna plantera något som ger i varje fall lite insynsskydd redan i år (om möjligt)

Har faktiskt funderat på spaljerade fruktträd men är lite rädd för att det kommer se rörigt ut om jag bara sätter något enstaka träd eftersom sträckan som skall planteras är relativt lång, kanske 10 m (eventuellt längre). Såg ett snyggt reportage om just spaljerade frukträd i ett gammal nummer av allt om trädgård och blev inspirerad men sedan lite fundersam då det stod att man helst skulle köpa träd gjorda för detta ändamål. Har kanske inte helt släppt tanken ändå .. Om jag bara skall ha något enstaka spaljerat träd så känns det svårt att få till en ställning som ser snygg ut, eller tänker jag fel? (Det vore egentligen ursnyggt att ha tex spaljerade äppelträd hela sträckan men känns eventuellt som en för stor investering).

Börjar fundera på om jag skall kombinera med lite roliga höga perenner. (Är nog lite velig) Rosor o klematis är också bra idéer. Är inte någon rosfantast men har å andra sidan inte provat någon gång heller. Har någon tips på en snabbväxande klätterros, gärna med normalsmå blommor i vitt (gärna rotäkta och med doft) så vore det kul.

Tur att jag har många månader på mig att fundera wink.gif

Hälsningar Emma
Bassam
Hej Emma:

Du har tur för att du bor i zon 3, så kan du välja många växter som passar dig
snabbväxande klätterros:
1 Hybrida eller Lykkefund
2 " Gerbe Rose
3 New Dawn
H.Bassam

Smala växter:
1 Häggmisplarna
2 Klotlönn.
3 Katsura på stam.

H.Bassam
emmma
Tack så mycket! smiley_small_hug.gif
IKS
Katsura tror jag blir svårt i det läget. Ett träd som med tiden blir alldeles för stort för att passa in på din beskrivning och om jorden är mager kommer den inte få någon vidare utveckling, den är riktigt kräsen och vill ha både vatten och näring.

Häggmisplarna är bra val. Främst ska du titta på prakthäggmispel (Amelanchier lamarckii) och/eller bärhäggmispel (A. alnifolia), de har högst prydnadsvärde genom blomning och höstfärg och ätbara bär. Vanlig häggmispel (A. spicata) är bättre om det inte får bli för brett, men annars ser jag främst fördelar med de andra två.

Kurilerkörsbär (Prunus nipponica var. kurilensis) är ett smalkronigt träd eller buske beroende på om den är inympad på stam eller inte. Cirka 2 meter bred och uppåt 3-4 meter hög så småningom. Blommar mycket vackert och finns i namnsorten 'Ruby' för rosa blomning, 'Brilliant' för rent vita blommor.

Silverpäron (Pyrus salicifolia 'Pendula') kanske också kan fungera. Kan bli 4-5 meter höga, kanske ännu större på lång sikt men med vackert hängande växtsätt och olivliknande blad. Vita päronblommen gör ju inte saken sämre heller. Går dessutom bra att formklippa om du vill kontrollera formen.

Magnolia, och då den tuffa sorten 'Merrill' (M. x loebneri 'Merrill') om läget inte är alltför blåsigt och magert. Du kan ju dock jordförbättra om inte vinden är ett problem. Annars är Merrill bra då den är snabbväxande och en av de tåligaste vi har. Den är inte lika kinkig på att det måste vara surjord som andra magnolior är heller.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon