Full version: Bänkskiva
kurtkurtkurt
Hej

Jag renoverar köket och ska lägga en bänkskiva.
Längden är 3,01 meter. 3 meter och 1 centimeter.

Jag har hittat en bänkskiva på Beijer som är 3 meter.
Tror ni det funkar? Elöler behöver jag måttbeställa?
Priset på 3 meter är 2000 kr och måttbeställer jag blir det dubbelt.

Jag har inte tänkt kakla i mellan. Det brukar man nog inte göra.
Däremot täcker ju kaklet springan upptill på ena sidan.
Andra sidan får jag nog lägga en silikonrand.

Men framtill, kommer det synas?
Borde jag måttbeställa eller tror ni detta räcker?

En fråga till: Behöver bänkskivan ha lite mellanrum för att kunna röra på sig så som golv?
I såna fall så finns ju inga alternativ. Då ska jag ju ha en något mindre.

edit. Det oturliga var att det fanns för 2 veckor sedan detta mått exakt jag behöver på dessa skivor, men de ändrade måtten under tiden jag drog på köpet.
Men kanske har någon annan bänkskiva som är knappa 4 centimeter hög och 3.01 bred, 60 djup?
För runt 2000 kr. I ek?
Jag har kollat Bauhaus, Beijer, Hornbach och några till. Även ett par på nätet.
Rosrup
Nu vet jag inte om det är nån speciell bänkskiva du är ute efter men jag vet att en del är 3020 och 3050 långa så det bör inte va några problem att hitta tycker jag.
Tittade lite snabbt på cheapy.se och där är i de längderna.
Rosrup
Fel tjocklek såg jag efter din ändring.
Men du får leta vidare smile.gif
Rosrup
Bauhaus ser ut att kunna lösa dina problem smile.gif

http://www.bauhaus.se/vvs-kakel/koktvattst...skivor/tra.html
kurtkurtkurt
Ja Bauhaus bänkskivor 4cm höga funkar. Men de är betydligt djupare. 625mm djupa - är inte det väl djupt?
De kommer ju sticka ut ganska långt.
Går ju att såga dock.

Nu skiljer det inte jättemycket mellan 2000-2500 kr, men lite extra då min snickare har konto på Beijer.
Och jag är lite snål.
Visst funkar de på Bauhaus men vad tror ni om Beijers som är exakt 300mm, och jag har 301 i bredd?
Behöver bänkskivorna lite utrymme för att röra sig eller kan de sitta mot fasta väggar?
Tänker att när man lägger golv så behöver det ju röra på sig då det är levande material och kan svälla. Kanske är samma för bänkskivor?

Och denna centimeter som skiljer, kan man få det snyggt tror ni?
Jag kommer ju då lämna 5mm på vardera sida som silikonas.
Men framifrån kanske det syns och ser konstigt/fult ut? Eller?

Beijers bänkskiva är 60cm djup istället för 62,5.
Mina stommar är ca 60cm djupa ihop med skåpsluckorna.

Eva i Skåne
Är inte snickaren den bäste att svara på vad som blir bra?
Min son fick ett Ikea-kök insatt förra året och vad jag minns fanns det gott om skarvbitar/lister som kunde passas in där måtten inte stämde exakt, men det var sånt som snickaren tog hand om.
omk
CITAT (kurtkurtkurt @ 27-12-2012, 19:31) *
Och denna centimeter som skiljer, kan man få det snyggt tror ni?
Jag kommer ju då lämna 5mm på vardera sida som silikonas.
Men framifrån kanske det syns och ser konstigt/fult ut? Eller?

Ja, nu vet jag ju inte HUR bänkskivan ska ligga. Men jag förstår att du ska ha kaklat mot ena sidan, kör då 3-4 mm där (+ silikon), och de 6-7 mm som blir på andra sidan döljer du med en list på ovansidan.
Fast först så petar du in en mix av sågspån (av samma träslag som skivan) och lim i "hålet" på framsidan. Låter torka, slipar. Så gjorde vi på ett trägolv, där det "fattades" lite. Ser ganska naturligt ut, faktiskt. Lägg en liten träbit bakom limklutten bara, så att spån-limmet inte kan krypa in för långt.

Ett annat alternativ, är att såga 3-metersskivan rakt itu, se till att det blir okej mot kanterna och mickla lite i mitten istället. Kanske lägga en sträng av t ex kakel (mosaik) i mitten på själva skiv-ytan ?? Eller något annat träslag ? Eller gjutjärn ?
Kanske som "grytunderlägg" eller en fast skärbräda eller bara som dekoration ? Bredden på mittbiten bestämmer du ju själv, då.
Motti
Rita upp en mall i papp och se hur du kan fixa till det !Ikea har ju också bänkskivor till bra pris .
Peztis
Det hela beror ju på om du använder en masonit i grunden med laminatyta som inte rör sig det minsta eller om det är gediget trä där det är bra med en liten "sömsmån" (har ursprung inom textil... wink.gif.

Om det är laminerat så kan nog en skarv på 0,5 cm bli rätt mycket (och dessutom med risk att där fastnar en massa smuts) medan om det är trä rätt bra. Ofta är väl dock inte bänkskivor gedigna utan gjorda av lameller/ihoplimmade trästavar och då rör det sig inte lika mycket. Någon mm på vardera sida av skivan mot silikon och vägg kan dock vara bra men inte för mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon