kiki
När vi köpte vårat hus fanns det på tomten en grön kompost"bytta" avsedd för hushållsavfall, en så'n här som det är lock uppepå och en lucka man drar upp i nederkant - för att man ska få ut jorden antar jag.... Sen fanns det inte mer delar till den. Ska det inte vara som nå't galler eller inre behållare? Vi har ställt den på stenplattor. Mer har vi inte vågat oss på i väntan på förståelse. Visst måste man ha någonslags kompostströ i för att hjälpa förmultningen lite på vägen? Den är inte isolerad, förresten utan har bara enkla plastväggar, ett lock uppe och en lucka nertill.

Vad fattas (om det nu gör det) och vad ska jag tänka på för att det ska gå att kompostera hushållsavfall i den? Eftersom den inte är isolerad kan jag väl bara använda den på sommaren effektivt så att säga, väl?
Åsa, mälardalen zon 2
Det låter som något liknande som jag har det ska bara vara väggar och lock. +Gärna någon form av galler till bottnen. Jag har min stående på marken så daggmaskarna kan krypa upp och göra sitt jobb och sedan krypa ner på vintern då komposten ibland fryser.

Detta är ingen råttsäker kompost så denna passar bara att slänga vegetabiliska saker som ex. potatisskal, kaffesump, finfördelat trädgårdsavfall mm.

Själv använder jag ingen strö huvudsaken är att man blandar lite av allt möjligt, ex. torrt material, blött material mm. Komposten ska vara fuktig ej blöt och ej snustorr då fungerar den.

Man kan köpa kompostmedel och liknande men det fungerar lika bra att få en skopa kompost från en granne med väl fungerande kompost för att man ska få bra fart i komposten. +Finns det färsk hästskit på gångvägarna där du bor så brukar det också sätta bra fart i komposten.

Glöm inte röra om i komposten ibland det behövs syre för att komposteringsprocessen ska fungera.

Jag slänger ner avfall i komposten hela året även om den ibland fryser till så sjunker det ihop snabbt när vårsolen kommer.
solkatten
Att ha den på plattor låter inte alls bra, sätt den på jorden så att maskar och kryp kan komma in.
Sen kan du ju gräva ner köksavfallet i rabatterna och landet direkt istället för att ta omvägen om komposten. Det förmultnar där också fast fortare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon