Gröna mormor
Under dom senaste dagarna har jag noterat att antalet småfåglar vid fågelmatarna minskat radikalt. Tidigare har jag behövt fylla på med ny mat relativt ofta, nu är det helt stiltje på den fronten. Är det bara hos mig och vad kan det i så fall bero på? Skator finns här gott om, men det har det funnits hela tiden. Det kan väl inte vara dom som tagit kål på småfåglarna?
Huggorm
Kanske grannen har börjat med någon ny, extra god mat? flirting.gif Här hos mig är det i alla fall lika gott om småfåglar som vanligt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Här är det inte heller lika många. Men så är det varje år
Anki på Öland
Samma här, fröautomaterna räcker i 2 dagar istället för som tidigare bara 1.
Gunilla T
Nej, skatorna skadar inte småfåglarna men däremot sparvhöken. Tyvärr är våra matningsplatser rena uppdukningen för sparvhök men den skall också leva. En fågel om dagen blir 30 st på en månad.

Den är inte alltid lätt att upptäcka då den anfaller blixtsnabbt och flyger iväg med bytet. Man brukar märka att den gjort en attack för det blir alldeles tyst och stilla i ca 5 minuter, sedan vågar de modigaste fram igen. Är man utomhus hör man varningarna från fåglar som sitter väl gömda och har upptäckt sparvhöken.

Sätt gärna fågelmatningen i skydd av buskar och träd där småfåglarna kan gömma sig så försvårar man iaf - men jag har faktiskt sätt vid ett par tillfällen när höken flugit rakt i ett buskage för att skrämma upp fåglarna. Den tar lätt en mes i flykten.

Annars är det de senaste 4 - 5 veckorna och den månad som är framför oss som är de mest kritiska för småfåglarna. Det beror på den korta tiden vi har ljus då det gäller att hitta mat utan att använda onödig energi. Framförallt årskullarna reduceras kraftigt under vintertiden. Den energi de de lyckas hitta under de få ljustimmarna skall räcka att värma den lilla kroppen under långa kalla vinternätter

Sjukdomar kan också slå ut stora bestånd och sjukdomar sprids via matningsställen.

Vattenbrist är ett stort bekymmer för alla djur under vintern så undvik att mata med något som innehåller salt.
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 28-12-2012, 12:06) *
Annars är det de senaste 4 - 5 veckorna och den månad som är framför oss som är de mest kritiska för småfåglarna. Det beror på den korta tiden vi har ljus då det gäller att hitta mat utan att använda onödig energi. Framförallt årskullarna reduceras kraftigt under vintertiden. Den energi de de lyckas hitta under de få ljustimmarna skall räcka att värma den lilla kroppen under långa kalla vinternätter

Så om man matar nu är det många fler som överlever och får ungar till våren som de matar med diverse insekter som mygg, flugor och annat för människan irriterande. En utmärkt investering alltså smile.gif
sparvuggla
I och med att det blivit så mycket varmare behöver fåglarna inte heller så mycket mat.

Sen flyger dom mellan olika matningar också, och äter naturligtvis det dom bäst gillar.
Gunilla T
Javisst, det är ju så naturen fungerar, småfåglarna här sköter om lössbekämpningen så det blir aldrig något problem. Hittar de ingen mat försvinner de från trädgården och bladlössen får ett eldorado.

Det är bra att även sätta upp många fågelholkar som blir natthärbärgen för småfåglarna. De sover många tillsammans och kan då hålla värmen bättre.

När jag tittar ut så fladdrar det överallt, hundratals småfåglar - har många matställen och så varierande föda som möjligt, lika lite som vi människor mår bra av ensidig kost så mår fåglar inte heller bra av att äta en sorts frön en hel vinter. Tyvärr är de solrosfrön vi matar med också kraftigt besprutade.

De fåglar som inte är fröätare av naturen har det riktigt kämpigt. Koltrasten är numera delvis en stannfågel men kosten är insekter, maskar, sniglar, frukt och bär och inget av det finns tillgängligt nu. Jag klyver äpplen varje dag och sätter ut mängder med russin till koltrastarna, russin är bra när det är kallt för de fryser inte. Maten till koltrastarna sätter jag under stora granar där jag skottat undan lite snö, de hittar den alltid.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Gunilla nu är det ju lite svårt att ha buskar och träd på balkongen eller loftgången. Men jag matar mina fåglar ändå. Jag älskar mina blåmesar och talgoxar utanför köksfönstret.

Men alltid i december blir det myckte mindre fåglar.

Gröna mormor
Jag har mina matställen på olika platser, en del väldigt skyddade. Dom får väldigt varierande mat, jordnötter, fröblandingar, solrosfrön, talgbollar, speck, äpplen och så ibland bröd. Vatten försöker jag se till att det alltid finns rent, och självfallet gör jag rent matställena då och då. Idag kom två blåmesar, normalt brukar dom vara 5-6 stycken, så det är nog årets kullar som decimerats. En järnsparv var här också. Duvhök har vi haft här förr, men jag har inte sett till någon under det senaste året.
Gunilla T
Du gör nog allt du kan tummenupp.gif

Håll ut så skall du se att det kommer fåglar igen!
KRT
Jag har noterat att så fort det blir varmare så blir antalet fåglar vid matstället mindre. Tror inte det är hökens fel, eller katternas - fåglarna behöver förmodligen bara mindre mat (energi) när det är +4 än när det är -15....
Monarda
Tror att även den dåliga sommaren spelar in, det blev nog inte lika många fågelungar som vanligt.
aloa
Det är många småfåglar vid fågelmataren men har vari lite färre tidigare i december vilket jag tolkat som att någon annan i kvarteret bjudit på något godare än vad jag har haft. Har 3 prydnadsaplar av sorten Professor Sprenger och i år har inte sidensvansarna kalätit dem så nu är koltrastarna där och mumsar. Grenarna svajar när de sitter och plockar bären (eller om det heter äpplen). Kul att kunna bjuda trastarna på nåt också!
zaaritha
Varken vi--eller en av våra grannar--har många fåglar vid matstället, tyvärr!
Vi brukar ha grönfinkar,gulsparvar, grönsiskor o gråsiskor.
Nu finns nötväcka, pilfink, talgoxe o blåmes,,,............................
Var är de andra????
Motti
Tror jag har alla här smile.gif
tummenupp.gif ja efter väder och vind !är det mildväder så är de inte vid fågelbordet så mycket då söker de föda själva !annars är vi inne på våran tredje säck Solrosfrön på 20 kilo ,här har vi Entita Blåmes Talgoxe Nötväcka Stor Hackspett Domherrar Grönfinkar mm plus två Ekorrar rådjur harar .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon