KRT
Skulle bli mycket tacksam för tips på ett litet träd, eller uppstamningsbar buske som ska pryda vår framsida. Det får inte bli för stort eftersom den totala ytan är ca 3x3 m, så det bör inte heller ha ett alltför utbrett växtsätt då vi behöver kunna passera. Eftersom ytan är omgiven av bärlager och makadam kan vi fylla på med ungefär vilken jord vi vill som passar trädet/busken, men mängden/volymen är klart begränsad. Ser gärna ett träd som antingen kan köpas lite större, eller relativt snabbt uppnår en vettig höjd (så det inte ser löjligt ut smile.gif)
Läget är NV (sol större delen av eftermiddagen), en aning vindutsatt, och i zon 1. Tenderar att bli torrt, då det är mycket väldränerat (har aldrig sett vatten ståendes där, ens efter veckors regnande!). Självklart stödvattnar vi i början, men vi vill inte ha något som alltid kommer vara beroende av det.
Huset är 1,5 plan, grått och vitt, stenläggning runtomkring grafitgrå och sjösten i s/v ska omge trädet.

Prioriteringsmössigt är storleken det viktigaste, men jag ser gärna att det har ett dekorativt växtsätt, gärna med blommor/bär - så länge det inte blommar i gult, eller ger gula frukter. Jag gillar lite ovanligare växter, men de är inget krav. Däremot är jag INTE förtjust i de pyttesmå toppympade hängsälger (och liknande) som ofta rekommenderas till små ytor - de ser för onaturliga ut.....
Peztis
Det finns ju t ex silverpäron med ett mer hängande sätt och som man kan köpa i önskad storlek. Vita blommor och gröna oansenliga frukter = nordens olivträd.
Här är en vacker bild på själva trädet och här på blommorna.

Och här här en bild på själva frukten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon