KRT
Skulle bli mycket tacksam fr tips p ett litet trd, eller uppstamningsbar buske som ska pryda vr framsida. Det fr inte bli fr stort eftersom den totala ytan r ca 3x3 m, s det br inte heller ha ett alltfr utbrett vxtstt d vi behver kunna passera. Eftersom ytan r omgiven av brlager och makadam kan vi fylla p med ungefr vilken jord vi vill som passar trdet/busken, men mngden/volymen r klart begrnsad. Ser grna ett trd som antingen kan kpas lite strre, eller relativt snabbt uppnr en vettig hjd (s det inte ser ljligt ut smile.gif)
Lget r NV (sol strre delen av eftermiddagen), en aning vindutsatt, och i zon 1. Tenderar att bli torrt, d det r mycket vldrnerat (har aldrig sett vatten stendes dr, ens efter veckors regnande!). Sjlvklart stdvattnar vi i brjan, men vi vill inte ha ngot som alltid kommer vara beroende av det.
Huset r 1,5 plan, grtt och vitt, stenlggning runtomkring grafitgr och sjsten i s/v ska omge trdet.

Prioriteringsmssigt r storleken det viktigaste, men jag ser grna att det har ett dekorativt vxtstt, grna med blommor/br - s lnge det inte blommar i gult, eller ger gula frukter. Jag gillar lite ovanligare vxter, men de r inget krav. Dremot r jag INTE frtjust i de pyttesm toppympade hngslger (och liknande) som ofta rekommenderas till sm ytor - de ser fr onaturliga ut.....
Peztis
Det finns ju t ex silverpron med ett mer hngande stt och som man kan kpa i nskad storlek. Vita blommor och grna oansenliga frukter = nordens olivtrd.
Hr r en vacker bild p sjlva trdet och hr p blommorna.

Och hr hr en bild p sjlva frukten.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon