CITAT (ingmet @ 05-01-2013, 16:18)

Aj då...jag funderade över lättheten.. men tips om tyngd, exempelvis samma lösning som man har till gardinvepor..dvs fylla nederdelens fåll med något tungt.. Priset på Lill gör det iallafall värt att testa. De går ju att lämna åter till IKEA... än.. Kollade båtaffärer men de verkar ha övergett vajerlösningar för båtgardiner. Så tipset om järnaffär (och tygaffär) tog jag tacksamt emot.
Har Willabs nya T-classic modell, tyvärr passade inte deras egna skuggardinslösningar till den växthusmodellen.. och det dröjer förmodligen innan dom löst alla vinklar, vrår och takstolar som är i vägen.. så jag får leka "Ernst K" själv..
Förstår vad du menar med lösningar som inte fungerar - vi har ett Maxi 4 f Willab, MEN eftersom det är placerat m långsidan i sydostlig riktning skulle vi behöva skugga kortsidan m dörren (solen ligger på fr 14 till den går ner) men hur tusan löser man det så man samtidigt kommer in i växthuset??? Ingen på Willab som tänkt i de banorna

så jag får nog också leka Ernset ( har en liten fundering på att spänna vajrar fr takfot till nock, och sy en gardin som är högre i ena änden och sedan montera den så man kan "släppa ner" den längs vajern när det behövs).
Jag funderar iaf på att göra en vända till IKEA och se vad de har i form av metervaror, jag vill gärna ha något som faktiskt är snyggt också, kanske något med et diskret mönster. Vi använder växthuset som ett rumför avkoppling också, inte endast odling, och då är det trevligt om man kan hitta utrustning som både är funktionell och snygg... Största problemet är väl att det kan bli ganska fuktigt i ett växthus, så man får välja material i gardinerna försiktigt. Antingen syntet som inte kan "ruttna" eller en modell som är lätt att ta ner och tvätta/lufta så den inte ruttnar....