Full version: Fästa skuggardiner
KRT
Jag köpte vajrar på Willab att fasta skuggardiner i, men jag lyckades inte få dem spända, de bara slokar och gardinerna är svåra att dra ut. Hur har ni andra löst det?
Kan man lossa de små metallklipsen och dra åt vajern, eller ska man vänta tills en dag då det är riktigt varmt och hoppas att värmen får vajrarna att expandera och när de sedan svalnar kortas de så de spänns???

Tips och idéer mottages tacksamt smile.gif
ingmet
Hej,

Jag har köpt "skuggardiner" på Ikea. 39kr för 2 st...köpte på mig 10 paket vilket borde räcka.
Polyestergardiner för hus&hem : Lill skuggardiner .

Funderar oxå på uppsättning.. Tänkte ta en tur till båtaffären för att kolla gardinvajerlösning.
polecat
Jag har satt upp mina "gardiner" (vanlig skuggväv) med gardinspiral. Finns att köpa omonterade utan krokar som jag "klippte" till i rätt längd.
KRT
Polecat: Gardinspiral låter som ett riktigt bra alternativ! Hur långa spiraler har du och behöver du stötta dem någon anna stans än i ändarana?

ingmet: jag hade Lill i somras men tyckte inte de var så bra? De var så lätta att det var svårt att manövrera dem, de bara fastnade överallt ochbhakade upp sig i varandra. Däremot funderar jag på om man kan köpa panelgardiner och sedan fästa dem i en vajer mha små klämmor som är fästade i öglor (har säkert ett namn men jag kommer inte på det just nu). Då kan man finjustera skuggen. Alternativt kan man köpa ett något tyngre tyg och sy själv. Eller kanske sätta tyngder i nedankant på Lill, så det blir lättare att manövrera dem.
Monica i Nässjö
Vi köpte skuggardiner från Classicum och då ingick det en lina som såg ut att vara av nylon el.dyl. Såg inte så hållbart ut så vi köpte stålvajer och vantskruv (tror jag det heter) från järnhandeln. Då är det bara att skruva tills det blir tillräckligt spännt.
ingmet
CITAT (KRT @ 05-01-2013, 13:20) *
Polecat: Gardinspiral låter som ett riktigt bra alternativ! Hur långa spiraler har du och behöver du stötta dem någon anna stans än i ändarana?

ingmet: jag hade Lill i somras men tyckte inte de var så bra? De var så lätta att det var svårt att manövrera dem, de bara fastnade överallt ochbhakade upp sig i varandra. Däremot funderar jag på om man kan köpa panelgardiner och sedan fästa dem i en vajer mha små klämmor som är fästade i öglor (har säkert ett namn men jag kommer inte på det just nu). Då kan man finjustera skuggen. Alternativt kan man köpa ett något tyngre tyg och sy själv. Eller kanske sätta tyngder i nedankant på Lill, så det blir lättare att manövrera dem.

Aj då...jag funderade över lättheten.. men tips om tyngd, exempelvis samma lösning som man har till gardinvepor..dvs fylla nederdelens fåll med något tungt.. Priset på Lill gör det iallafall värt att testa. De går ju att lämna åter till IKEA... än.. Kollade båtaffärer men de verkar ha övergett vajerlösningar för båtgardiner. Så tipset om järnaffär (och tygaffär) tog jag tacksamt emot.
Har Willabs nya T-classic modell, tyvärr passade inte deras egna skuggardinslösningar till den växthusmodellen.. och det dröjer förmodligen innan dom löst alla vinklar, vrår och takstolar som är i vägen.. så jag får leka "Ernst K" själv..
KRT
CITAT (ingmet @ 05-01-2013, 16:18) *
Aj då...jag funderade över lättheten.. men tips om tyngd, exempelvis samma lösning som man har till gardinvepor..dvs fylla nederdelens fåll med något tungt.. Priset på Lill gör det iallafall värt att testa. De går ju att lämna åter till IKEA... än.. Kollade båtaffärer men de verkar ha övergett vajerlösningar för båtgardiner. Så tipset om järnaffär (och tygaffär) tog jag tacksamt emot.
Har Willabs nya T-classic modell, tyvärr passade inte deras egna skuggardinslösningar till den växthusmodellen.. och det dröjer förmodligen innan dom löst alla vinklar, vrår och takstolar som är i vägen.. så jag får leka "Ernst K" själv..

Förstår vad du menar med lösningar som inte fungerar - vi har ett Maxi 4 f Willab, MEN eftersom det är placerat m långsidan i sydostlig riktning skulle vi behöva skugga kortsidan m dörren (solen ligger på fr 14 till den går ner) men hur tusan löser man det så man samtidigt kommer in i växthuset??? Ingen på Willab som tänkt i de banorna smile.gif så jag får nog också leka Ernset ( har en liten fundering på att spänna vajrar fr takfot till nock, och sy en gardin som är högre i ena änden och sedan montera den så man kan "släppa ner" den längs vajern när det behövs).

Jag funderar iaf på att göra en vända till IKEA och se vad de har i form av metervaror, jag vill gärna ha något som faktiskt är snyggt också, kanske något med et diskret mönster. Vi använder växthuset som ett rumför avkoppling också, inte endast odling, och då är det trevligt om man kan hitta utrustning som både är funktionell och snygg... Största problemet är väl att det kan bli ganska fuktigt i ett växthus, så man får välja material i gardinerna försiktigt. Antingen syntet som inte kan "ruttna" eller en modell som är lätt att ta ner och tvätta/lufta så den inte ruttnar....

polecat
Jag har gardinspiral i nocken hela vägen, kan vara ca. 3,5 m, och sedan har jag satt en i brottet mellan tak och vägg också. Jag har ingen stötta utan har spänt den så pass bra att det inte blir så mycket "häng".

ingmet
Helt klart får man nog köra med "trail and error", dvs testa sig fram. Därav är IKEAs låga prisalternativ lagom att börja med. Hoppas få med mig mannen i huset ut för att klura ut var vi ska montera vajrar, hur de ska fästas etc.. Måste nog snabba mig att testa gardinerna utifall de tillslut ska returneras.. Men jag håller tummarna att de bli ok.. med tanke på priset kan man ju köpa "bättre" och ev dyrare när man lärt sig hur bästa funktionaliteten (och snyggheten) ter sig ut..

Jag behöver täcka hela långsidan, ena kortsidanlir några meter... och många vajrar förmodligen..
ingmet
Det blev 25 meter gardinvajer (sån som med lite gummi-resårsfunktionalitet) på Järnia. De sålde även som metervara.. 10 kr/metern.. Fick lite rabatt eftersom jag tog hela rullen..
tummenupp.gif
KRT
CITAT (ingmet @ 16-01-2013, 15:42) *
Det blev 25 meter gardinvajer (sån som med lite gummi-resårsfunktionalitet) på Järnia. De sålde även som metervara.. 10 kr/metern.. Fick lite rabatt eftersom jag tog hela rullen..
tummenupp.gif

Räcker det smile.gif?
Tänker mest på att jag förmodligen behöver sisådär 13 m till mitt ordinärt kvadratiska växthus.....

Vore kul att höra hur det blir när ni fått upp all vajer tummenupp.gif
ingmet
Nu är vajrar monterade och de sirliga IKEA gardinerna är på plats. Börjar med 2 längder (á 2,5m bredd) fördelat på 3 sektioner (á 0,75m). Ev kanske jag måste få till 3 gardinlängder på samma sektionsbredd för att uppnå bra skuggeffekt. Blev en känsla av ombonat (sängkammare sa min bättre hälft... naughty.gif )

Hoppas detta kan funka i väntan på bättre lösningar.. T.ex så går jag miste om aluminiumremsor för reflektering och den tjockare duken som borde ge bättre hushållning med värmen..

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon