Motti
är det någon som kommer ihåg om det var snö i småland när Gudrun drog fram ?vi sitter här några stycken och diskuterar om Gudrun ,jag säger att det var snölöst här i småland två par säger att det var snö ,minnet sviker en tydligen men i mitt minne fanns ingen snö .
Lokan
http://www.google.co.uk/search?q=stormen+g...388&bih=922

Här finns bilder.... och man ser nog inte mycket snö...
Zixten
Jag kan inte heller minnas någon snö vid Gudrun, tror däremot aatt det blev kallt efter och kom kanske en del snö med.
Motti
Min vännina vidhåller att det var snö trots att jag visat länken jag fick här på typ 50 bilder utan snö giggle.gif Kan det vara Irisch Coffyn crazy.gif
Huggorm
På tal om Gudrun har det varit väldigt dåligt med stormar den här vintern. I fjol så var det ju ett antal från slutet av november och framåt. Inte så hårda som Gudrun, men ordentliga oväder i alla fall. I år snöar det ju mest bara.
Zixten
Hellre snö än storm...
Motti
Här på Nässjö Högland har vi haft massor av småstormar i vinter ,inget de presis visat på Vädret på TV .Om man bor vid sjötomt som vi så har man det nog lite blåsigare än de flesta .
anne-li i olofstorp
Här i Göteborg fanns ingen snö, och de fem dagarna jag var utan ström var ganska varma, jag hade som minst 13 grader inne. Jag eldade i vedspisen på kvällarna när jag var hemma, och tände stearinljus! Hade jag vetat omfattningen och hur länge strömavbrottet skulle vara hade jag stängt av delar av huset... Men det gick någorlunda, även om duschen på morgnarna var olidlig.....
KRT
I SV Skåne hade vi ingen snö alls, jag kommer ihåg att jag var ute med hunden och gick och det var mörkt som i en garderob (hade det varit snö hade det varit ljusare!)...

Däremot undrar jag om det inte kom snö iaf i Småland efteråt, tycker mig minnas bilder på röjare som pulsade i snö.
hattstugan

Minns bara att den märktes även här utanför Enköping! Dock inga vindfällen men det blåste fruktansvärt hårt för jag blev väckt och är inte den lättväckt sorten! Här var ingen snö heller vad jag minns!
Piccante
Minns att det var relativt milt men regnade och blåste som f** dagen innan då det började dra ihop sig. så tänkte man att värre än motvind och spöregn kan det ju inte bli...
Motti
Vi var i stugan här och det blåste som attan på natten så jag trodde det var över på morgonen då gubben kom tillbaks efter att ha varit på firman ,Nä du tigern nu får du packa ihop snabbt för det här är bara början sa han ,innan vi fått in alla grejer i bilen så hade två stora tallar blåst ner men någon snö såg jag inte ,det vet jag bombsäkert .När vi kom hem mot Tenhult så hade ett jätte träd blåst ner som de höll på att såga sönder i bitar,när vi kom hem till vårt hus hadde strömen gått ,tack och lov för öppen spis smile.gif
hattstugan

Jo vedeldning var räddningen för många då!
Har bekanta utanför Växjö som var utan el 1 vecka!
Dom fick såga sig ut då många träd låg över deras väg!
Mannen körde nästan dygnet runt i 4 månader med sin skogsmaskin!
Min kusin var i Ljungby i minst 3 veckor! Med någon skogsmaskin! Sonens svärfar var där med sina timmerbilar i veckor!
Men har inget minne av att det var någon snö där då!
Motti
Gudrun knäckte många skogsbönder ,en del tog sitt liv på grund av att de belånat skogen som inte längre fans,en fruktansvärt tragisk storm för många som än i dag har konsekvenser .Stormen Per var bara ett krus i ett vattenglas gämfört med Gudrun .Min mans föräldrar gård klarade sig väldigt bra men dock en förlust även för dom .
pionkvinnan
Nej, det var ingen snö den helgen som Gudrun rasade, men några veckor senare var det snöstorm i nordöstra Skåne med mycket blötsnö och då rasade de provisoriskt lagade elledningarna igen.
Motti
Känns bra att jag minns rätt ! ingen snö när Gudrun drabbade oss ,jo det låg väl ett par tjock i skogen där inte solen nådde.Men min vännina gick hem sur för hon visste minsan att det var snö då .Tror hon rörde ihop det med PER ?ändå visade jag henne länken här på typ 50 bilder ingen snö !nä då det va minnsan snö sa hon .Hur övertygar man en sådan envis ?
Aqvakul
ja, det är inte lätt att övertyga de envisa..
Motti
ser man bildbevis så borde man ju ta till sig sanningen giggle.gif visade henne 50 bilder en del från wikipedia ,men icke DET VAR SNÖ rotfl.gif
ingrid fuxwall
Att Gudrun ställde till sådan oreda berodde ju främst på att det var så milt så att stormen orsakade så mycket rotvältor eller vad det nu heter.
Motti
Precis det var blött och mildväder ,hade det varit markfrost och kallt så hade många träd ståt kvar .Hemska bilder nu när man tittar på dom sad.gif Det var kanske snö då Per drog fram ?minns inte hur det var då .
*Stintan*
Fast massor av träd knäcktes ju rakt av på mitten.
malarmaster
minnet sviker för många men jag som bor mitt i området som drabbades vet att det var regnigt,blidväder och marken var vattensjuk.det hade ju regnat i en lång period.
det var det som orsakade att så mycket föll,rotsystemen gungade loss sig och förvandlade marken till "kvicksand".
hade det varit tjäle hade endast en bråkdel fallit.
skadorna efter gudrun har ju inte läkt än,stora områden består nu av nyplanterad ungskog och de bönder som drabbades har inte mycket inkomst från skogen.
sågverket här i byn sågade för övrigt upp de sista stockarna från lagret efter gudrun i höstas.
dessförinnan hade de fått sortera bort en del rötskadat som skickades till norge för att bli vaniljarom.

själv klarade jag mig bra,träd hade fallit runt om tomt och hus men inte skadat något,el var intakt mest tack vare att min fastighet går på tätortens nät,grannarna som går på landsbygdsledning var utan i en vecka.
närmsta grannen fick låna el genom att vi la ut en lång kabel så att panna och kylskåp m.m funkade.
men många drabbades av träd över hus och bilar även i tätorten.
per orsakade inte så stora skador,mest vindfällen i gränsen mellan kalhyggena efter gudrun.
det var ju inte heller så blött i marken när per kom.
ulf
Myosotis
Norra Skåne:
8.1.05 Gudrun 974,1hPa, +8,7°C. Regn. Barmark. Strömavbrott i 9 dygn.
14.1.07 Per 992,1hPa, +8,1°C. Regn. Barmark. Strömavbrott i 5 dygn.

[attachment=74187:Gudrun.jpg]
Gudrun
[attachment=74189:Gudrun_.jpg]
Gudrun
[attachment=74188:Gudrun_el.jpg]
Gudrun

Per i Småland Barmark där också.

[attachment=74190:Per.jpg]
Per
Motti
Jo jag vet att det var snöfritt ;)efter stormen var min man och sonen hos svärfar och röjde stormfällorna men här runt Nässjö blev vi inte lika hårt drabbade tack och lov .Kul det där med envisa människor trots de ser bildbevis så ska de ha rätt ändå giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon