AnniiPannii
Hej!

Vi ska äntligen flytta till ett underbart gammalt hus med en underbar gammal trädgård fylld med äppelträn gamla rosor och fina prydnadsbuskar! Ingen kan vara gladare än jag smile.gif men vi flyttar i slutet på mars och jag som alltid sår perenner tidigt på våren sad.gif

Vilka sommarblommor och perenner kan man Frösö från början av april? Måste jag vänta tills nästa år ? sad.gif

Ville så gärna ha vallmo i trädgården kan man så dem i april?

Tomaterna kommer jag börja med här i det gamla huset för de vill jag inte vara utan, men det blir så hemskt mycket att flytta alla mina trög med perenner haha så de vill jag vänta med tills efter..

Anna
KRT
Jag har förmig attman kan såvallmo påplats,närdet blirlitevarmare ute (typ april/maj i söder), så visst kan du ha vallmo i sommar.

Förresten, om det är en gammal och uppväx trädgård är det säkert massorm med blommor i den redan!
AnniiPannii
Ja det är det och jag är superspänd på vad som kan tänkas komma upp! smile.gif längtar ihjäl mig redan smile.gif

Tycker bara det är så kul att så inne och följa de små liven haha smile.gif
Ska kolla upp vallmofröna om man kan så vissa ute
Helen i Piteå Zon 5
Visst kan man fröså Vallmofrö direkt ute då värmen kommer under våren yes.gif
Jag brukar vattna jordytan först, stö ut fröna sedan täcker jag hela ytan med en bit fiberduk som jag 'nålar' fast eller fäster med stenar så den inte blåser iväg. Fiberduken ger extra värme för fröna och skyddar fåglarna från att äta upp dom, glöm bara inte att vatttna på fiberduken så fröna torkar bort.
Då fröna har grott gallrar jag och tar bort fiberduken då plantorna är ca. 1-2 cm.
kerstin z5-6
Alla varmgroende perenner kan du ju så i april. Och många anueller utom de mest långsamväxande kanske, lobelia ,penseer är det nog sent för men många andra går utmärkt att så då.
Peztis
Oj, det finns mycket du kan så i april! Om du kollar på t ex Impecta och sätter in såtid april-maj så får du 1730 träffar.

Räcker det? giggle.gif
Monarda
Den ettåriga vallmon kan du så i april inomhus eller ute något senare. Funkar även att så den på hösten och den gror snällt när värmen kommer.

[attachment=74193:P7090919.jpg]

[attachment=74194:P7090917.jpg]
Peztis
Vackert, Monarda!
AnniiPannii
CITAT (Monarda @ 30-12-2012, 15:31) *
Den ettåriga vallmon kan du så i april inomhus eller ute något senare. Funkar även att så den på hösten och den gror snällt när värmen kommer.

[attachment=74193:P7090919.jpg]

[attachment=74194:P7090917.jpg]

Härliga bilder! Vet ju inte om det redan finns vallmo men man kan aldrig få för mycket! smile.gif
Monarda
Här är mina perenna favoriter. Den vita är en Royal Wedding och den rosa är en frösådd från Pattys Plum. Den skiljer sig från originalet genom att den här är mera rosa.
[attachment=74205:P6210235.jpg]

[attachment=74206:P6251224.jpg]
AnniiPannii
CITAT (Monarda @ 31-12-2012, 08:56) *
Här är mina perenna favoriter. Den vita är en Royal Wedding och den rosa är en frösådd från Pattys Plum. Den skiljer sig från originalet genom att den här är mera rosa.
[attachment=74205:P6210235.jpg]
[attachment=74206:P6251224.jpg]

Men Gud vad snygga! Men perenna vallmos, menar du att de förstår sig varje år eller finns det perenna?
Monarda
Dom två sista är Papaver orientale eller Trädgårdsjättevallmo på svenska och dom är perenna. Har haft dom i många år och jag har zon 4 här, så dom är ganska så härdiga.
hattstugan

Har en röd perenn vallmo som bara dök upp i rabatten! Har frö till den om intresse finns!
Chili Linkan
Har sått pionvallmo så sent som i Juni utan problem. Dem behöver inte mer än c:a 3 månader oftast har jag märkt. Ibland mer ibland mindre, beroende på sort och väder givetvis.
Eva 33c
CITAT (AnniiPannii @ 30-12-2012, 09:07) *
Vilka sommarblommor och perenner kan man Frösö från början av april? Måste jag vänta tills nästa år ? sad.gif

Jag skulle vilja säga de flesta. Början av april är inte sent, jag sår en stor del av mina sommarblommor inne i april. Så man perenner ute, som jag gör för det mesta, så gror de aldrig före slutet av april som allra tidigast i alla fall. De flesta tittar upp under maj månad.
Så misströsta icke! smile.gif
kerstin z5-6
De flesta perenner hinner också om du inte bor mkt långt norrut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon