Full version: Fredskalla
AnniiPannii
Jag har fått tag på en jättestor fredskalla, omkrets en meter och samma höjd om inte mer..
Den blommar nu med två stänglar men jag tror krukan är för liten.. Den har små nya blad som kommer ut och hela växten ser ut som en stor buske..

Hur sköter jag denna bäst.. Vill ju självklart att den ska åtminstone hålla denna storleken men helst bli större..
Ska jag plantera om den eller vänta till våren? Ska den stå trångt med rötterna eller vill den ha plats?
Kan jag ställa ut den på sommaren?

Ska man ge näring nu när den blommar trots att det är vinter?
Alla info är välkommen smile.gif

Anna
Peztis
Du kan nog vänta några månader med att plantera om den.

Generellt säger man att man planterar om på våren men å andra sidan har jag planterat om när på året som det har behövts oavsett växt.

Här kan du läsa mer på Odla och här på Blomsterlandet.
AnniiPannii
CITAT (Peztis @ 30-12-2012, 19:31) *
Du kan nog vänta några månader med att plantera om den.

Generellt säger man att man planterar om på våren men å andra sidan har jag planterat om när på året som det har behövts oavsett växt.

Här kan du läsa mer på Odla och här på Blomsterlandet.

Vet du om man kan ha dem ute på sommaren?
Gröna mormor
Jag har också en jättestor fredskalla som skall till att blomma nu. Den har blommat en gång tidigare under de tre åren jag haft den. När jag köpte den var den en halv meter i omfång, nu är den över en meter! Den får rejält med vatten två gånger i veckan och näring en gång i veckan under april-oktober. Jag har inte planterat om den och har den stående en bit in i rummet för att den inte skall få för mycket solljus. Den har heller aldrig stått ute eftersom jag inte vill att solen skall bränna bladen.
pejori
CITAT (Gröna mormor @ 31-12-2012, 11:10) *
Jag har också en jättestor fredskalla som skall till att blomma nu. Den har blommat en gång tidigare under de tre åren jag haft den. När jag köpte den var den en halv meter i omfång, nu är den över en meter! Den får rejält med vatten två gånger i veckan och näring en gång i veckan under april-oktober. Jag har inte planterat om den och har den stående en bit in i rummet för att den inte skall få för mycket solljus. Den har heller aldrig stått ute eftersom jag inte vill att solen skall bränna bladen.

Så hanterar jag min också, även om jag väntar med vatten tills bladen börjar sloka lite.
INTE ute, då nattemperaturen inte är optimal.
Jerrie
Jag har två fredskallor som jag ser till att de alltid hålls fuktiga. Det verkar vara deras melodi. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon