Full version: FRUKTTRÄDSKRÄFTA
Lönnquist
Hej,

Jag misstänker starkt att vi har frukträdskräfta på ett av våra träd i stugan. Nu har vi fått några skumma svampliknande röda klumpar på vår ytterpanel, se bild. Vad kan detta vara? Säkert dum fråga men kan frukträdskräfta spridas till huset, ca 3 m mellan träd och panel.

Tacksam för svar.
malarmaster
svamp är det och ser ofta liknande skador på rötskadad panel.
har inget samband med fruktträdskräfta utan är skador efter fukt i virket som oftast orsakas av fel färg på fasaden. på bilden ser det ut som om plastfärg använts.
kommer det fukt under oljefärg brukar den krackelera och lossna,plastfärgen håller sig mer intakt och brukar ligga som ett lock över problemet ända tills brädan under ger upp helt.
plastfärg släpper igenom fukt till virket ,oljefärg förhindrar fuktupptag.

kolla om du har någon gammal burk kvar och kolla färgtypen,går också att pröva med rödsprit,gnugga med en trasa,blir färgen som tuggummi och löser sig är det plastfärg,om inte är det olja.
finns också blandning med plast/olja typ jotun demidekk men de orsakar samma skador.

om brädan inte är alltför angripen skrapa rent och desinficera med ett svampdödande medel typ boracol.
impregnera därefter med linolja för att fukttäta.

problemet är om hela fasaden är målad med plastfärg,då får du förbereda fasadbyte.
en plastfärgsfasad enligt min erfarenhet håller max 20 år,kombinationen av nutida dåligt virke och felaktig färg ger tyvärr låg livslängd. ulf
Lönnquist
Stort tack för svar!

Tyvärr är det då som jag misstänkte, och tyvärr är hela fasaden målad med vad jag också tror är platsfärg (har bara ägt stugan i två år). Jag var iof redan fg år förberedd på att jag nog behövde byta ytterpanelen på stugan nu till sommaren, men om det har uppkommit svamp är man ju orolig för att det skall ha lagt sig innanför ytterpanelen och därmed också börjat äta sig inåt i huset. Tror du att man riskerar något med att vänta tills slutet av mars/början av april med att göra bytet?

Tack igen!
Piccante
Fruktträdskräfta är det inte för den går bara på fruktträd. Nu är svampen så pass outvecklad att den inte med säkerhet går att artbestämma men det liknar någon gelésvamp. Gelésvampar lever oftast som parasiter på redan angripet och rötad ved. Så du har förmodligen ett problem med röta i panelen under den gamla färgen som kapslat in fukt.
malarmaster
CITAT (Lönnquist @ 30-12-2012, 14:52) *
Stort tack för svar!

Tyvärr är det då som jag misstänkte, och tyvärr är hela fasaden målad med vad jag också tror är platsfärg (har bara ägt stugan i två år). Jag var iof redan fg år förberedd på att jag nog behövde byta ytterpanelen på stugan nu till sommaren, men om det har uppkommit svamp är man ju orolig för att det skall ha lagt sig innanför ytterpanelen och därmed också börjat äta sig inåt i huset. Tror du att man riskerar något med att vänta tills slutet av mars/början av april med att göra bytet?

Tack igen!

svamp angriper bara fuktigt virke,jag skulle ta en skrapa och ta bort färgen på de angripna ställena så att de fick en chans att torka ut.ser kanske inte så snyggt ut men det är ju knappast säsong för fasadarbete.
i vilket fall är det bättre att ge virket en chans att andas.nu kapslas ju fukt inne och går gärna inåt i fasaden.
ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon