Sessi
Hej allihopa!

Jag gick ut idag för att titta till mina pellisar som ligger och sussar i frigolitlådor, ute i kallförråd... Jag lyfte på locket och såg allt detta mögel på bladen... Inte i jord eller så... "Stammarna" kändes fasta o fina för övrigt... Men gud, så ledsen jag är! Vad ska jag göra? Är allt förstört nu? Är det bara att kasta mina juveler? Eller har ni några tips? Ska jag ta ut dom ur lådorna och klippa ner dom redan nu? Behandla dom med något? Oh, kära nån då... Hjääälp! crying.gif -----> -cry-.gif
Peztis
Inte en chans att jag hade kastat dem! Ta bort allt det mögliga och klipp bort så det ser fint ut.

Troligen är det för dålig luftcirkulation som har gjort det.
Sessi
Hej hej... Jag gick ut o kollade till dom en gång till... Dom var mer angripna än jag trodde... Stammarna var helt mjuka och sumpiga... Skrapade på dem med för att se om det fanns ngt liv under ytan... men ikke... Jag har nu kastat dom... Faaaaen, jag som hade fått en stor o fin Tomentosum... Nu blir det till att handla nya till våren... Ok, jag ska inte deppa för mkt! Tips på nästa vinters övervintring? Det enda jag har är ett kallförråd (ouppvärmt), ett garage (också ouppvärmt) Och bostadrum, där vi har relativt varmt (20 grader)

Tack! för ditt svar, Peztis!
LottaJo
Om du känner för att gå och plocka upp dem ur soptunnan så kan jag berätta att jag hade mina ute lite för länge i höstas så de frös och stammarna blev alldeles svampiga. Jag klippte ner dem till fastare stam, vissa bara nån cm ovan jord å hade väl inget vidare hopp, men idag visar två tredjedelar klara livstecken med flera små skott från basen. Har du några speciella favoriter skulle jag fiska upp dem igen...
KRT
CITAT (Sessi @ 30-12-2012, 15:14) *
Hej hej... Jag gick ut o kollade till dom en gång till... Dom var mer angripna än jag trodde... Stammarna var helt mjuka och sumpiga... Skrapade på dem med för att se om det fanns ngt liv under ytan... men ikke... Jag har nu kastat dom... Faaaaen, jag som hade fått en stor o fin Tomentosum... Nu blir det till att handla nya till våren... Ok, jag ska inte deppa för mkt! Tips på nästa vinters övervintring? Det enda jag har är ett kallförråd (ouppvärmt), ett garage (också ouppvärmt) Och bostadrum, där vi har relativt varmt (20 grader)

Tack! för ditt svar, Peztis!

Ställ in dem inomhus, om du har plats! Massor med människor (inkl jag själv och grannen) har pellisar inne på vintern. Om det inte är några konstiga sorter m udda krav borde de klara det utmärkt!

Och fiska för allt i världen upp det d kastat och se om det finns något liv i någon av dem!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag hade också en del inne i stugan under vintern och det gick alltid bra.
Sessi
Hahah... Så lättövertalad jag är! Jag sprang precis ut i det allmänna soprummet och fiskade upp mina påsar med mina pellisar i... Jag bifogar bild på dom 12 st som va något sånär i konsistens i stammen... Tror ni att dessa kan klara sig?

[attachment=74203:IMAG1028.jpg]
LottaJo
Svårt att se på bilden, men du förlorar ju inget på att försöka, eller hur? smile.gif

Jag skulle nog ta in dem, plantera, vattna lite lätt, ställa dem svalt om det går, så ljust som möjligt.

Håller tummarna!
Bassam
Hej
Vi säger alltid att man ska bort skadade delar snabb, annars det blir svårt att bekämpar svampsjukdom.
H.Bassam
Peztis
Precis, gör som LottaJo skriver! Vi andra håller tummarna för dig och dina pelargoner.

Ibland kan de verkligen se helt förlorade ut men ändå komma tillbaka.

Och ibland ser de fina ut i toppen och så råkar man titta under och blir förskräckt för vad som där har hänt - stammen har ruttnat! Har man tur i det läget så är det bara att klippa av topparna och sätta dem i vatten eller jord och hoppas att de tar sig.

Annars är ju pelargoner rätt så tåliga. Det är väl därför de är så poppis.
Celest
Har planterat om mina raringar idag, de har stått svalt och mörkt i källaren under vintern.
Två stycken skulle jag slänga, en hade råkat frysa i höstas och bara blivit kvar, har inte vattnat den alls.
Den andra såg helt död och rutten ut, den stod i en plast kruka.

Men!! Den "frusna" doftpellisen hade nya vita groddämnen vid toppen på rotknölen under jorden och den "ruttna" hade spänstiga rötter. Har klippt ner och ordnat med nya jord åt båda, håller tummarna..

Håller alla tår och tummar för dig också, det kan gå smile.gif !!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon